Hymns From Nineveh – solid opvågning
Godt nok er Hymns From Ninevehs selvbetitlede debutalbum fortjent blevet rost til skyerne, men Odeon virkede alligevel som en stor mundfuld for Jonas H. Petersen og co. Og selv om teltdugen bød på tiltrængt ly for formiddagens kedelige vejr, var fremmødet beskedent, da det otte ‘mand’ store band indtog scenen. Det virkede heldigvis ikke til at påvirke dem.
Den stort orkestrerede folkrock voksede live, specielt i de mere uptempo numre, hvor buldrende trommer, fællessang og råbekor uden problemer spillede Odeon op. Og glæden lyste ud af Jonas H. Petersen. »Vi er så sindssygt glade for at være lige præcis her med lige præcis jer«, charmerede han oprigtigt publikum.
Men der er forskel på hjemmeanlægget, hvor Hymns From Ninevehs mere stille numre nok har fyldt mange stuer med varme og indsigt, og så Roskilde Festival en doven lørdag middag. Men heldigvis var det småsludrende publikum også med på fællesklap op til flere gange, specielt på mini-hittet ‘Sister Sorrowsong’, der blev fyret af overraskende tidligt. Blandt de mere stille numre var det Sufjan Stevens-klingende ‘Cocoon’ et af hovedpunkterne med sit medrivende lala-kor, som publikum dog ikke hoppede med på.
Men ja, et stopfyldt Pavilion-telt ville ikke blot have klædt stemningen bedre, det ville nok også have tilladt bandet at holde koncerten et kvarter kortere end den time, de nu rundede. Og det havde ikke skadet at skære et par af de mere stillestående numre fra.
Roskilde Festival: Se hele vores dækning