KOMMENTAR. Britney Spears vender aldrig tilbage til musikken igen.
Sådan lød flere overskrifter i sidste uge, efter at Spears havde lavet endnu et af sine Instagram-statements, hvor hun altså tilsyneladende tog afsked med musikken. Det skete i kølvandet på rygter om, at hun skulle arbejde på et nyt album med blandt andre Charli XCX.
Det dramatiske opslag, der kort efter blev slettet sammen med resten af Britneys Instagram-profil – sådan vælger popstjernen ofte at viske tavlen ren – er bare ét af mange udsagn, som har trukket overskrifter i medierne, siden hun har skullet finde livet tilbage på egne ben efter at have revet sig fri af sin fars værgeskab i 2021.
Vi var mange, der håbede, at det dengang betød, at Spears – endelig – fik løse tøjler til at leve, som hun ville. At hun ville blive lykkelig og fri igen.
Men hendes udmeldinger online viser desværre noget andet. For Spears’ adfærd på sociale medier og i medierne har de seneste år vist en person, som rastløst famler efter mening. Og som meget af tiden virker både verdensfjern og ret ulykkelig
Fri, men ikke lykkelig
Da Britneys værgeskab blev opløst lignede det en vaskeægte eventyrslutning. Hun fik magten over sit liv og sin karriere tilbage, og hun fik sin prins, den personlige træner og mangeårige kæreste Sam Ashgari, som hun fejrede et stort, stjernespækket bryllup med.
Men nu, en skilsmisse og en udleverende samt hjerteknusende bestseller-selvbiografi senere, viser det sig, at Britneys happy end måske ser anderledes ud, end vi havde forestillet os.
Når man ser med fra online-sidelinjen, virker det, som om Spears stadig kæmper en masse indre kampe, som resulterer i nogle – til tider uhensigtsmæssige og impulsive – udtalelser, som har ført til flere kontroverser.
Spears er begyndt at spy indebrændte angreb ud mod alle, der har gjort hende uret under værgeskabet. Vreden raser op som små vulkanudbrud mellem børnebogs- og teselskabsbilleder i hendes Instagramgitter.
Hun er tilsyneladende i krig med sin egen familie og har langet ud efter både sin mor og sin søster. Samtidig har hun offentligt angrebet nyere stjerner som Selena Gomez og udstillet ekskæresten Justin Timberlake i sin selvbiografi.
Britneys online-tilstedeværelse har altid været uregerlig.
Men hvor fans tidligere troede, at den aparte adfærd – akavede dansevideoer, et mekanisk sprogbrug og et hav af emojis – rummede hemmelige beskeder eller koder, er det nu tydeligt, at popstjernen simpelthen bare har en hæmningsløs måde at formulere sig på online. I dag er hendes Instagram et tumultarisk virvar af skinny dipping-strandbilleder, random stock photos og minitature cooking-videoer.
Det kunne godt ligne en frigjort kvinde, der er i gang med at leve sit bedste liv, men ser man efter, gemmer der sig en del sorg og afmagt mellem linjerne (og emojisene). For mellem de kryptiske hverdagsspekulationer om tids størrelse eller himlens farve her til morgen, kan Spears pludselig forsværge hele sin fortid, dele sin usikkerheder og sit forbrug af det antidepressive middel Prozac.
Spears er selvfølgelig i sin gode ret til at poste lige præcis det, hun har lyst til, på sine platforme. Men når jeg ser endnu en oversharing af et Instagramopslag fra hende, giver det mig et jag af tristhed.
For jeg tror måske, at Spears stadig ikke er klar over – eller for den sags skyld kan kontrollere – hvor store kræfter og reaktioner, hendes udmeldinger kan generere. Internettet elsker – stadig – at labbe hendes op- og nedture i sig.
Vi befriede Britney – hvad nu?
Dansen mellem Britney Spears og medierne har altid været kompleks.
Tabloid- og paparazzi-kulturen var med til at rive Spears fra hinanden i midt-00’erne, men omvendt var den massive dækning af det uretfærdige værgeskab under hendes far medvirkende til, at hun genvandt sin autonomi og juridiske frihed igen i 2021. FreeBritney-bevægelsen startede som en online græsrodsbevægelse, men fik også støtte i etablerede medier og via filmproduktioner som The New York Times’ ‘Framing Britney Spears’.
Britney-dækningen havde dermed et formål i en årrække. Den massive opmærksomhed hjalp stjernen.
Men nu er kampen slut, og dækningen af Spears i dag virker nærmest meningsløs, fordi den ikke tjener noget formål. I værste fald tror jeg, at det kan være skadeligt, at vi – internettet, medier, fans, os alle – giver for meget opmærksomhed til Spears’ heftige online-udmeldelser. For opmærksomheden ender med at genskabe den sorg og afmagt, vi har villet befri hende fra til at starte med.
Jeg har selv været en af dem, der har labbet Spears’ cringe dansevideoer i mig og straks videresendt dem og et »WTF Britney??« med en tåretrillende grine-emoji i venindechatten. Jeg forudbestilte hendes selvbiografi, både fordi jeg ville støtte hendes egen fortælling, men bestemt også fordi jeg ville ind og snage med.
Men måske skulle jeg – og resten af verden – begynde at gå den nysgerrighed lidt efter i kanterne. For online virker Britney mere til at være på bar bund, end hun som sådan virker fri.
»Leave Britney alone«, lød det på ikonisk, grædefærdig vis fra youtuberen Chris Crocker tilbage i 2007, da paparazzierne og offentlighedens kløer var gravet allerdybest ned i huden på hende.
Måske er de ord værd at huske i dag. Måske skulle vi til at lade Britney være. Igen.