Spot Festival: First Hate beviste, at de har formatet til de store scener
»Jeg ved ikke med jer, men jeg har det fucking fantastisk!«
Begejstringen var til at føle på hos Anton Falck Gansted, da sangeren sammen med makkeren Joakim Nørgaard indtog scenen med en massiv og overbevisende udgave af ‘Warsawa’.
Overvejelserne om hvorvidt det enorme rum i Scandinavian Congress Center ville opsluge synthpop-duoen evaporerede øjeblikkeligt, og kombinationen af First Hate og SCC var et perfekt match fredag aften.
Musikalsk er duoen ganske vist rodfæstet i 80’ernes toneklange med Depeche Mode som det åbenlyse referencepunkt, men smagsprøverne fra det kommende debutalbum, ‘A Prayer for the Unemployed’, viste også takter, som bredte nuancerne i udtrykket ud og understregede det stærke melodimateriale.
‘Copenhagen’s introspektive inderlighed gav de vuggende kroppe en pause og skabte klædelig variation i koncerten. Hertil var den uimodståelige ‘The One’, der med største selvfølgelighed parrede et iørefaldende mundharmonika-tema med house-agtige piano-stabs, blandt koncertens højdepunkter. Omend referencerne stadig er hørbare, synes de nu implementeret i en retning udstukket og defineret af First Hate selv.
Et er, at Falck Gansted med en elastisk overkrop og smidige armbevægelser rockede nogle solide star moves, men det var også glædeligt at se, hvordan disse nu blev modsvaret af, at han har udviklet sig fra en fåmælt forsanger til en favnende frontmand, som adresserer sit publikum med en smittende imødekommenhed.
Det sluttede ligeså overbevisende som det begyndte med en brystkasse-dunkende ‘Trojan Horse’. First Hate viste, at de ikke alene har føjet nye nuancer til musikpaletten, men at de så sandelig også har formatet til at tage favntag med en stor scene og ditto publikumsmængde.
Læs anmeldelse: Benal på Spot Festival: Hiphoppen overvandt veloursæderne