Kamasi Washington fortæller om samarbejdet med Kendrick Lamar: »Og så ville jeg se ham gøre overnaturlige ting«

Kamasi Washington satte sit særegne jazzfusionerende præg på Kendrick Lamars mesterlige ‘To Pimp a Butterfly’, der landede for godt halvandet år siden. Men hvordan arbejdsprocessen forløb, da den amerikanske multikunstner gik i studiet med Kendrick, kan vi heldigvis blive en lille smule klogere på i dag.

Washington kiggede nemlig forbi Marc Marons podcast ‘WTF With Marc Maron’, hvor ‘To Pimp a Butterfly’ var blandt samtaleemnerne, og Washington genkalder sig samarbejdet med en stor portion anerkendelse i Kendricks retning.

»Først var det bare meningen, jeg skulle arbejde på ‘Mortal Man’, men hver gang de spillede pladen, var der nogen, der var sådan: ‘Oh, du burde også lægge noget på denne her! Og denne her, og denne her’«.

Washington beskriver, at han var imponeret af Kendrick, og hvor hands on han var i arbejdsprocessen. Washington genkalder desuden, hvordan han selv sad ved klaveret og skrev, mens Kendrick sad på sofaen og kiggede på: »Det var ikke en ‘jeg skal være sikker på, du ikke gør noget, jeg ikke vil have, du gør’-vibe. Det var ‘jeg er bare nysgerrig for at se, hvordan processen foregår’. De fleste kunstnere møder du ikke engang… Og så ville jeg se ham gøre overnaturlige ting. En dag kom Terrence (producer Terrence Martin, red.) med et nyt beat, og jeg så Kendrick skabe en hel sang, mens han hørte beatet for første gang. Og det føltes som en helt fuldendt sang«.

Hele interviewet, hvor Washington desuden taler om sin egen musik, musikalske indflydelseskilder og moderne jazz, kan findes lige HER.

Læs også: Posse Cut: Hør Danny Browns ‘Really Doe’ med Kendrick Lamar, Earl Sweatshirt og Ab-Soul

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af