Som flere af sine cinefile kollegaer har Nicolas Winding Refn nu delt, hvad han har set fra coronakarantænens hjemmebiograf.
»For det mest ser jeg nyheder – for hvem kan også overgå deres indhold de her dage – men når jeg får lyst til at dykke ned i den stolte tradition, der er spillefilm, så går jeg til den bedste (online, red.) biograf i byen«, skriver Refn i en artikel i The Guardian.
Det sted er tilfældigvis den 49-årige ‘Drive’-instruktørs egen streamingside, byNWR, og her kan man altså få et par kuraterede tips fra mesterens selv.
»Der findes mange fantastiske noirfilm, men jeg tror nu på, at Joseph Lerners ’Guilty Bystander’ fra 1950 er en af de bedst gemte juveler i samlingen. (…) Det er en rå film, med en markant hovedkarakter, spillet af Zachary Scott, der giver den som alkoholiseret, pille-afhængig ex-betjent, der leder efter sin søn i New York«, fortæller Refn eksempelvis.
Instruktøren nævner også Ned Hockmans ’Strak Fear’ fra 1962 om Beverly Garland i rollen som en ensom kvinde på en Odysse-lignende rejse i sin søgen efter at finde ud af, hvorfor hendes sadistiske mand forsvandt.
Af den mere flippede slags kommer Refn også ind på kultfilmen ‘House on Bare Mountain’, hvor Frankenstein, Dracula og en varulv invaderer en pigeskole. Og som Refn selv siger det:
»Der kommer et tidspunkt, hvor enhver filmskaber spørger sig selv: ’Hvad er film overhovedet?’. ’House on Bare Mountain’ svarer på netop det spørgsmål, som var den et pop-art kanonslag, der blev smidt ind i en stille kirke. Den er en hybrid af mange ting. Både gamle tegneserier, monsterfilm og begyndelsen af den seksuelle frigørelse. Jeg synes, den er smuk«.
Og sidst, men ikke mindst, bør man ikke snyde sig for det kristne propagandadrama ‘If Footmen Tire You, What Will Horses Do?’, siger Refn.
»Hvis Donald Trump forsvandt og blev udskiftet med (den amerikanske vicepræsident, red.) Mike Pence, så ville det nok cirka være sådan her det så ud, dog uden ansigtsmasker«, skriver han.
Filmene kan streames gratis på byNWR.com.