Shout Wellington Air Force

Med deres debut hopper Shout Wellington Air Force ud af deres langvarige parkering i talentkassen og ind på den danske musikscene med tilbagelænet og selvsikker charme og slår fed streg under, at den nedbarberede indierock lang fra er på retræte.

Tålmodighed er på mange måder nøgleordet for Shout Wellington Air Force. Deres kritiker-roste ep ‘Carry Yourself’ blev udgivet i slutningen af 2007 og vakte store håb for deres debut. At der skulle gå så lang tid fra ep’en til deres første udgivelse havde ingen regnet med, men tiden har absolut været en styrke, og ventetiden har været alt værd. ‘Clean Sunset’ er nemlig skabt af et modent band, der er blevet bevidst om deres musikalske udtryk og samtidig fremfører det med drønhøj kunstnerisk integritet og musikalsk tålmodighed.

På 12 numre fordelt over 36 minutter hiver Shout Wellington Air Force lytteren ind i et musikalsk univers, hvor trommerne i baggrunden sammen med guitaren styrer slagets gang, mens en bemærkelsesværdig detaljerigdom åbner sig. Som lytter er man inderlig rolig og tilbagelænet underholdt, mens kvartetten lader vokal og musikalske spidsfindigheder smelte sammen til letskvulpende bølger af skiftevis rolig vellyd og potent følelsesudladning.

Det er svært at hive nogle numre frem for andre, men ‘In the Waves’, ‘On the Shore’ og ‘Astrid’ er alle adelsmærker for en herlig legesyg og eksperimenterende skive, der nok er ekskluderende i sit udtryk, men som efter kun få gennemlytninger viser sig som et af forårets små perler.

Shout Wellington Air Force. 'Clean Sunset'. Album. Morningside/Playground.