1. LCD Soundsystem
Årene hed 2005 til 2010, da LCD Soundsystem over tre solide album skød insisterende dansegulvsbaskere ud i æteren, og sidenhen har hits som ‘All Your Friends’, ‘Dance Yrself Clean’ og ‘Daft Punk is Playing at My House’ floreret ufortrødent videre på mangt et dansegulv. Men nu er det heldigvis tid til, at James Murphy, der gør sig som projektets hjerne (og øvrige organer – omend flankeret af en række kyndige venner på scenen) vender tilbage under LCD-fanerne. Startskuddet på det overraskende og særdeles kærkomne comeback lød, da Murphy smed den dystre julesang ‘Christmas Will Break Your Heart’ i december. Heldigvis er julehymneriet ikke det eneste nye, der lander fra Murphys hånd, inden han erobrer live-scenerne begyndende med Coachella til april. Han er nemlig i fuld sving i studiet med sit LCD-slæng for at lægge sidste hånd på et nyt album og ‘gøre det så fucking godt, som vi overhovedet kan’.
LCD Soundsystem har fået teltdugen til at lette på Roskilde i både 2007 og 2010. Sidstnævnte koncert var under lydsystemets sidste regulære turné, hvor Murphy og co. indtog Cosmopol med et både intenst, nærværende og helt hysterisk propfyldt resultat. Denne gang bliver privatfesten gudskelov udvidet, og vi forestiller os, at Murphy kan få alle beboerne på Roskilde Festival til at danse sig selv rene (eller i hvert fald bare våde og euforiske) til et brag af en midnatsfest på Orange Scene.
Læs om flere Roskilde-scoops på de følgende sider.
2. Chvrches
Meget godt kan siges om Chvrches’ frontkvinde, Lauren Mayberry, men det er nok de færreste, der ville kalde hende en stor live-performer. Mens hendes indadvendte skrøbelighed blandt feststemte beats og pulserende synths overbeviser sin lytter på hit efter hit, når Mayberrys uskyldige lillepige-persona sjældent helt ud til sit publikum. Endnu. Men da det skotske trekløver i december indtog ‘The Late Late Show with James Corden’ med ‘Clearest Blue’ fra andet-albummet ‘Every Open Eye’, som landede i efteråret, var det som om, Mayberry endelig formåede at give los for alvor. I håbet om, at optrædenen signalerer nye tider, og at Mayberrys klædelige og rørende løssluppenhed er kommet for at blive, får Chvrches en solid plads på scoop-listen. I så fald er der ingen tvivl om, at de tre skotter ville kunne sende solen i seng en aften på Arena, hvor de boblende beats kan blande blod med Mayberrys følelsesladede udtryk og lette både tunge hoveder og hjerter og trætte fødder.
3. Tame Impala
Det faktum, at Tame Impalas snarlige koncert i Falconer Salen blev udsolgt hurtigere end man kan nå at høre ‘Let It Happen’ (sådan da), tyder på, at det danske publikum endnu rider videre på Kevin Parkers vildt voksende psychbølge. Det er i sandhed også svært ikke at lade sig rive med, når nu Parker sidste år slap sit alle tiders mesterværk i form af ‘Currents’. Et album, der både høstede bred anerkendelse og et utal af anmelderroser, og som et eksperimenterende lydkalejdoskop af dragende, dansable poptoner og udsvævende, farvestrålende psych-flader for alvor positionerer mastermind Kevin Parker som ‘en af det 21. århundredes finere sangskrivere’. Parker og hans kumpaner ville gøre sig helt eminent under den orange teltdug en tidlig aften med solens sidste stråler.
4. Savages
Da Savages debuterede med det fremragende album ‘Silence Yourself’ i 2013, fik de både massiv opmærksomhed, adskillige anmelderstjerner og en heftig medvind med sig. Samme år indtog den London-baserede postpunk-kvartet et tætpakket Pavilion-telt på Roskilde Festival, som de i år vender tilbage til – denne gang med deres imødesete andet album ‘Adore Life’, der landede i fredags.
