The Eclectic Moniker
Sneen smeltede pludselig, og der kom paraplyer i den varme kakao, da ‘Easter Island’ blev P3’s Uundgåelige tilbage i februar. Og selv om de syv drenge i The Eclectic Moniker er ærkedanske, er calypsoen og længslen efter det sydamerikanske stadig intakt på gruppens debutalbum.
P3-hittet er fortsat pladens allerstørste sambafest, for selv om der er masser af soca-trommer og varme guitarstrøg, har mojitoen fået adskillige vestlige popingredienser. Paul Simon og Vampire Weekend har blandt mange andre vist, at det sagtens kan lade sig gøre, men desværre går det galt for eklektikerne. Der bliver skruet alt for højt op for elektronikken, og i stedet for et kulturelt sammenskudsgilde ender det ofte med et afropoppet vers og et blødsødent popomkvæd som på ‘Fireworks’. Eller som sød, psykedelisk pop på den lidt malplacerede ‘Terminal’.
Læs også: Hør The Eclectic Monikers ‘Easter Island’
Mange af skæringerne bygger op til store orkestreringer, men det hæver sig aldrig over palmetoppene. De banale tekster kan heller ikke redde det, men den momentvise humoristiske distance, som på åbningsnummeret der handler om en skrivemaskine, forløser dog en smule.
Trods alt hopper foden med gennem det meste af pladen, og til tider bliver det ægte eklektisk. Det er tilfældet for ‘Two Officers’, hvor forsanger og sangskriver Frederik Vedersø for alvor folder sin vokal ud, mens brisen får fin hjælp af både bas, banjo og klaver. Udtrykket ender dog ambivalent, for de elektroniske ingredienser falder ikke i hak med det friske sydlige pust.