Karaktermord: Otte berømtheder, der inderligt hadede deres alter ego på film

Lance Armstrong kan næppe være glad for den stærkt negative fremstilling af ham i den aktuelle ’The Program’. I så fald er han langt fra den første virkelige person, som har følt sig røvrendt på film. De her – eller deres efterladte – sagde eftertrykkeligt fra.

1. Mark Zuckerberg – ‘The Social Network’

Selvom åbningsscenen på David Finchers skarptungede og tempofyldte Facebook-fortælling, ‘The Social Network’, er en af nyere tids bedste, markerer den også en kontroversiel beslutning fra filmskabernes side. For var Mark Zuckerberg virkelig en hjerteknust computernørd, der skabte Facebook i kølvandet på bruddet med sin ekskæreste?

Svaret er umiddelbart nej – tværtimod var Zuckerberg faktisk kæreste med sin nuværende kone, Priscilla Chan, da han udviklede det verdensomspændende internetfænomen. Og det fik Facebook-stifteren til at tage entydigt afstand fra filmen. »Han (David Fincher) fandt på en masse ting, der virkelig sårede mig. Der var mange ting i filmen, som simpelthen ikke passede, og det gjorde det svært for mig at tage den seriøst«, sagde Zuckerberg.

Jesse Eisenberg – der med arrogant kløgt og introverte manerer inkarnerede Zuckerberg i ‘The Social Network’ – mødte senere virkelighedens Zuckerberg under sketchshowet ‘Saturday Night Live’. En oplevelse, Facebook-stifteren køligt beskrev med ordene: »Jeg tror, han var lidt bange for at møde mig, men jeg forsøgte at være venlig«.

2. Lil’ Kim – ‘Notorious’

Rapperen Lil’ Kim var bestemt ikke tilfreds med den måde, hun fremstod på i ‘Notorious’ – en biopic om det afdøde hiphopikon Christopher Wallace (Notorious B.I.G), som Lil’ Kim sporadisk dannede par med i slut-90’erne.

»Folkene bag filmen var mere fokuserede på at tegne mig som en ‘karakter’, der kunne gøre historien mere spændendei stedet for at tegne mig som en person med talent og selvrespekt, der var i stand til at opnå sin succes gennem hårdt arbejde«, udtalte musikeren i en pressemeddelelse.

Lil’ Kims kritik af filmen blev dog fulgt op af kontante modsvar, blandt andet fra Christopher Wallaces mor, Voletta Wallace, der rasede: »Det her er ikke en Lil’ Kim-film. Det er en Christopher Wallace-film. Den har intet at gøre med Lil’ Kim. Hvis hun er skuffet og vred, så er det hendes problem«.

Mere besindigt lød indsparket fra skuespilleren Naturi Naughton, der portrætterer Lil’ Kim i filmen. »Der er altid drama, og der er altid kontroverser, og den rolle, du spiller, kommer aldrig til at behage alle. Selv ikke den person, du portrætterer«, sagde Naughton.

3. Mark Schultz – ‘Foxcatcher’

Med hængende mundvige og et sparsomt ordforråd blev brydestjernen Mark Schultz portrætteret som lidt af en knudemand i det Oscar-nominerede drama ‘Foxcatcher’. Channing Tatums portræt vakte bestemt ikke tilfredshed (»jeg hader den måde, jeg fremstår i filmen«, rasede Schultz på Twitter), men det var instruktør og manuskriptforfatter Bennett Millers antydning af homoerotiske undertoner, der blev dråben for den i dag 55-årige mesterbryder.

»Tror du virkelig, at jeg har tænkt mig at læne mig tilbage og se dig ødelægge mit navn og det rygte, jeg har svedt blod for? You ain’t seen nothing yet, dude«, tweetede Schultz kort efter filmens premiere, da ‘Foxcatcher’ pludselig blev nævnt i samme åndedræt som homodramet ‘Behind the Candelabra’.

