Fire af de otte nominerede film i bedste film-kategorien til årets Oscar-uddeling er samtidig repræsenteret i både kategorierne for bedste instruktion og bedste klipning, de to traditionelt set helt centrale kategorier i forhold til at bestemme vinderen i hovedkategorien.
Der hersker derfor almindelig enighed om, at det er blandt de fire film, vi skal finde vinderen af årets Oscar for bedste film. De fire er: ’Spotlight’, ’Mad Max: Fury Road’, ’The Revenant’ og ’The Big Short’.
Hvis man for alvor skal finde svagheder ved de fire kandidater, bør man kigge på de store kategorier (frem for de mindre ’tekniske’ kategorier, hvor ’The Revenant’ og ’Mad Max’ naturligt excellerer).
Så det kan godt være, at ’Mad Max: Fury Road’ og ’The Revenant’ fører nomineringsfeltet an med henholdsvis 10 og 12 nomineringer, men ’Spotlight’ og ’The Big Short’ står stærkere, hvis man netop kigger på de helt centrale kategorier.
Skuespillernominering er afgørende
Det er værd at bemærke, at ’Mad Max’ ingen skuespillernomineringer har, hvilket skiller den negativt ud i forhold til de tre andre (især da skuespillerne udgør den største enkeltgruppering i Akademiet). Da skuespillerforbundet SAG udpegede sine kandidater til forbundets egen hovedpris, prisen for bedste ensemble, opnåede kun ’The Big Short’ og ’Spotlight’ nomineringer af de fire.
Det er ikke sket siden 1995, at en film uden en SAG-ensemble-nominering har vundet Oscaren for bedste film. Ergo: ’The Revenant’ og ’Mad Max’ har allerede her et stort handicap at overvinde.
Tager vi endnu to store kategorier med i vores betragtning – de to manuskriptkategorier – må vi igen konstatere, at de to ’små’ film står stærkest. De opnåede begge en nominering (i henholdsvis kategorien for adapteret og originalt manus), mens hverken ’The Revenant’ eller ’Mad Max’ er nomineret for deres manuskripter. Kun én ud af de sidste 50 års vindere af bedste film har vundet hovedprisen uden en manuskriptnominering: ’Titanic’. Oddsene mod ’The Revenant’ og ’Mad Max’ er altså meget signifikante.
Første delkonklusion: ’Spotlight’ og ’The Big Short’ er væsentligt større favoritter til at hjemtage Oscaren end ’The Revenant’ og ’Mad Max’.
Hvordan står det mellem ‘Spotlight’ og ‘The Big Short’?
Hvis vi således har sorteret to kandidater fra allerede, må vi gå videre og se på, hvem der står stærkest af de to tilbageværende film.
Det kan i den forbindelse være interessant at se nærmere på de branchenomineringer, de to film har opnået. Her kan vi konstatere, at begge film har opnået nomineringer fra skuespillerforbundet SAG (for ensemble), PGA (producenternes forbund) og DGA (instruktørernes forbund). Men går vi et skridt videre, så fejler ’Spotlight’, for den har ingen nominering fra ACE (filmklippernes forbund).
Anden delkonklusion: ’The Big Short’ er den eneste film, der har opnået alle de vigtige Oscarnomineringer og alle de vigtige branchenomineringer.
Og for nu at stramme skruen yderligere: PGA var forleden den første af de tre helt store brancheorganisationer, der udpegede sin vinder, og det blev – ikke så overraskende, hvis man har gjort sin research – ’The Big Short’.
Vinderen af PGA-prisen har hvert eneste år siden 2007 været lig den senere Oscar-vinder for bedste film. Sidst Akademiet og PGA ikke valgte den samme vinder var i 2006, hvor PGA valgte ’Little Miss Sunshine’ frem for den senere Oscar-vinder ’The Departed’.
Foreløbig konklusion: ’The Big Short’ er altså en større Oscar-favorit, end du aner…
Hvad taler imod?
Men lad os, trods alt, afslutningsvis kigge på, hvad der skal til for, at ’The Big Short’ ikke vinder Oscaren for bedste film:
Som sagt er der tre store brancheorganisationer, der traditionelt fungerer som stærke strømpile for Akademiets endelige beslutning (blandt andet på grund af et meget betragteligt overlap af medlemmer forbundene og Akademiet imellem).
PGA (den mest sikre strømpil, siden Akademiet i 2009 skiftede til et nyt stemmesystem, det såkaldt præferentielle, som også PGA benytter sig af) pegede på ’The Big Short’, men det vil ikke være helt uhørt, hvis de to andre forbund går i en anden retning. Hvis fx både SAG og DGA går til ’Spotlight’, vil jeg være tilbøjelig til at kalde ’Spotlight’ for en kneben favorit den 28. februar.
Men hvor sandsynligt er det egentlig? Jeg tror, ’Spotlight’ har en 50/50-chance for at vinde SAG nu på lørdag (tidligt søndag morgen dansk tid), men jeg anser det for mere sandsynligt, at enten ’The Revenant’ eller ’Mad Max’ snyder ’The Big Short’ i DGA-sammenhæng, fordi instruktørerne kan tænkes at hælde en kende mere til de ekstravagante instruktørfingeraftryk, der kendetegner de to film.
Historisk vurderet er DGA en meget vigtig strømpil for senere Oscarsucces i bedste film-kategorien, men i nyere tid har der været flere ’svipsere’ end vanligt: Fem ud af de sidste 20 årgange, for eksempel da ’Gravity’ for to år siden vandt DGA for siden at tabe Oscaren for bedste film til ’12 Years a Slave’.
Ergo: Selv hvis ’The Big Short’ taber både SAG og DGA, står den fortsat – qua PGA-sejren og de centrale Oscar- og branchenomineringer – med gode kort på hånden for at gå hele vejen i Oscarsammenhæng.
Status i bedste film-kapløbet inden SAG-uddelingen:
1. ’The Big Short’ (55 % chance for at vinde)
2. ’Spotlight’ (25 %)
3. ’The Revenant’ (15 %)
4. ’Mad Max: Fury Road’ (5 %)
5. ’The Martian’ (-)
6. ’Room’ (-)
7. ’Bridge of Spies’ (-)
8. ’Brooklyn’ (-)
Hold Oscar Night i Empire Bio med Soundvenue og forpremiere på ‘Room’ – læs mere og køb billet HER.
Læs også: Årets største overraskelser og forbigåelser ved Oscar-nomineringerne