Vi kårer: Drakes 12 bedste ballader – rangeret

Drake er noget så sjældent som en rapper, der offentligt viser sårbarhed. Han er ikke bange for at krænge sjælen ud på intime ballader – tvært i mod – men samtidig har tidens succes også givet ham en sprudlende selvsikkerhed, som skinner igennem på blærede bangers.

Denne dobbelthed har skabt en unik karrieresti for Drizzy: Han ringer til ekskærester det ene øjeblik og rammer stripklubben med Future det næste. Bredden i hans udtryk har gjort, at han med tiden er blevet spillets nok største stjerne.

Her rangerer vi Drakes allerbedste balladeøjeblikke, men tjek også listens modstykke HER, hvor vi kårer de største bangers. 

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

12. ‘Fireworks’ feat. Alicia Keys (2010)

Okay, ‘Fireworks’ er måske en smule blødsøden og sentimental, men sangen rammer bare tidlige Drake i en nøddeskal. Alicia Keys synger omkvædet på balladen, der (med stor betydning) agerer åbner på ‘Thank Me Later’.

Debutalbummet kom ovenpå en massiv hype fra ‘So Far Gone’-mixtapet og i høj grad ‘Best I Ever Had’, og teksten er ét langt (meget forsigtigt!) skulderklap, hvor Drake – som han gjorde dengang – funderer over berømmelsen, som de græske filosoffer funderede over livet.

Det her er Drake, der betragter sin egen succes med samme benovelse og fascination som børn, der kigger mod fyrværkeriet på himlen den 4. juli.

‘Fireworks’ i ét citat:
»From the concrete who knew that a flower would grow«.

Nedtællingen fortsætter på de følgende sider.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

11. ‘Where Were You’ feat. Dawn Richard (2012)

Det her forsvundne nummer, der skulle have været med på ’Thank Me Later’, er både et af Drakes mest housede og mest utvetydigt ømme sange.

Udtrykket er på mange måder en forløber for ’Hold On, We’re Going Home’: Beatet er skiftevis pulserende og dvælende, og sangens omdrejningspunkt er linjen »I thought you would have called by now« – selvfølgelig henvendt til en ekskæreste. Et andet sted rapper Drake om, at der aldrig er nogen hjemme, når han kører forbi ekskærestens lejlighed. Ja, det er en kærlighedssyg stalker-houseballade, og det lyder genialt.

’Where Were You’ i ét citat:
»Where did the other half of my heart go? Why am I in bed alone? How come when I drive by, it looks like you are never home?«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

10. ‘Shot For Me’ (2011)

‘Take Care’ er Drake når han er allermest Drake, og få sange inkarnerer den persona mere end ‘Shot For Me’. På overfladen er det en af de mest stemningsfulde og subtile sange canadieren har lavet, men teksterne handler dybest set om rapperens ekskærester, som han er sikker på er meget, meget kede af det nu, hvor han har succes.

Det er ret selvoptaget og småligt, men samtidig er sangen så uimodståelig og åbenheden alligevel så overrumplende. Det er her, Drake finder sin stemme – ’Take Care’ er stadig klart hans bedste album, når det kommer til de her arketypiske Drake-ballader, og ’Shot For Me’ er inkarnationen af den lyd.

Shot For Me’ i ét citat:
»First I made you who you are and then I made it / and you’re wasted with your latest / yeah, I’m the reason why you always getting faded«.

drake_future1

 

9. ‘Diamonds Dancing’ med Future (2015)

’What a Time to Be Alive’ var primært et projekt, hvor Drake villigt hoppede med ned i Futures Atlanta-narkorap-univers, hvor sorger dulmes med røg, hostesaft og strippere. Det var mørkt, monotont og stedvis magisk, men ’Diamonds Dancing’ var undtagelsen, hvor de to rapperes verdener mødtes i en genial blanding, der kombinerede sungne Drake-vers om pigeproblemer med Futures skrøbelige falsetsang om at forsvinde ind i narkorusen.

