Rap-rebellen Nikoline: »Folk har truet mig over telefonen«

Rap-rebellen Nikoline: »Folk har truet mig over telefonen«
Foto: Mathias Tegtmeier
Dansk raps nye, selverklærede sorte får har tidligere delt verbale tæsk ud til de mest populære danske rappere, men på sin nye single, ’Flertallet er dumme’, skyder hun løs på hele samfundet. Hvad er hendes dagsorden, og hvorfor rapper hun, når hun i virkeligheden er uddannet klassisk musiker?

Nikoline har i dag udgivet musikvideoen til sin nye single ’Flertallet er dumme’, som er hendes første udspil siden ’Tæsk til alle’.

I begge numre møder vi en vred kunstner, der langer ud efter alt og alle: I første omgang var det blandt andet danske rappere som TopGunn, Pizzagang, Gilli og Kesi , DR Radios musikchef, Lars Trillingsgaard, ortodokse muslimer og politiske fløjpartier, der stod for skud.

På ’Flertallet er dumme’ og i den medfølgende musikvideo, som Soundvenue har premiere på i dag, skyder hun bogstaveligt talt med skarpt mod landets magthavere og rapper om samfundets mange problemer og uretfærdigheder: Dong-salget, pengehvidvask gennem Danske Bank, øget ulighed og NSA, for at nævne et par ting. I videoen er politikerne opsat som skydeskiver, og kuglerne er ifølge Nikoline selv »et udtryk for folkets vrede«.

Holdninger og samfundsengagement har hun masser af. Til gengæld er oplysningerne om hende få, selv om der efterhånden findes en del artikler med og om hende. I et interview med Berlingske afviser hun for eksempel at oplyse sin alder, da hun mener, det vil sætte hende i boks.

Man kan dog google sig til, at hun er født i 1987 og til dagligt hedder Nikoline Vicic Sunshine Rasmussen. Ligeledes finder jeg ud af, at hun har en kandidatgrad i klassisk musik fra Syddansk Musikkonservatorium, og at hun er ved at tage en kandidatgrad i fysik.

Så er der musikken. Ud over den klassiske uddannelse i guitar har hun lavet engelsksproget indiepop i bandet Swoosh, men er altså nu gået over til samfundsrevsende, dansk rap, som bliver foldet ud over et pågående beat-tapet, der stritter i flere retninger og rækker ud efter både balkan, tidlig M.I.A. og hidsige trommer.

Sponsoreret indhold
Det lykkedes ikke, da ’Girls’ peakede …
... men nu er Sara Hjort endelig lykkedes med at komme på forkant på Lena Dunaham-fronten. Hør om hendes tv-cravings her.

Og man kan sige, hvad man vil, om hendes flow og hendes rimstrukturer – altså den teknik, der er alfa og omega for mange rappere (hvilket der allerede er flere, der har gjort). Men teksterne, hendes største selling point, er af en noget anden kaliber end de jeg-knepper-damer-og-ryger-fed-tekster, der er mange af i dansk rap. Hvilket hun også selv påpeger.

Nikolines tekster forsøger at fremprovokere en reaktion. Hun synes mere interesseret i at opremse samfundsproblemer end i at præsentere løsninger. Og hun ofrer gerne mellemregninger til fordel for et slagkraftigt budskab. Som på ’Ketchup’, hendes feministisk electro-single fra sidste år om sex og menstruation, som hun optrådte med til ’Team Hurricane’-efterfesten iført bikini og indsmurt i, ja, ketchup.

Hun har tydeligvis ikke en ambition om at blive optaget i hiphopmiljøets inderkreds, men man kan undre sig over, hvorfor hun overhovedet har valgt at rappe, når nu hun er klassisk uddannet guitarist og desuden foragter en stribe af de mest populære danske rappere.

Nikoline – hvorfor rap?
»Det er ligesom at spørge, hvorfor jeg går i bukser nogle dage og kjole andre dage. Jeg har spillet klassisk musik, siden jeg var ni, men det kom af sig selv, at jeg havde brug for at udtrykke noget mindre abstrakt. Og så kan jeg nå at sige flere ord med rap«.

Og hvorfor så ikke skrive nogle kronikker eller en bog eller lave en podcast?
»Jeg har skrevet nogle kronikker men fandt ud af, at musik er en god måde at tage fat i nogle ubehagelige, men relevante emner. I Radio24syv rappede jeg en demo af ’Flertallet af dumme’, som nåede meget længere ud end en kronik ville gøre. På kort tid nåede den ud til 300.000 mennesker. Det er underligt at leve i 2017 med den retning, vi er på vej i, og så blive siddende og lave popballader om hjerte/smerte-klicheer. Popballader kan jo i princippet handle om hvad som helst, og jeg synes bestemt ikke kærlighed er ligegyldig, men forlorne hjerte/smerte-klicheer er der for meget af. Kunsten bør afspejle den samtid, vi lever i«.

