1. The xx leverede et fuldkommen magisk Orange-øjeblik med ‘Loud Places’
Snakken gik på forhånd: Kunne førhen så introverte The xx komme udover scenekanten på den mægtige Orange Scene? Ville deres intime popmusik drukne i fadølsmasserne?
De tre briter satte al tvivl til skamme med en mageløs koncert, hvor særligt Jamie xx’s solohit ‘Loud Places’ (med The xx-kumpanen Romy på vokal) stod for et af de der magiske, episke og helt igennem rørende Orange-øjeblikke, hvor hele pladsen smukt sang med på gospel-omkvædets »I feel music in your eyes / I have never reached such heights«.
Læs vores anmeldelse af koncerten HER.
2. Solange krammede fan og fik alle til at græde
Damon Albarn på Arena i 2014. Father John Misty på Avalon i 2015. PJ Harvey på Arena i 2016.
Snakken går på Roskilde Festival, og undervejs kommer der som oftest konsensus om, at én koncert står som årets allerstærkeste. I 2017 tilfalder æren Solange, der lagde hjerte og sjæl i en komplet unik og koreograferet koncert på Arena.
Der var tårer. Mange steder. Helt rørende var det, da hun var nede blandt de forreste publikumsrækker og gav et indfølt kram til en stortudende fan.
Dét er noget, man husker.
Læs vores anmeldelse af koncerten HER.
3. Barselonas fantastiske outfits
Når man har debut på Roskilde Festival, kan man lige så godt gøre noget ud af det. Det gjorde popdrengene fra Barselona, som både gav en blændende Rising-koncert, men i den grad også charmerede bukserne af os med deres uprætentiøse tilgang til styling.
Fra forsanger Rud Aslaks hooligan møder bodega-outfit til Rasmus Theodors lyserød-t-shirt møder hvid pels. Det rykkede.
Læs vores anmeldelse af koncerten HER.
4. Kano viste, at grime-koncerter kan være andet end moshpits
Moshpits er ikke længere særeje for rockfolket. Svedende kroppe, der spreder sig for derefter at banke ind i hinanden til anmærkningen af det mindste drop, er efterhånden hverdagskost til de fleste hiphopkoncerter på Roskilde Festival (specielt grime), men det er nu også rart, når nogen viser, at de her koncerter også kan være mere og andet end musikalsk slåskamp.
Det gjorde Kano på Apollo, og selv om grime-veteranen til en start satte gang i skubbefesten, ville han på ingen måde se sig tilfreds med ‘bare’ det. Så han fyrede op for de mere dybsindige numre i bagkataloget og kastede sig også ud i flere a cappella-leverede rap-sessions.
Resultatet? En grime-koncert, hvor folk rent faktisk stod og lyttede. Og nød Kanos gudsbenådede evner som rapper.
Læs vores anmeldelse af koncerten HER.
5. Samuel Herrings overskudsagtige kosakdans
Der er skrevet mangt og meget om Future Islands’ Samuel Herring og hans ikoniske moves på scenen, som har positioneret ham som en af de mest underholdende og karismatiske frontmænd lige nu.
De elastiske knæ og den sensuelle dry-humping var set før, men på Arena viste Herring (nu med skæg) et nyt move: Hans egen version af kosakdans! Ned på hug og frem med benene – først det højre, så det venstre.
Publikum gik amok.
Læs vores anmeldelse af koncerten HER.
6. KlubRå som spændende eksperiment – specielt med Princess Nokia
KlubRå var et nyt tiltag på Roskilde Festival. En kluboplevelse spækket med kunstinstallationer og performances indrettet i fem rum, der hver især repræsenterede Yin og Yangs energier: Træ, ild, jord, metal og vand.
Det var et spændende eksperiment – et sted, hvor publikum kunne få den surrealistiske oplevelse af gå fra mudderet foran Orange Scene til noget helt, helt andet.
