Wangel – sejrede med skælvende falset og dyb baryton
På sin debut-ep, ‘Eternal History’, dyrker Wangel en intim, soulet lyd, der kalder mere på langsom fordybelse end smittende danseglæde. På Roskildes Rising-scene var det imidlertid tydeligt, at Peter Wangel – akkompagneret af producer Kasper Ejlerskov på synth og keys, Ask Bock på trommer og, i dagens anledning, en blæsersektion – ikke var kommet for at gemme sig bag sine sørgmodigt indesluttede melodier.
Bandet lagde modigt ud med to nye numre, hvor det første med sin tunge bas og ulmende stemning fungerede som en fin intro til resten af koncerten. Den elektroniske instrumentering dannede i samspil med blæserne solid bund under Wangels vokal, der svingende mellem skælvende falset og dyb baryton, og som især fungerede glimrende, når den blevet forvrænget og ekkoforstærket som på ’Alive’ og ’Sun’.
Sidstnævnte satte for alvor gang i koncerten med sit drillende synthtema og den himmelragende falset, der fik det talstærke publikum til at bryde ud i jubel, mens ’Grace’ blev leveret i en tungere, mere insisterende elektronisk udgave end på ep’en, der virkelig klædte udtrykket.
I koncertens sidste del udviklede det sig til decideret fest foran scenen, hvor endnu et nyt, dansevenligt nummer og kulminationen på det hele, gennembrudshittet ’Seoul’, blev leveret med følelsesdirrende intensitet og taktfaste klap fra publikum, så ingen var i tvivl om, at Wangel scorede fuldt hus med sin Roskilde-debut.
Læs også: Syv koncerter du skal se på Roskilde Festival mandag