Christian d’Or: Elsket københavner-dj debuterer med ondsindet disco
I Christian d’Ors mangeårige karriere som dj i det københavnske natteliv har den stået på glitter og glamour og en sikker sans for de bedste virkemidler fra de dansable sider af 70’erne og 80’erne. Derfor er det heller ingen overraskelse, at det er de dyder, der præger d’Ors debut-ep som solokunstner.
Positivt overraskende er dog det mørke, der præger udgivelsens fem numre. Det flossede hæse synth-anslag i de første sekunder af titelnummeret sætter sådan set grundtonen for resten af ep’en: Det håndspillede groove er tungt og beskidt og da diverse keyboard-soloer i sidste ende sætter ind også temmelig syret.
Den ludende og indestængte aggressivitet bliver udforsket videre i den totalt transcenderende ’Govinda’, der over seks minutters beatløs basstruktur virkelig strækker lytterens tålmodighed til det yderste.
På ep’ens sidste tre numre bliver stemningen lettere og mere kælen og legende. I hvert fald på det lydmæssige plan, som nu befinder sig i et disco-univers, der ikke er milevidt fra Vinnie Whos. Til gengæld fortætter mørket sig i lyrikken: »I picture you dead / I picture you without your head«, lyder omkvædet på den space-funkede ’I Picture You Dead’. Det kan godt være, man kan danse til de fleste af numrene, men vreden fra ulykkelig kærlighed trænger sig på igen og igen.
Derfor er ‘Miami Flu’ også en smule malplacet. Den har et ret lækkert tilbagelænet groove kørende, men bliver desværre skæmmet af en irriterende skabet udgave af d’Ors croon.
Til gengæld er den store finale, ’This is My Gift to You’, en fuldblods-diskobaser. Nummeret får på alle tangenter med bongotrommer, fløjlsblod saxofonsolo og højt svungne korarrangementer. 70’er-pastichen bliver trukket til det alleryderste, så det er lige før, moustachen og svajet i trompetbukserne ryger fra hinanden, men takket være d’Ors bittersøde lyrik om forsmåede elskere hænger det hele nydeligt sammen og ender faktisk med at blive lidt af en genialitet.