WhoMadeWho – gamle festaber med nye tricks

WhoMadeWho – gamle festaber med nye tricks
5 6
WhoMadeWho med gæster

Koncert, DR Koncerthuset

Kan tre gamle festaber lære nye tricks? Det var vel det mest spændende spørgsmål denne særlige aften, hvor WhoMadeWho overtog DR’s fornemme Koncertsal i inspirerende selskab med Sohn, Taragana Pyjarama, Sevdaliza og en udvidet bemanding på scenen. Le Gammeltoft indledte løjerne med et nærmest akademisk oplæg, der lovede os en aften, hvor WhoMadeWho skulle udfolde deres ’vision om at tage deres musik et helt nyt sted hen’.

Efterfølgende kom en mand ind og viste, hvordan Koncertsalens gigantiske orgel kunne producere dronelyde, der gav begrebet ’take me to church’ en helt ny betydning, hvorefter de lydlige eksperimenter blev udfoldet yderligere på klokkespil, før WhoMadeWho-mændene satte gang i en massiv lag-på-lag version af ’Ember’. Det var tydeligt, at der var tale om en ganske unik oplevelse

Herefter var det tid til at par nye numre, og så kunne standhaftige WhoMadeWho-fans drage et lettelsens suk, for så var de tre drengerøve altså heller ikke blevet mere voksne og alvorlige end som så. Tilbage i gammelkendt terræn lød sangene særdeles fængende, og publikum havde da også umådeligt svært ved at sidde stille i de bordeaux-farvede, plyspolsterede sæder. Da ’Inside World’ tog over i et monumentalt remix fuldt bakket op af førnævnte orgel/piano/synth-troldmand, endte det altså hurtigt i stående dans på både parterre- og balkonrækkerne.

Var det så det, der var meningen hele tiden? At WhoMadeWho bare havde fundet et langhåret påskud for at holde deres sædvanlig abefest i Danmarks mest luksuriøse koncertrammer? Båda ja og nej.

Festet blev der, men det var i den grad også tydeligt, at trioen havde arbejdet dybt seriøst med at fylde nye lag på gamle travere. ’Dreams’ var himmelstræbende fantastisk, ’Running Man’ bevægede sig med piano- og blæserduo på den frydefulde side af et big band-setup, og højdepunktet, hvor WhoMadeWho lagde vokalharmonier og nye lag af buldrende lyd til Sohns ’Lessons’, var bjergtagende. Det var virkelig noget, man ville ønske blev optaget, så man kunne høre det igen og igen.

Med de sædvanligt opkørte house-versioner af ’Room for Rent’, ’Every Minute Alone’ og den galopperende afslutter ’Powerful Sound’ blev vi dog også hevet med op i det sædvanlige WhoMadeWho-festklimaks. Et blidt, beatløst trance-intermezzo fra Taragana Pyjarama og endnu et fremragende nummer i selskab med Sohn kunne ikke skjule, at det ikke var gæsterne, men festen, der var i centrum denne aften.

Symptomatisk var det, at Sohn så ud til blive kørt fuldstændigt ud på et sidespor, da den obligatoriske, acid-rullende ’The Loop’ var tæt på at brænde Koncerthuset ned til grunden i ren danseglæde. Men sådan må det vel nu engang være, når Danmarks bedste festorkester lægger vejen forbi landets fornemmeste koncertrammer.