Det var det tætteste, de to rappere kom på en personlig sang. Det er stadig Atlanta-lyden, der dominerer, men her skinner Drake igennem tågen, som han ikke altid gør på de andre tracks – især hans rablende, usammenhængende slutmonolog (se forneden), lyder som hvis karakteren fra ’Marvin’s Room’ ikke kun var fuld, men også havde været en tur igennem Futures narko-tilværelse.

Diamonds Dancing’ i ét citat:
»Doing me dirty… you doing me dirty… haven’t even heard from you… how can you live with yourself… haven’t even heard from you.. how can you live with yourself… ungrateful, ungrateful…«.

Her skulle der være en Spotify-player, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

8. ‘Club Paradise’ (2011)

»Tell me, who did I leave behind?«, spørger Drake retorisk på ‘Club Paradise’, der blev sluppet løs på internettet som en optakt til ‘Take Care’ (som nummeret altså ikke optræder på).

Temaet er igen berømmelsen, og over det dybt melankolske, men stadig fjerlette beat filosoferer Drake over, om han har glemt nogen i succesens stormflod: »Damn, my biggest fear is losing it all«. Hør bare, hvordan han synger det omkvæd – det er Drake i et fantastisk ømt hjørne.

Samtidig er ‘Club Paradise’ navnet på en stripklub i Toronto, og sideløbende med berømmelsen fylder kærligheden altid meget. Er han blevet så afstumpet, at han ikke længere er i stand til det ægte? Det her er Drake, der tager sig selv i kraven for at minde sig selv om, hvad det virkelig handler om.

‘Club Paradise’ i ét citat:
»Now I’m that guy that know them strippers by their real names«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

7. ‘Over My Dead Body’ (2011)

En ulv i fåreklæder. ‘Over My Dead Body’ er på tekstsiden en banger, men serveret i balladeformat. Åbneren på hovedværket ‘Take Care’ er produceret af Noah ’40’ Shebib, og det blide piano agerer perfekt akkompagnement til den r’n’b-prægede produktion, der skinner ligeså flot som den berømmelse, Drake her nægter at give slip på: »Over my dead body«.

En komplet afslappet magtdemonstration. Og ja, hvem kan stå for en gennem-kitschet linje som »shout out to Asian girls, let the lights dim some«?

‘Over My Dead Body’ i ét citat:
»I think I killed everybody in the game last year«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

6. ‘Shut It Down’ feat. The-Dream (2010)

’Shut It Down’ fra ’Thank Me Later’ er et af de få tidspunkter, hvor Drake forsvinder ind i en anden artists univers. I dette tilfælde er det en episk, syv minutter lang ballade med The-Dream, der lige på det her tidspunkt var på sit højdepunkt. Det er en storladen, klubbet kærlighedssang, der både inkarnerer poppet r’n’b anno 2010 og samtidig markerer et af de første steder, hvor Drake virkelig viste, at han kunne skabe den her slags store popsange.

’Shut It Down’ i ét citat:
»I feel like when she moves, the time doesn’t«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

5. ‘Best I Ever Had’ (2009)

Sangen der startede hele. ‘Best I Ever Had’ er måske ikke en sang til evigheden, som nogle af de senere ballader, men den er stadig ekstremt catchy, svævende og blåøjet på en made, der er svær ikke at blive revet med af. Netop det blåøjede har Drake mistet med årene – det er som om tiden på hiphop-tronen har gjort ham mere dyster og selv en smule paranoid. Her er han stadig bare overvældet af, at han er ved at blive rapstjerne. Glad, lidt goofy og genial til at skrive rapsange.

‘Best I Ever Had’ i ét citat:
»When my album drop, bitches’ll buy it for the picture / And niggas’ll buy it too and claim they got it for they sister«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

4. ‘Hotline Bling’ (2015)

Den geniale musikvideo og det muzak-klingende beat (med sample fra Timmy Thomas’ ‘Why Can’t We Live Together’) gjorde ‘Hotline Bling’ til en decideret begivenhed i moderne popkultur, men under den små-kitschede overflade er nummeret en klassisk Drake-ballade.

