Nao har skabt sin egen funky soulhybrid
Britiske Nao har taget langt tilløb til sit debutalbum. Hendes første single, den afsindigt funky ’So Good’-duet med den efterhånden mytiske Jai Pauls bror, A.K. Paul, stammer helt tilbage fra 2013, og siden er der drypvis kommet glimrende singler og ep’er fra den tidligere backupsangerindes hånd.
’For All We Know’s 18 numre lange trackliste består både af numre fra de tidligere udgivelser samt en hel håndfuld nye skæringer. ’Adore You’ med den eminente, og virkelig undervurderede, r’n’b-duo Abhi/Dijon på gæstevokal, udkom første gang i 2014, men har alligevel fundet vej til albummet – og så er den stadig sangerindens måske bedste nummer med sin silkebløde slowjam-stemning og vekselvirkning mellem den forførende kvinde- og mandevokal.
For Naos helt store styrke er stemmen, der har en sødme og lethed, der aldrig bliver for forcereret eller lummer-sexet. Hun maskerer ikke sin stemme på samme kølige facon som de ligesindede kolleger FKA Twigs og Kelela, men har i stedet en langt mere inderligt soulet vokal, der til tider vækker klarere minder om 90’ernes r’n’b-divaer som Monica, Brandy, TLC og Aaliyah.
Albummet balancerer både mellem den herskende retrofuturistiske r’n’b-lyd og en mere oldschool soul-vibe, der klæder hendes udtryk rigtig fint. ’DYWM’, ’Get To Know Ya’ og den A.K. Paul-gæstede ’Trophy’ besidder alle elementer af 80’er-soul, funk, Prince og Michael Jackson, men med mere moderne produktioner, der løfter sangene ind i 2016. Over 18 numre bliver skabelonen imidlertid også lidt tyndslidt, og man savner noget variation i trommesporene og de evindeligt funky beats.
’Bad Blood’ og den AlunaGeorge-klingende ’Fool to Love’ beviser dog, at Nao sagtens kan lave regulære hits, hvor hendes vokal får lov at vise sig fra sin mere legesyge side, mens beatet holdes elektrisk, stramt og virkelig dansevenligt. Med numre som disse burde Nao katapulteres ind i folks bevidsthed som en ny, britisk stjerne.
Kort sagt:
Naos største styrke er sin sødmefulde og elastiske vokal, der glitrer oven på de funky r’n’b-produktioner og fornemt svinger mellem at være attitudefuld og insisterende og blid og forførende. Næste gang må hun gerne ryste posen lidt og blot skarplevere de soulede popperler, hun tydeligvis har i ærmet.