Særligt var Schultz fortørnet over en scene, hvor rigmanden John du Pont (spillet at Steve Carrell) vækker Schultz midt om natten og kræver omgående træning i den nærtliggende gym. Kort efter ligger Schultz og Du Pont på gulvet i mørket og bryder på en måde, der udleder stønnen, prusten og, ja, seksuelle vibes.

Aftenen efter det fyrige tweet trak Mark Schultz dog lidt i land og kaldte Benneth Miller for »den bedste instruktør nogensinde«. Han var blevet »midlertidigt sindssyg«, forklarede han.

4. Jon Krakauer – ‘Everest’

Journalisten og bjergbestigeren Jon Krakauer blev tidligere på året portrætteret af ‘House of Cards’-stjernen Michael Kelly i Hollywood-blockbusteren ‘Everest’, men selvom filmen påstod at være særdeles tro mod virkeligheden, var opfattelsen en ganske anden ifølge virkelighedens Krakauer.

Udover at fordømme hele filmen som én stor gang virkelighedsforvaskning, der afveg fra Krakauers egne, udførlige beskrivelser i bogen ‘Into Thin Air’, var den 61-årige journalist særligt oprørt over en scene, hvor hans karakter afviser at hjælpe den russiske guide Anatoli Boukreev med en heroisk redningsaktion med den undskyldning, at han er blevet sneblind.

»Den samtale fandt aldrig sted«, sagde en voldsomt utilfreds Krakauer i et interview med Los Angeles Times, hvorefter ‘Everest’-instruktøren Baltasar Kormakúr medgav, at scenen var opdigtet.

»Vores intention med den scene, hr. Krakauer nævner, var at vise, hvor hjælpeløse folk var, og hvorfor de ikke var i stand til at redde andre i nød«, lød forklaringen.

5. Kevin Weeks – ‘Black Mass’

»Det pure opspind«. Sådan blev gangsterfilmen ‘Black Mass’ betegnet af filmens sekundære hovedperson, håndlangeren Kevin Weeks, der som FBI-informer var med til at nedfælde storbryderen Whitey Bulgur, spillet af Johnny Depp.

Weeks påstod at være blevet portrætteret som »en hulemandsagtig idiot« af ‘Fargo’ og ‘Breaking Bad’-stjernen Jesse Plemons, der spiller Weeks i ‘Black Mass’, ligesom Depps portræt af gangsterbossen ifølge Weeks »ikke havde andet til fælles med Bulgur end hårgrænsen«.

»Og måden, filmen portrætterer folk som Stephen Flemmi (spillet af Rory Cochrane, red.) og mig selv? Det ligner, at vi kun er ét skridt væk fra Down’s Syndrom. Vi fremstår som de her low-life thugs, der er rendyrkede idioter, og som ikke har været i bad i flere uger«.

Heller ikke de hårdhændede Boston-thugs modevaner ramte ‘Black Mass’ rigtigt, hvis man skal tro den fortørnede Weeks. »I forhold til, hvor mange penge vi tjente, så ligner vi nogle fattigrøve i filmen. Godt nok klædte vi os på én måde i dagtimerne, men om aftenen og natten bar vi Louis Vuitton-jakkesæt til 2.700 dollars«.

Sagen er endnu ikke blevet kommenteret af Plemons eller instruktør Scott Cooper.

6. Mogens Glistrup – ‘Spies & Glistrup’

Med drillende metafilm som ‘Reconstruction’, ‘Allegro’ og ‘Alting bliver godt igen’ erklærede Christoffer Boe sin kærlighed til en anderledes, original og pirrende fortællestil. Hans første mainstreamfilm, ‘Spies & Glistrup’, tog anderledes udgangspunkt i virkelige begivenheder, men ifølge én prominent kritiker var den pure opspind i lige så høj grad som instruktørens tidligere film.

