(Spoilers for niende afsnit af sjette sæson ‘Game of Thrones’)
Producenterne bag ‘Game of Thrones’ lovede os, at sjette sæson ville have den største kampscene i serien nogensinde, og efter at have set ‘Battle of the Bastards’ i går må man nok sige, at de havde ret.
En hel del af æren for afsnittets fænomenale kampscener skal utvivlsomt tildeles afsnittets instruktør Miguel Sapochnik, der tidligere har instrueret femte sæsons ‘Hardhome’ og ‘The Gift’, og som også skal stå for sæsonfinalen, der vises i næste uge.
Entertainment Weekly har interviewet Sapochnik, og han beretter ned til mindste detalje om bastard-kampen, som bestod af »500 statister, 160 ton grus, 70 heste og ryttere, 65 stuntmænd og -kvinder, syv primære skuespillere, ofte fire kamerahold, 25 dage til at skyde scenerne og et call sheet med op til 600 crewmedlemmer«, fortæller Sapochnik.
Han fortæller, han blev inspireret af Akira Kurosawas ‘Ran’ fra 1985 til kampscenen, og hvordan placeringen af Jon Snow på jorden i kampens hede skulle få seeren til at føle sig som en del af den voldsomme kamp: »Jo flere jeg så af disse scener, jo mere følte jeg, at de luftfotografier, der nu er synonymer for det endelige opgør, tager én ud af øjeblikket. Det vil sige, du oplever det som en objektiv observant i al dets storhed uden nogen fornemmelse for faren ved de hundredevis af store, trampende dyr«.
Store dele af scenerne er skudt uden et manuskript, eftersom tidspres umuliggjorde de oprindelige planer, David Benioff og D.B. Weiss havde forfattet. Scenen, hvor Snow er ved at blive trampet ihjel og gisper efter vejret, er én af de scener, der er opstået på settet, fortæller Sapochnik i interviewet.
The Wrap har også snakket med Sapochnik og helt specifikt om den bjergtagende indstilling (som ikke helt er et one-take), hvor Jon i 60 sekunder er i intens og paranoiatung sværdkamp på jorden, mens både heste og soldater farer omkring ham.
»Det tog en måned at planlægge og et par uger at øve on/off, og så to dage at skyde«, fortæller Sapochnik til The Wrap. »Vi lavede flere optagelser og valgte den, der havde den bedste kombination af præstationer«, og herfra arbejdede de i postproduktionen på at få det til at ligne et one-take.
»Tricket var at bruge så mange virkelige heste som muligt, inden for sikkerhedens rammer, og så en bruge en bred palet af teknikker til at tilføje flere mennesker og flere heste til postyret«.
Læs det fulde interview med Sapochnik fra Entertainment Weekly her, hvor han også fortæller om de mange ulemper ved pruttende heste på settet (tit under Kit Haringtons replikker), og hvordan det er at filme en sekvens, der kræver 28 dages arbejde, når man kun har 12.
Læs også: Se teaseren for næste uges sæsonfinale på ‘Game of Thrones’