Annonce

Hvornår besluttede du dig for det?
»Det er ikke fordi, jeg har en PowerPoint med en plan. Det kom bare spontant. I forbindelse med mit bachelorprojekt simulerede jeg nogle aktiesystemer med bakterier. Fysikere er langt bedre til at lave modeller end økonomer er. Økonomer fatter ikke en skid. Og der gik det op for mig, hvor sindssygt vores økonomiske system er skruet sammen.

Så lavede jeg en sang om det på engelsk, men fordi vi lever i Danmark, er det ikke sikkert folk forstår det, hvis ikke det er på dansk. Det er helt sindssygt, at vi har et system, hvor bankerne har monopol på at skabe penge. 96 procent af alle danske penge er digitale, som Nationalbanken ikke har kontrol over. Men jeg vil egentligt ikke tale om penge, jeg vil hellere tale om min musik«.

Du slutter ’Tæsk til alle’ med at sige »Fuck injuriesager«. Har du fået nogen reaktioner på ’Tæsk til alle’?
»Kesi ringede. Min kæreste tog den. Hun siger, han var sådan lidt pibet. Han har en ting med at ringe til folk, der disser ham, optage samtalen og prøve at få dem på dybt vand. Jeg ringede ikke tilbage. Der har også været nogle anonyme trusler«.

Hvilke?
»Folk der har truet mig over telefonen«.

Hvad har de sagt?
»Det er lige meget«.

Hvem var det?
»Alle mulige. Det gider jeg ikke bruge min interviewtid på«.

Okay. Hvad er så din indgang til rap?
»Digte. Især Broby-Johansens ’Blod’ fra 1922, hvori han bryder tabuer om for eksempel abort. Den var så samfundskritisk, at han røg i fængsel. Det har jeg enorm respekt for, at han turde. Det er der også brug for i dag«.

I et interview med Berlingske siger du, at det er din opgave som kunstner at vække bevidsthed, og i ’Tæsk til alle’ siger du, at du siger det, ingen andre tør. På din nye single rapper du om Dong-salget, den øgede ulighed og Skat-sagen. Synes du, det er tabuer?
»I musik er der ikke nogen, der tør sige de ting. Især ikke sige, at hele branchen sutter pik på Trillingsgaard. Der er heller ikke nogen, der siger, de tørrer røv i sharia eller viser Muhammed-tegninger i deres videoer, som jeg gør«.

Annonce

Synes du, du bringer noget nyt til debatten?
»Måden, jeg udtrykker mig på, er ny. Gennem rap. Og så de ting, jeg gør i min nye video. Det er der ingen andre, der gør«.

I videoen skyder du på billeder af politikere med et gevær. Er du bange for, at det bliver for karikeret, så dit seriøse budskab ender med ikke at blive taget seriøst?
»Hvad tror du selv? Jeg har lavet videoen på basis af Kennedy-citatet those who make peaceful revolution impossible make violent revolution inevitable. Det er en hævnfantasi og et udtryk for folkets vrede. Der er ikke noget karikeret i det. Folk er vrede efter 20 år med den ene vanvittige skandale efter den anden. At der ikke er nogen konsekvenser ved, at magthaverne er uduelige og korrupte, ud over at de får ministerpension. Åben øjnene«.

Hvem stemmer du på?
»Jeg stemmer blankt. Det synes jeg, alle burde gøre. Det bedste, der kunne ske nu, hvor ’Flertallet er dumme’ kommer ud, er, at folk vågner op. Alle burde trække deres penge ud af banken og gå på gaden i en kæmpe demonstration. Så ville der ske noget i stedet for, at det bare fortsætter«.

I ’Flertallet er dumme’ siger du, at »du har gæld, bankerne har gæld, hele Danmark har gæld, USA har gæld, alle har gæld, så hvis alle skylder penge, hvem skylder vi så pengene til? Hvorfor spørger du ikke om det?« Er det ikke en meget simpel opstilling af en kompliceret sag?
»Nej. Der er nogen, der gerne vil have dig til at tro, det er for svært til, at du kan gøre noget ved det. Mit spørgsmål er retorisk og skal få dig til at undersøge det. Det er ikke meningen, jeg skal forklare det. Bankerne tjener penge på at låne penge ud, der ikke eksisterer. Det er super simpelt, og du behøver ikke være Einstein for at se, at det ikke giver mening, at alle skylder alle penge«.

Laver du dine numre for musikkens eller budskabets skyld?
»Det hænger sammen for mig at se«.