Boes festlige og farverige biopic beskriver forholdet mellem to af dansk erhvervslivs mest markante personligheder, rejsekongen Simon Spies (Pilou Asbæk) og politikeren Mogens Glistrup (Nicolas Bro) – og ifølge sidstnævntes søn, Jørgen Glistrup, var portrættet af hans afdøde far »rendyrket digtning fra ende til anden«.

»Jeg synes, vi bør have en sober debat om, hvad blandt andet Nordisk Film helt konkret gør for at tilsikre, at publikum ikke forlader biografen i den tro, at de nu ved mere om virkelighedens personer«, lød det fra Jørgen Glistrup, og mens Christoffer Boe vedkendte at have taget sig kunstneriske friheder i fortællingen om de to verdensmænd (»vi måtte selv stykke tingene sammen ud fra udtalelser og hændelser i deres respektive liv«), havde han ikke i sinde at undskylde for sin kreative frihed.

»Andre værker har gendigtet Thatcher, Diana og den nulevende engelske dronning. Man fortolker på baggrund af noget materiale. Det tror jeg, at de fleste accepterer i den moderne verden«, sagde instruktøren.

7. Jerry Heller m.fl. – ‘Straight Outta Compton’

Hverken musikproduceren Suge Knight, Dr. Dres ekskæreste Dee Barnes eller manageren Jerry Heller var tilfreds med F. Gary Greys glamourøse portræt af rapgruppen N.W.A i ‘Straight Outta Compton’, der ifølge dem hakkede en hæl og klippede en tå for at få skoen til at passe.

Mens Suge Knight følte sig hængt ud som ensporet voldspsykopat, rasede voldsofret Dee Barnes over at være blevet hældt ud af filmens manuskript, fordi hun ikke passede ind i det positive billede af Dre. Og Jerry Heller, der i filmen spilles fortrinligt af Paul Giamatti, endte med at sagsøge folkene bag ‘Straight Outta Compton’ for den nette sum af 110 millioners dollars.

Til trods for sympativækkende scener (se én af dem ovenfor) følte den tidligere N.W.A-manager sig nemlig skildret som en »bad guy« og en »slesk manager, der groft udnyttede Eazy-E, Dr. Dre og Ice Cube«. Ice Cube svarede på kritikken med et træk på skuldrene.

»Han er bare sur, fordi han endte i en rapsang«, sagde Ice Cube om sin tidligere manager, der ganske rigtigt endte i søgeluset i nummeret ‘No Vaseline’ i kølvandet på Ice Cubes afsked med N.W.A og Hellers påståede underbetaling. Jerry Hellers søgsmål afventer stadig en domskendelse.

8. Steve Jobs – ‘Steve Jobs’

Joshua Michael Sterns kønsløse biopic fra 2013 om tech-guruen og Apple-stifteren Steve Jobs bragte ikke ligefrem sindene i kog, men helt anderledes er det med Danny Boyle og Aaron Sorkins nye film, ‘Steve Jobs’ (dansk premiere 21. januar), hvor Michael Fassbender indtager titelrollen.

Jobs var kendt som en visionær, men ofte hensynsløs leder (hvilket Alex Gibney også understregede i dokumentaren ‘The Man in the Machine‘), men ifølge flere af den afdøde Apple-chefs venner og bekendte er ‘Steve Jobs’ en skævvredet affære.

Jobs’ livslange ven og samarbejdspartner, Daniel Kottke, beskrev portrættet som »ren fiktion« og mødte opbakning fra Jobs’ enke, Laurene Powell, mens den tidligere Apple-designer Andy Hertzfeld kaldte filmen for »en karikatur«, der »udelod væsentlige dele af Steve Jobs personlighed og forvrængede andre«.

»Filmen viser et billede af, at Steve motiverede folk ved at skræmme dem, men i virkeligheden forsøgte han oftest at charmere eller inspirere dem«, sagde Hertzfeld, der dog er blevet sagt imod af Apple-medejeren Steve Wozniak.

»Jeg følte rent faktisk, at jeg iagttog Steve«, sagde Wozniak om sin oplevelse af filmen.

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af