Indenfor var det linet forskellige events op, og torsdag var Princess Nokia at finde i KlubRå – ikke rowdy, pågående og rappende som under sin solokoncert på Apollo, her sang hun fem numre med skælvende og skrøbelig røst.
Det var intimt, og det var i den grad anderledes.
Se vores reportage fra KlubRå HER.
7. Arcade Fires ‘åh-åh-åhhh’-fællesang lørdag aften
Arcade Fire gjorde det, de var sat på plakaten for: Spillede røven ud af bukserne og samlede de bølgende Orange-masser til storskrålende fællessang.
Faktisk fra allerførste nummer, for canadierne startede lørdagskoncerten med den storslåede ‘Wake Up’ fra debutalbummet ‘Funeral’ – ‘åh-åh-åhhh’-koret var som skabt til Orange Scene, intet mindre.
Læs vores anmeldelse af koncerten HER.
8. Lorde var den perfekte forelskelse på Arena
Lorde kom endelig til Danmark, og hendes koncert på Arena leverede. Newzealænderens humørsyge popmusik resulterede i den perfekte forelskelse, og det hele kulminerede retmæssigt med den euforiske breakup-banger ‘Green Light’ (et af årets indtil videre allerbedste numre), som lukkede seancen ned med maner.
Kom endelig igen snart.
Læs vores anmeldelse af koncerten HER.
9. The Weeknd cementede, at man kan holde en kvalitets-popfest på Orange
I disse tider står de store rockbands ikke længere i kø til Orange, og langsomt er popmusikken mere markant begyndt at sive ind på festivalens største scene de senere år – dog med svingende kvalitet og modtagelse.
Onsdag aften var det The Weeknds tur, og den canadiske r’n’b-crooner cementerede med en stramt styret dominans, at man altså sagtens kan holde en kvalitets-popfest under den monstrøse baldakin.
Sammen med The xx signalerede han en ny æra af Orange-navne, og Roskilde Festival beviste, at de klarer sig fint uden en McCartney/Young/Springsteen-type på plakaten.
Læs vores anmeldelse af koncerten HER.
10. Værket bragte tværfløjten til Roskilde Festival
Tværfløjten. Ikke et instrument, man lige hører hver dag.
De danske progrockere i Værket har dog gjort blæseinstrumentet til deres vartegn, og under en imponerende og kompromisløs optræden på Rising-scenen beviste gruppen, at tværfløjten var lige det, campingpublikummet måske ikke lige vidste, at de havde brug for.
Læs vores anmeldelse af koncerten HER.
11. ‘OOOUUU’
Young M.A ventede godt nok 22 minutter med at komme på scenen til sin egen koncert, men Brooklyn-rapperen gjorde op for den langtrukne hype-opvarmning med en opvisning i, at hiphop både man være klassisk og normbrydende på samme tid.
Koncerten i sin helhed står måske ikke som en af årets stærkeste, men da hun til slut spillede sidste års charmetrold af et raphit ‘OOOUUU’ i en udgave, der bare blev ved, var det meste tilgivet.
Læs vores anmeldelse af koncerten HER.
12. Nas’ hippop-lektion med ‘Illmatic’-klassikere
Nas insisterede i lidt for høj grad på at lege skolelærer frem for historiefortæller, og så var der lyden foran Orange, der i anden halvdel druknede den delikate hiphop i en tordnende bas.
Men newyorker-legendens Orange-show var på ingen måde udelukkende skuffende. Starten var klassisk, og under de fire ’Illmatic’-klassikere – ’N.Y. State of Mind’, ’Life’s a Bitch’, ’The World Is Yours’ og ’Halftime’, der alle har 23 år på bagen – var der ikke et hiphop-øje tørt. Lige her var engagementet rødglødende.
Læs vores anmeldelse af koncerten HER.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival
Læs også: Roskilde Festival: Årets absolut bedste koncertbilleder
Læs også: Roskilde Festival: Publikums yndlingskoncerter – plus de største skuffelser