Diverse kunstnere
Umiddelbart lyder det som et interessant og modigt projekt. Udpeg 12 mere eller mindre prominente dj’s og bands fra den elektroniske scene og lad dem hver især vælge et nummer fra David Bowie-bagkataloget, som de med fuldkommen frie tøjler kan kaste sig over.
Kamæleonen Bowie har om nogen manifesteret sig gennem utallige skift mellem forskellige genrer, og derfor synes albummets elektroniske fiksering som en god vej til at skabe et fokuseret og sammenhængende udtryk. Missionen lykkes bare ikke, når det kommer til stykket.
For vi kommer vidt omkring på de tolv skæringer, hvor de fleste kunstnere disker op med 80’er-glatte synths tilsat mere eller mindre vellykkede forsøg på Bowie-vokal. Resultatet er desværre hverken oplagt til dansegulvet eller hjemmestereoen. Værst spænder det af i Leo Minors uptempo-udgave af ‘Ashes to Ashes’, der er fuldstændig blottet for originalens charme, og The Things anarkistiske og ufokuserede free jazz-maltraktering af klassikeren ‘Life on Mars’.
De største lyspunkter er Brooklyn-pigerne i Au Revoir Simones chillede udgave af ‘Oh! You Pretty Things’ og Drew Browns ‘Sweet Thing’-fortolkning, der begge udstråler lidt af den personlighed, de øvrige numre mangler. Alligevel forbliver projektet bedst på papiret, og vil man høre Bowie tilsat elektronik, anbefaler jeg i stedet hans lidt oversete jungle-inspirerede album ‘Earthling’ fra 1997. Det er tilmed den ægte vare.