I mere end et årti har han sat sit præg på dansk elektronisk musik. Nu er han tilbage med ep’en ‘Glory’, der beviser den sans for house-inspireret pop, som produceren de senere år har forfinet under eget navn. Her peger han på tre kolleger, han kigger efter for inspiration.
1. Mike Will Made It
»Den amerikanske producer har en anden tilgang til pop såvel som hiphop. I forhold til hans popproduktioner, så har han lavet nogle virkelig gode ting med Miley (Cyrus, red.). Men hans hiphop-beats er der, hvor han skiller sig ud. De er originale, tunge og mere eksperimenterende, og alligevel bliver han spillet på kommerciel radio og arbejder med de største stjerner. ‘Buy the World’ og Futures ‘Move That Dope’ er gode eksempler på, hvor vild han er. Mørke lyde og anderledes beats, men alligevel…«.
2. George Fitzgerald
»Han bevæger sig lidt mellem to genrer. På den ene side vil jeg sige, at han er house-producer, men omvendt virker mange af hans ting også uden for klubberne. Han forstår at kombinere det repetitive elektroniske med det mere analoge og melodiske. Jeg bruger både hans musik til at lytte til derhjemme og til at spille som dj, og det er en kvalitet, de færreste har. Musik, der er lavet til at danse til og mixe sammen, egner sig sjældent til søndag morgen. Lyt til ‘Full Circle’ eller ‘Beginning at the End’, hvis I er i tvivl om, hvad jeg mener«.
3. Weval
»Duoen kommer ud af technoundergrunden, men selv om man selvfølgelig kan høre deres baggrund, så er de endt mere ovre i elektronisk pop. Der er især to ting, som gør, at jeg lytter til dem. Den ene er deres sans for flotte harmonier og den anden deres ufatteligt flotte lydlandskaber. Man kan mærke, at de lægger meget arbejde i detaljerne i deres produktioner, og for mig gør det, at deres musik sjældent bliver kedelig at lytte til«.
Læs anmeldelse: Tomas Barfod ‘Glory’