Waldo & Marsha
Aarhusianske Waldo & Marsha svømmer mod strømmen. De pjasker med shoegazer i efterdønningerne fra en tsunami af bands i samme ånd, og dermed i en tid, hvor selv den mest inkarnerede connoisseur af sødmefuld støj sikkert balancerer på randen af kvalmepunktet over mængden af Kevin Shields-efterabere ude i blogosfæren.
Det kan også synes som lidt af en kliché at kalde sit debutudspil for ‘Smiling at the Ground’, når nu blikket er rettet så eftertrykkeligt nedad i forvejen. Og med en guitar-overvægtig besætning, der kunne anspore forsigtige gisninger om, at bandnavnets centrale ’&’-tegn afslører, at det her måske engang var to separate entiteter, der blot er svejset sammen på midten, skulle man tro, at det er et åndenødsfremkaldende tætpakket lydbillede, der møder lytteren. Men singlen ‘Made You’, og de tre andre, fremragende numre, der her akkompagnerer den, gør fordommene grundigt til skamme.
Læs også: Guide – Waldo & Marshas seks shoegaze-favoritter
Waldo & Marsha hegner deres eget lille hjørne af genren af ved at udbygge den sorthvide farvepalette med let formørkede, blomsterbørne-pastelnuancer, der leder tankerne hen på Brian Jonestown Massacre-frontmanden Anton Newcombes talent for 60’er-psych-revival. Og produktionen lægger en ellers uigennemtrængelig lydmur behageligt ned, og forvandler den i stedet til et spændende, atmosfærisk og harmonisk landskab at gå på opdagelse i.
‘Smiling at the Ground’ er en sjælden stærk og – de otte drenges unge alder til trods – bundmoden ep-debut, som nærmest er befriet for svage punkter. Det skulle da lige være, at det flotte produktionsarbejde næsten kammer over og blive lidt for høflig-pænt. Men det er selvsagt et luksusproblem.