Den selvstændige popstjerne Shura: »Katy Perry kan man jo ikke mærke i musikken«

Ingen skal fortælle Aleksandra Denton, hvordan hendes musik skal laves eller lyde. Derfor gider hun ikke bare tage i studiet med en kendt producer, som så mange andre. Sangene skal være hendes. Også selv om de gør ondt at skrive. Oplev hende live på Ideal Bar den 17. december.

Det føles som at danse alene med tårer i øjnene. Vokalen er på grådens rand, og ordene om et forlist forhold synges, så man selv kan mærke klumpen i halsen. En dyb synth ligger som en blød dyne, mens håbet titter frem i det lette keyboard-tema. Det er nærmest en perfekt popsang.

Alligevel havde 24-årige Aleksandra Denton moderate forventninger, da hun oploadede sin debutsingle, ‘Touch’, til Soundcloud sidste forår. Et par hundrede afspilninger ville gøre hende tilfreds, husker hun.

Måske er det falsk beskedenhed. I hvert fald blev den 24-årige engelske musiker, der gemmer sig bag Shura-aliasset, overrumplet af virkeligheden. Singlen er snart hørt tre millioner gange på Soundcloud, mens den tilhørende pastelfarvede video, hvor 15 af hendes bedste venner ses i en række ømme snav, har opnået mere end 21 millioner afspilninger på Youtube.

»Det var sindssygt overvældende. I stedet for at blive ved med være den her soveværelsesproducer, gav succesen med ‘Touch’ mig på en måde ret til at sige ‘okay, jeg ved, hvad jeg laver. I behøver ikke at fortælle mig, hvordan jeg skal gøre tingene’«, fortæller Denton fra sin lejlighed i London.

Hun er netop kommet ind ad døren efter en række koncerter i Los Angeles og ved knap nok, hvilken dag det er. For siden sidste år har der været fart på karrieren. ‘Touch’ ledte efterfølgende til en pladekontrakt med giganten Universal, men dog på den ene præmis, at hun selv kunne styre sin retning.

Det blev sommerens debut-ep, ‘White Light’, også et bevis på. Den samlede de nostalgiske, 80’er-synthpoppede singler ‘2Shy’, ‘Just Once’, ‘Indecision’ og ‘White Light’ og var komplet selvproduceret, mens det er venner, og især tvillingebroren Nick, der har hjulpet hende med de tilhørende og visuelt imponerende musikvideoer.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Musikken mister sin sjæl

I øjeblikket er Shura i gang med at lægge sidste hånd på sit debutalbum, der forventes ude i starten af næste år, og mens det for mange sikkert ville være fristende at gå i studiet med en af tidens superproducere, har Denton insisteret på, at hun ikke vil smedes sammen med tilfældige samarbejdspartnere. Pengene og businessdelen af musikbranchen siger hende ingenting, og den viljestærke musiker har ikke tænkt sig at gå på kompromis med sin integritet.

I stedet har hun skrevet og produceret albummet sammen med sin britiske producerven, Joel Pott, som Shura efterhånden kender ud og ind.

»Hvis jeg skulle i studiet med nogen, skulle det være en, jeg har kemi med. En som ved, hvem jeg er, hvem min familie er, og hvad jeg kan lide at spise til aftensmad. Vi har alle sammen prøvet at være på date med mennesker, vi aldrig kommer til at se igen, fordi det bare ikke var der, og det er præcis det samme i en arbejdsrelation. Hvis pladeselskabet sendte mig i studiet med en eller anden popproducer, ville jeg sikkert ikke engang kunne lide personen«, siger hun med et grin.

For Denton handler det ikke kun om at have personlig relation til dem, hun arbejder med, men også om at have fingrene nede i alle dele af processen. Ellers føler hun, at musikken mister sin personlighed og sjæl.

»Jeg hader den der tendens med, at man bare sender et færdigt track til en popsanger, og så lægger de en vokal over. Så har produceren jo allerede sat sit personlige præg på det. Når jeg laver musik, har jeg har brug for at starte fra bunden, arbejde med beatet, lave mine egne samples og tilpasse min vokal og tekster til det. Ellers er det jo ikke mig«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Emotionelt at skrive sange

For at bevare personligheden i sangene har Shura indgående studeret og derefter skrevet tekster om de menneskelige relationer i sit liv. Inspirationen er hentet fra alt fra forliste kærlighedsforhold og det tætte bånd til tvillingebroren til vhs-hjemmevideoer, hvor hun som treårig danser i barndomshjemmet i Manchester til forældrenes 70’er- og 80’er-musik, der har været med til at forme hendes nostalgiske lyd.

»Jeg så ‘Interstellar’ og blev virkelig påvirket af temaerne som familie, livet, døden, tid – alle de her dybe, skræmmende ting, vi har en tendens til at skubbe bagerst i hovedet. Det har været en ret følelsesladet proces at skrive sangene, men sådan skal det være«, siger hun og uddyber: »Der er alt for meget sjælløs popmusik i dag, som kunne være hvem som helst, når man hører det i radioen. Sådan én som Katy Perry kan man jo ikke mærke i musikken. Jeg vil aldrig være sådan. Min musik skal lyde, som om den ikke kan komme fra andre end mig«.

Shura forventes at udsende sit debutalbum næste år og spiller på Ideal Bar den 17. december.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af