Drakes tanker flyver højt og lavt omkring en gammel flamme/veninde fra Toronto, som ikke længere ringer. Ordene used to er noget, som klinger så rent i Drakes gennemgående tematik: Frygten for, at de personlige relationer bliver væk i berømmelsens skær.

Dansetrinnene siger måske én ting, men uden musikvideoen er ‘Hotline Bling’ altså en af Drakes mest rammende ballader.

‘Hotline Bling’ i ét citat:
»You used to call me on my cell phone«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. ‘Take Care’ feat. Rihanna (2011)

En stor del af æren for ‘Take Care’ skal gå til Jamie xx, hvis remix af Gil Scott-Herons version af ‘I’ll Take Care of You’ er samplet i stor stil. Den længselsfulde piano og guitaren, der græder snot for hver akkord, er produktionens stolper, hvorpå Drake og Rihanna fletter en rørende fortælling om kæresteparret, der lover at tage sig af hinanden.

Beatet er næsten klubklart, men stemningen er så belagt af fortidens smerte, at der ikke er nogen tvivl om, at ‘Take Care’ er en ballade. Men det er samtidig en sang med håb og tryghed som omdrejningspunkt: ‘Det kan godt være, at du har en masse personlig bagage, men du kan regne med mig’.

»We’ll change the pace and we’ll just go slow«, som Drake synger i et følt leje. Det handler ikke om sex eller det der ligner, men om at være der for hinanden.

‘Take Care’ i ét citat:
»If you let me, here’s what I’ll do / I’ll take care of you«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

2. ‘Hold On We’re Going Home’ feat. Majid Jordan (2013)

‘Hold On, We’re Going Home’ er et atypisk Drake-nummer. Det er en storslået ballade midt på et album (’Nothing Was The Same’), der eller markerede Drakes drejning mod noget mere alvorsfuldt og dystert, og så er det et nummer, der er åbent og selvsikkert i sin kærlighedserklæring, hvor de fleste Drake-ballader kredser om diverse ekskæreste-komplikationer og -frustrationer.

På en måde er det her Drake, der dropper at lave den typiske Drake-sang, for i stedet at lave noget helt klassisk. Et mindre personligt præget track, men til gengæld en perfekt popsang.

’Hold On, We’re Going Home’ i ét citat:
»I got my eyes on you / you’re everything that I see / I want your hot love and emotion endlessly«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. ‘Marvin’s Room’ (2011)

Drakes svendestykke og den sang nogensinde, der er mest Drake.

Præmissen er sådan set simpel: Drake har fået lidt for meget at drikke på klubben og beslutter sig for at lave et natteopkald til en ekskæreste. I første del af sangen gør han alt for at overbevise kvinden om, at hun skal droppe den nye kæreste og kigge forbi. Et booty call, der næsten virker ynkeligt i Drakes sleske vendinger: »And since you picked up, I know he’s not around«.

Missionen lykkedes dog heller ikke, og Drake vender halvvejs i sangen på en tallerken og går fra scoretrold til plaget superstjerne, der mest af alt har brug for nogen at snakke med om alle de frustrationer, han render rundt med: »I need you right now, are you down to listen to me?«

Er det bare et scoretrick for at få medlidenhedspoint eller rent faktisk Drake, der får et slags wake up call midt i et booty call? Svaret blafrer i vinden og gør ‘Marvin’s Room’ til den bedste Drake-ballade nogensinde, som bliver svær at toppe. Tjek bare den klaveroutro!

‘Marvin’s Room’ i ét citat:
»I’m lucky that you picked up, lucky that you stayed on / I need someone to put this weight on«.

Læs også: Her er Drakes 11 største bangers – rangeret

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af