Sidste år sørgede Savages for tordnende uvejr og lynild under en ellers skyfri NorthSide-himmel, men i år vender punk-amazonerne tilbage til Roskilde, hvor de forhåbentlig udlever deres fulde potentiale – for når alt spiller (og teknikken ikke driller, som det en gang eller to er oplevet på Pavilion…) – er Savages en ganske sublim og kraftfuld live-oplevelse. Vi ser gerne en rematch på Pavilion en mørk, ulmende nattetime, men Avalon er nok mere sandsynlig, når alt kommer til alt.
5. Mø
Øjeblikket, hvor Mø leverer en ringe liveoptræden, er, så vidt vi er orienteret, endnu ikke oprundet. Med lige dele energisk fandenivoldskhed og helhjertet nærvær er Karen Marie Ørsted så godt som født til at stå på en scene, og hun har da også leveret en perlerække af særdeles overbevisende optrædener på alt fra små og store scener til internationale tv-shows (senest sågar til overrækkelsen af Nobels Fredspris). Dog kommer 2016 ikke til at byde på meget sceneaction for Karen, da hun i øjeblikket fokuserer benhårdt på indspilningerne af sit imødesete andet album. Showet på Roskilde bliver derfor Møs eneste danske sommershow i modsætning til de foregående år, hvor hun var at finde på en god håndfuld festivalplakater.
Efter et 2015, der for alvor gav den gode Karen Marie luft under vingerne og international succes – ikke mindst med Major Lazer-kæmpehittet ‘Lean On’ – er der lagt op til en hjemmebanehyldest af allerhøjeste karat, når hun indtager Orange Scene, som hun velfortjent har scoret sig en eftertragtet plads på.
6. Floating Points
Han er praktiserende neurolog med en PhD i neurologi – og så begik han et af de stærkeste elektroniske udspil sidste år. Allerede dette burde være grund nok til, at han har fortjent en plads på alskens scoop-lister. Floating Points aka multigeniet Sam Shepherd er om noget en videnskabsmand med sans for detaljerne, hvilket gøres ganske klart i hvert et eksperimenterende lydbillede, han dykker ned i på debuten ‘Elaenia’.
Selv har den britiske dj, producer og komponist rødder i klassisk musik, mest praktiseret på klaveret, hvilket også har sat sine spor på Shepherds lydtapet, der dog også er klædeligt spraglet med inspirationskilder, der spænder lige fra swingende jazz til brasiliansk popmusik. En særdeles stærk elektronisk booking fra Roskildes hånd, og uden tvivl et navn, der vil stråle på Apollo en sen nattetime.
7. First Hate
Det startede med en lovende ep i 2014, der blev fulgt op af en række endnu mere lovende live-optrædener rundt omkring i landet, blandt andet på sidste års Spot og Trailerpark Festival, hvor vi for alvor fik fastslået, at der er god grund til at have store forventninger til First Hate aka Anton Falck Gansted og Joakim Nørgaard, som til marts slipper deres nye ep ‘The Mind of a Gemini’.
Selv om både 2014 og 2015 havde været oplagte år at tildele den københavnske synthpop-duo en plads i warm-up-programmet, har der endnu ikke stået First Hate på Roskilde-plakaten før i år. Et lille scoop, der er særdeles vel undt, og som uden tvivl vil udmærke sig på formentligt Pavilion-scenen, hvor duoens paradoksalt dystre og dansable 80’er-synthflader og kølige beats vil få frit råderum.
8. Destroyer
Det var først, da hans tiende album landede, at tiøren faldt: Dan Bejar og hans Destroyer fik endelig sit fuldkomne gennembrud med den anmelderroste mesterværk ‘Kaputt’ i 2011. Sidste år fulgte ‘Poison Season’ op på succesen og indfriede alle forventninger med bravur: Et modigt, stemningsfuldt værk af cinematiske, nostalgifordrende, krøllede og ambitiøse kammerpop-eksperimenter. Et album, der skulle give god grobund for en overordentlig cool eftermiddag på Avalon – som det perfekte soundtrack til sommereufori og festivalekstase.
Læs også: Roskilde Festival afslører 18 nye navne: Tame Impala, LCD Soundsystem og Mø på Orange
Læs også: Breakin’ Sound 2016: De 10 mest lovende danske musiknavne