’Big Sky’:’Big Little Lies’-skabers nye serie er en ufrivillig parodi
23. februar lancerede Disney+ underbrandet Star, som skal give abonnenterne adgang til en ny verden af film og serier til et mere voksent publikum.
En af de nye originalserier er ABC-serien ’Big Sky’, som er skabt af den prisvindende superproducer og manuskriptforfatter David E. Kelley, der efter HBO-hitserierne’Big Little Lies’ og ’The Undoing’ er tilbage, hvor karrieren startede, nemlig med tv-netværksserier.
Serien er baseret på Charles James Box’ roman ’The Highway’ og foregår i den amerikanske bjergby Helena, Montana, hvor vi følger privatdedektiven Cassie Dewell (Kylie Bunbury) og den tidligere politibetjent Jenny Hoyt (Katheryn Winnick). Introen til pilotafsnittet når knap nok sin ende, før der indledes et mildelst talt akavet slagsmål mellem de to kvinder, der er tidligere veninder. Cassie har indledt et forhold til Jennys eksmand Cody (Ryan Phillippe), som Cassie driver et privat dedektivbureau med, og så bryder helvedet løs.
Trekantsdramaet sættes dog midlertidigt på pause, da to teenagesøstre fra Colorado, Danielle (Natalie Alyn Lind) og Grace (Jade Pettyjohn), forsvinder sporløst langs den dystre Montana-motorvej, hvor de var i rute mod Danielles kæreste Justin, som tilfældigvis er søn af Jenny og Cody.
Da efterforskningstrioen begynder at grave i sagen, bliver de opmærksomme på, at der gennem en længere periode er forsvundet et hav af prostituerede kvinder langs selvsamme strækning. Herigennem bliver de ledt til et mystisk menneskehandelsmysterie, der (og det er ingen spoiler) involverer den ensomme og kyniske lastbilchauffør Ronald (Brian Geraghty), som bor hjemme hos sin anmassende mor (Valerie Mahaffey), der ikke har meget tilovers for sin barnlige fiaskosøn, der sniger sig op i hendes seng, når han får mareridt om natten.
At serien er produceret af netværkskanalen ABC ses tydeligt i dens dunkle stil og den spændingsudtømmende klipning med tydelige reklamevenlige afbrydelser mellem scenerne, hvilket mest af alt ligner et levn fra 90’ernes tv-krimier. Man kan heller ikke undgå at bide mærke i seriens åbenlyse ’Twin Peaks’-referencer, fra de kolde skud af det rå og smukke bjerglandskab med beroligende vandfald og tætte skove til det mystiske lokalsamfund, hvor byens beboere har travlt med at snage i hinandens liv, mens de alle bærer på deres egne små hemmeligheder.
Men hvor ’Twin Peaks’ bærer præg af en eksperimenterende og fængslende atmosfære, er ’Big Sky’ helt uden sjæl, særligt fordi Cassie og Jenny forbliver flade og fuldstændigt intetsigende karakterer. Deres interne klichéintriger og Cassies (ikke overraskende) problematiske fortid virker som en billig måde at få dem til at fremstå interessante, men det lykkes på ingen måde.
Særligt første afsnit fremstår nærmest som en parodi på krimigenren med en påtaget slasher-filmstemning, hvor de to unge piger, der lige har siddet og skrålet højlydt med på Lizzo i radioen, pludselig bliver overfaldet af den brutale gerningsmand. Det er svært ikke at krumme tær, når ofrene gentagende gange bryder ud i overspillet sang i håb om at bløde kidnapperen op.
Når det er sagt, er Brian Geraghty overbevisende i rollen den sociopatiske trucker med det intense og utilregnelige udtryk, mens John Carroll Lynch er som skabt til at spille den stædige og dominerende patruljebetjent Rick Legarski.
Der ligger da også noget interessant i plottet om menneskehandel og pointen om, at sagen om de forsvundende kvinder først vækker interesse, da de to teenagepiger forsvinder. Men resten drukner i klichéer og anonyme figurer.
Kort sagt:
Den rutinerede serieskaber David E. Kelley rammer ved siden af med uoriginalt levn fra en tv-netværksserie fra 90’erne.
Anmeldt på baggrund af de første fem afsnit.