ANBEFALING. Der hersker i min omgangskreds – og blandt visse skeptiske Soundvenue-kolleger, ahem – en udbredt misforståelse af, at Netflix-serien ’The Crown’ er en form for ekstrapoleret sidevogn til ’Downton Abbey’.
Det svarer imidlertid nogenlunde til at sammenligne ’Mad Men’ og ’The Marvelous Mrs. Maisel’, fordi begge starter i 1950’erne.
Som ’Downton Abbey’ beskæftiger ’The Crown’ sig selvsagt også med den britiske adel og overklasse, men her stopper enhver sammenligning også, for den svinedyre Netflix-serie er en tour-de-force af skarp historisk dissekering af nogle af de største (og mest skandaløse) events i Storbritannien i det 20. århundrede, vildt fascinerende storpolitik (nej, det er alt andet end støvet) og et psykologisk portræt af en af de mest dysfunktionelle royale familier i moderne tid.
Nå ja, og så ligner den en million. Eller rettere 130 millioner dollars per sæson.
Sæson tre er landet på Netflix, men selv hvis du ikke har nogen intentioner om at kaste sig over sagaens første to sæsoner – eller generelt bare ikke giver en døjt for royale vibes (forstå det, hvem der kan) – er der ét spektakulært afsnit, du bør unde sig selv at se. I særdeleshed hvis du slugte ’Chernobyl’.
Please allow me to explain…
Hvorfor skal jeg se ‘Aberfan’, afsnit 3 i sæson 3?
’Aberfan’ dykker ned i en tragisk begivenhed, jeg aldrig selv havde hørt om, men som efterfølgende sendte mig direkte på Google i et forfærdet deep dive ned i eventens omstændigheder. Akkurat som ’Chernobyl’ gjorde det tidligere på året.
Og som ’Chernobyl’ afdækker ’Aberfan’ også de fatale menneskelige omkostninger af en industri og en forstokket regering, der vender det blinde øje til en katastrofe, der kunne og skulle være blevet afværget, inden alarmklokkerne ringede dommedag ind. Det er en påmindelse til os alle om at holde folkevalgte ledere ansvarlige for rovdriften på naturressourcer, der sætter kommende generationers fremtid over styr – såvel som et stykke hjerteskærende historieundervisning, du aldrig glemmer.
I 60’erne var Storbrittaniens mineindustri helt central for landets økonomi, men flere steder gjorde overdreven minedrift kulbjergene ustabile – og selvom The National Coal Board blev gjort opmærksom på farerne for potentielle kollaps af specifikke bjerge, fik arbejdet lov til at fortsætte.
Det fik enorme konsekvenser for den lille wallisiske mineby Aberfan, hvis kulbjerg pludselig styrtede sammen en fredag formiddag i 1966 og begravede en stor del af byens befolkning levende. Omfanget af katastrofen var ubærligt, og premierministeren hastede til ulykkesstedet.
Men dronning Elizabeth ville ikke dukke op. Og som dagene gik, voksede folkets og politkernes fordømmelse.
Okay, men jeg har aldrig set ‘The Crown’ før. Hvad skal jeg vide forinden?
Den fænomenale Oscar-vinder Olivia Colman (’The Favourite’, ’Fleabag’) har i tredje sæson overtaget rollen som Elizabeth fra Claire Foy, som spillede den yngre version af karakteren. Og sammenbidte, følelsesmæssigt forstenede Elizabeth kunne dårligt stå i større kontrast til Colmans gale dronning i Yorgos Lanthimos’ ‘The Favourite’.
Elizabeths mand prins Philip spilles nu af Tobias Menzies (’Outlander’), og parrets ægteskab er mildest talt en tør affære.
Helena Bonham Carter spiller Elizabeths vilde, fordrukne lillesøster prinsesse Margaret, der aldrig har fundet sig til rette i dronningens lange skygger. Hendes mand er fotografen Lord Snowden (Ben Daniels), og forholdet styrer mod afgrunden qua Margarets udskejelser og Snowdens affærer. Men kærligheden til deres børn, dén deler de ubetinget.
Den relativt nyudnævnte premierminister er Harold Wilson (Jason Watkins) – en mand af arbejdspartiet Labour, der får Elizabeth til at savne sin tidligere allierede Winston Churchill. For ingen premierminister lever op til krigshelten Churchill, efter dronningens mening.
Og med det: Se afsnittet!
Men jeg vil gerne vide lidt mere – også selvom det spoiler historien…
Hvis du aldrig har hørt om Aberfan-ulykken før, kan jeg virkelig ikke anbefale videre læsning, før du ser afsnittet.
Men hvis du virkelig insisterer:
Inden ’The Crown’ begyndte optagelserne, forsikrede instruktør Benjamin Caron til BBC om, at serien ville behandle tragedien med stor respekt for de efterladte og for byen, der stadig sørger i dag:
»Hver sæson af ’The Crown’ har set på store politiske events og øjeblikke i historien, og dét her er et af dem. Selvfølgelig skulle vi dække det. Det påvirkede hele Wales, England og dronningen. Manuskriptforfatter og showrunner Peter Morgan og jeg følte, at det var en historie, vi virkelig gerne ville fortælle sandfærdigt og med respekt. Også for at sørge for, at den aldrig bliver glemt«.
116 børn i alderen 7-11 år og 28 voksne mistede livet, og billederne af landsbyen, der først gravede desperat efter overlevende og sidenhen begravede de mange små kister sendte nationen i chok.
Det tog dronning Elizabeth over en uge at besøge Aberfan, angiveligt ud fra overbevisningen om, at det ikke var passende for en monark at troppe op ved ulykkessteder. Efterfølgende blev det dog dronningens største fortrydelse, at hun ikke reagerede hurtigere, og hun og prins Philip har besøgt Aberfan gentagne gange siden.
Alligevel blev det ikke sidste gang, Elizabeths tavshed oven på en tragedie skabte national vrede – historien gentog sig nemlig, da Diana døde i 1997. En begivenhed, ’The Crown’ vil dække i fjerde sæson.
Er der andre ‘The Crown’-afsnit om historiske begivenheder, der er værd at se alene?
Sjovt du spørger. Ja! Første sæsons afsnit 4, ’The Great Smog’, om Londons dræbertåge i 1952, er uforglemmeligt creepy og dækker endnu en katastrofal begivenhed, man sjældent har set skildret før i fiktionen. Som med ’Aberfan’ får du mest ud af afsnittet ved at undlade at google først.
Æh, dræbertåge?
Det har intet med Stephen King at gøre. Men tro mig, du vil aldrig have lyst til at gå udenfor igen, når tågen smyger sig om byens tage…