KOMMENTAR. Du har næppe kunnet undgå Branco de seneste år.
Rapperen er blevet en af landets mest streamede artister – først som del af grupperne MellemFingaMuzik og Molo, derefter som solokunstner, hvor han senest har udgivet det stærke album ’Baba Business 2’ tidligere i år.
»Branco lyder større end alle andre i dansk hiphop«, skrev vi ved den lejlighed om den succesfulde rapper.
Tallene taler også deres tydelige sprog: Branco har ryddet bordet til Danish Music Awards og har over 600.000 lyttere hver måned hos Spotify.
Alle hører tilsyneladende Branco. Men har du til gengæld oplevet Branco live? Det er langt mere usandsynligt.
Kunstneren fra Albertslund har nemlig kun spillet ganske få shows, og de har desuden været lidt af en blandet fornøjelse.
Tilbage i 2015 spillede MellemFingaMuzik-medlemmet en lidt kaotisk koncert i Roskilde Festivals opvarmningsdage som del af gruppen Molo (der dengang gik under navnet Molotov Movement).
Det var efter sigende noget med, at gruppemedlemmet Benny Jamz var blevet anholdt af politiet samme dag, hvilket resulterede i rimelig fjendtlige attituder fra rapperne på scenen.
Siden har der været en noget tumultarisk Molo-turné, der inkluderede en koncert i Odense, hvor der opstod slåskamp mellem artisterne og publikum, samt et stop i Aarhus, hvor rapperen og hans hold troppede op i så mange biler, at politiet gik i panik.
De koncertoplevelser har gjort, at der er opstået en diskrepans mellem hitlistekongen Branco, der nærmest er allestedsnærværende, og så livemusikeren Branco, der slet ikke er en magtfaktor på samme skala.
Den dualitet er faktisk ikke kun begrænset til Branco.
Hvis man betragter Gilli, Benny Jamz og en række af landets andre rapstjerner, er det faktisk slående, hvor lidt de fylder på landets festivalscener og spillesteder i forhold til, hvor store stjerner de er.
Det er lidt af et mysterium, hvorfor de musikere, der definerer tidens musik, ikke for alvor er slået igennem live.
Årsagerne kan være mange: Vi har før kritiseret eksempelvis Roskilde Festival for ikke at anerkende den danske hiphop med bookinger i musikdagene.
Samtidig tyder meget unægteligt på, at en koncert med en kontroversiel kunstner som Branco ikke altid afvikles helt gnidningsfrit. Der kan opstå problemer, det viser historien helt tydeligt.
Derudover har der dog også været en følelse af, at de danske rapstjerner ikke var så investerede i tanken om den klassiske liveoptræden. En artist som Branco har oftest virket mere interesseret i at Instagramme eksotiske strande end at troppe op til shows under den grå danske himmel.
Det har dog ændret sig en smule på det seneste. Gilli havde arrangeret en koncert i Royal Arena før corona ramte, og yngre artister som Shooter Gang, Icekiid og Artigeardit virker langt mere interesserede i at præstere et stort liveshow end generationen omkring Molo.
Nu spiller Branco så endelig sin første solokoncert til Summer Days på fredag. Det er både spændende, fordi Roskilde Festival dermed i højere grad anerkender den nye danske hiphop. Men også fordi Branco skal tage en form for studentereksamen som livekunstner.
Det bliver et skelsættende øjeblik for dansk hiphop. Genren har fået den anerkendelse, dens popularitet fortjener. Nu er det op til Branco at bestå prøven.