Roskilde Festival: First Hate fortolkede veloplagt deres 80’er-inspirationer
Er man bekendt med Depeche Modes ‘101’, blev man i den grad mindet om koncertfilmen fra 1989 ved First Hates debutkoncert på Roskilde Festival. Ikke alene var frontmand Anton Falck Gansted iført stramme hvide jeans, men han både dansede og sang, så billederne af en ung Dave Gahan tikkede ind på den indre associationsskærm.
Alle suger nektar til sig fra fordums tider, og at den danske duo trækker veksler på de britiske synthpop-ikoner skal ikke ligge dem til last. Gansted og makkeren Joakim Nørgaard, som betjente keyboards og backtrack, viste nemlig veloplagte takter og imødekommende miner ved Countdown-koncerten.
Storskærmens yin-yang-grafik var symbolsk, for duoen opererede som to differentierede elementer af den samme ligning. Nørgaard styrede maskinparken, og Gansted var frontmanden, som gik i knæ ved scenekanten og opildnende til nærkontakt blandt publikum. »Denne sang er en kinddans, så find én, I holder af«, lød opfordringen, inden han selv lagde armen om sin bandmakker i en rørende bromance under den melankolske ‘Before’. Her og i den intense ‘Warsawa’ lod First Hate et blødende synthpop-hjerte dunke igennem den maskinelle fernis, hvilket vakte positiv respons fra det talstærke publikum.
Inspirationskilderne var måske tydelige, men First Hate formåede at bearbejde og genfortolke dem, så et både personligt udtryk og en klædelig taknemmelighed over den hengivne publikumsrespons bredte sig i den lune sommernat.
Læs også: Her er fem koncerter du skal se tirsdag på Roskilde Festival