Whitney på Roskilde Festival: Cool country-charmeoffensiv
Nogle koncerter hæver sig et godt stykke over eventuelle musikalske skønhedspletter, der således kan være charmerende knaster, der understreger båndet mellem publikum og performer. Sådan en koncert leverede folk-country-soul-ensemblet Whitney, da de hev stemningen gevaldigt i vejret i Pavilion tidligt på eftermiddagen.
Forsanger Julian Ehrlich var anbragt centralt og forrest på scenen under en mikrofonholder, der lignede en bruser til forveksling. Ehrlichs publikumsinteraktion tog kegler, og ikke mindst hans genforening med en gammel skolekammerat, der havde taget plads på første række, var en reminder om, at selv musikere på langfart kan tages med bukserne nede – på den absolut gode måde.
Ehrlich, der utvivlsomt sætter en anden syngende trommeslager, salig Levon Helm fra The Band, højt, udgjorde i det hele taget et dynamisk, supercharmerende og svært sympatisk fokus for en koncert, hvor seksmandsbandet leverede oplivende versioner af numrene fra debutalbummet ’Light Upon the Lake’ med velanbragte, publikumsvenlige crescendoer og breaks.
Man kan indvende, at Ehrlichs vokal er begrænset, men han var godt dækket ind af harmonierne fra sine bandmedlemmer. En anden mindre anke var høflige, men unødvendige coverversioner af Bob Dylans ’Tonight I’ll Be Staying Here with You’ og Everly Brothers-klassikeren ’So Sad’.
Man kunne ikke sætte mange fingre på leadguitarist og bandophavsmand Max Kakaceks indsats. Hans både melodiske og finurlige soli udgjorde en konstant kim til løftelse, og han styrede enhver musikalsk digression sikkert i land.
Bandet sluttede af med den dårende dejlige forårsbebuder af et hit, ’No Woman’. På det tidspunkt var stort set hele publikum vist omvendt til Whitneys støt voksende kult.
Se hele vores dækning af Roskilde Festival HER.