‘Baby Driver’ hyldes som en af de mest underholdende film i årevis – men titlen er i vejen

‘Baby Driver’ har lige nu en score på 98 procent positive anmeldelser på opsamlingssitet Rotten Tomatoes, en uhørt flot score for en rendyrket underholdende, gennemmusikalsk actionfilm.

Edgar Wrights kupfilm, som kan ses ved vores forpremiere i morgen onsdag, handler om en talentfuld getaway-driver ved navn Baby, som indrulleres i et ambitiøst kup orkestreret af en mafiaboss spillet af Kevin Spacey.

Den roses for sin vilde energi og sit soundtrack, der er inkorporeret direkte i filmen som den musik, Baby uafladeligt hører for at overdøve sin galopperende tinnitus. Også Jon Hamm og Jamie Foxx skulle levere mindeværdige præstationer.

Og det er ikke kun anmelderne, der er begejstrrede. Forleden leverede en af Hollywoods legender, instruktøren William Friedkin, en uforbeholden ros på Twitter. Det skal man tage seriøst, for ud over at have instrueret film som ‘Eksorcisten’ og ‘Killer Joe’ er han manden bag ‘French Connection’, der ikke mindst huskes for en historisk god biljagt.

Også ‘Top Gear’-vært Jeremy Clarkson har luftet superlativerne, og det samme har ‘Silicon Valley’-komiker Kumail Nanjiani.

Det vil således være uretfærdigt, hvis filmen ikke bliver en bragende succes. Én ting har den dog imod sig: Titlen.

en klumme skriver The Guardians Graeme Virtue, at filmen er «en berusende, højnet affære af pure cinema«. Men han er bekymret over, om navnet ‘Baby Driver’ skræmmer folk væk:

»Er det en imponerende hurtigt lavet opfølger til Alec Baldwins animerede semihit ‘The Boss Baby’«, spørger Graeme Virtue og tilføjer, at selvom titlen giver fin mening i forhold til handlingen (hovedpersonen spillet af Ansel Elgort hedder som sagt Baby), så lyder den som en »slapstick børnepasning-der-er-gået-galt-komedie«.

Man kan i den grad undre sig over, at ‘Baby Driver’, som sikkert har været Edgar Wrights foretrukne valg, er sluppet igennem produktionsselskabet og markedsføringsfolkene. For man må sige, at den sælger filmen langt dårligere end instruktørens tidligere film som ‘Shaun of the Dead’ og ‘Hot Fuzz’, der giver en langt klarere idé om tonen og genren.

Men forhåbentligt skuer publikum ikke filmen på titlen. I en tid, hvor de store blockbuster-franchises dominerer med genkendelige udgangspunkter, fra ‘Transformers’ til ‘Pirates of the Caribbean’, vil det være synd, hvis noget så usædvanligt som en bragende god mainstreamactionfilm skal lide under, at numerologen er blevet sparet væk.

Se ‘Baby Driver’ ved Soundvenue Forpremiere onsdag den 28. juni kl. 19.30 i Empire – læs mere HER.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af