Midt i de seneste måneders medietornado, som har tordnet rundt om Kanye West med vragresterne fra infamøse slavericitater og Trump-signerede MAGA-hatte, skete der noget højst uventet. I en af sine manisk hvidglødende Twitter-monologer afslørede Kanye, at han ville agere primus motor for hele fem minialbum, alle syv numre lange og produceret eksklusivt af ham, der ville lande fredag efter fredag fra den 25. maj til den 22. juni.
Umuligt, tænkte man. Annonceringen virkede næsten for god til at være sand. Mange slog den hen som endnu en vrangforestilling i Kanyes efterhånden veldekorerede række af hovedrystende udtalelser.
Alligevel har han og resten af G.O.O.D.-staben holdt ord indtil videre. Med forbehold for nogle timers forsinkelse landede Pusha-T’s mesterværk ’Daytona’ på planlagt dato, ligeså gjorde Kanyes selvudleverende soloudspil ’Ye’ og det fremragende fællesprojekt ’Kids See Ghosts’ med Kid Cudi. Også Nas-pladen ’Nasir’ stemplede som planlagt ind, selv om den ret beset ikke er udgivet i G.O.O.D. Musics navn. Tilbage står kun Teyana Taylors værk med det potentielle navn ’Keep the Same Energy’, som er skemalagt til den 22. juni.
Uanset hvordan man vender og drejer albummenes indbyrdes kvaliteter og svagheder, er det en bedrift i sig selv at spytte et nyt af slagsen ud fem fredage i træk. Tænk 2010’s folkekære G.O.O.D. Fridays-koncept på steroider: Hvor man dengang speeddatede et nyt nummer hver uge, er der denne gang tale om hele album. Selv hvis denne velspækkede juni ikke havde et vist ’Scorpion’-album på tegnebrættet oven i hatten, kunne den gå ned som den vildeste hiphopmåned i mands minde.
Alles øjne er rettet mod G.O.O.D. Music lige nu. Men sådan forholdt det sig ikke just for et par år tilbage.
Dvaletilstand, Desiigner og død talentudvikling
Da Pusha-T på falderebet af 2015 blev udråbt som G.O.O.D. Musics præsident, signalerede det et spændende vendepunkt for pladeselskabet, der har eksisteret siden 2004. Velrespekterede artister som Common, Kid Cudi, Mos Def og John Legend har gennem årene beklædt skuden og forladt den igen, men konsensus var også, at G.O.O.D. manglede lidt oomph. Når nu det var grundlagt af Kanye West, en af hiphoppens største innovatører overhovedet, fulgte der høje forventninger med. Og de var ikke blevet indfriet til fulde.
Mange spåede derfor nye opsving og landvindinger for pladeselskabet, da Pusha blev overrakt nøglerne til posten som firmahøvding. I stedet for at nå nye højder, virkede det dog nærmere som om, imperiet faldt i en bekymrende dvale og tabte terræn.
Frisk ud af hype-ovnen med monsterhittet ’Panda’ landede Desiigner en forjættet kontrakt med pladeselskabet i 2016, men han viste sig hurtigt at være en Future-imiterende fiasko, der måske/måske ikke blev signet blot for at medvirke på Kanyes ’The Life of Pablo’. Debut-mixtapet ’New English’ fik i bedste fald lunkne modtagelser, mens hans vanvittigt forsinkede ’L.O.D.’ fra maj i år dårligt nok blev ænset, endsige anmeldt.
Det samme gælder den punkrock- og hiphopmiksende artist HXLT (tidligere Hollywood Holt), som du sikkert ikke engang har hørt om. Så er der også sangerinden Kacy Hill, som trods fin kritisk respons også er anonym. Og Cyhi the Prynce, som trods kæmpe lyriske vinger aldrig blev helt flyvefærdig hos G.O.O.D.
Et eller andet sted i virvarret lovede Kanye et ’Cruel Winter’-album i tråd med ’Cruel Summer’-fællesindsatsen. Det landede aldrig. Heller ikke Pushas konstant udskudte ’King Push’ så dagens lys (selv om han i dag er rigeligt undskyldt med mesterværket ’Daytona’). På et tidspunkt blev Tyga tilmed afsløret som ny signing. Gæt selv, hvad der skete med dét træk.
G.O.O.D. med Pusha-T ved roret forekom forhastet og ugennemtænkt. Push har alle dage været en fremragende rapper, men hans øje for talent syntes utilstrækkeligt.
Altså lige indtil han signede det nyeste kuld af talenter.
En potentielt G.O.O.D. fremtid
Siden Pushas toårige blunder som G.O.O.D.’s primære talentspejder, ser pladeselskabsbossen endelig ud til at have hanket op i sig selv med indlemmelsen af 070 Shake, Valee og Sheck Wes. Mens Shake kom til i 2016, er både Valee og Sheck Wes spritnye tilføjelser, der begge kom i stald i år. Og selv om det altid er vanskeligt at kaste blikke i krystalkuglen, byder alle tre umiddelbart på flere mærkbare kvaliteter end labelens tidligere fejlcastinger.
Så tidligt som i 2016 slog vi på tromme for New Jersey-crooneren 070 Shake, som med sin grødede baryton allerede dengang boblede i internettets kroge. Dengang spekulerede vi på, om sangerinden muligvis havde sat sine kragetæer på en G.O.O.D.-kontrakt. I dag er det mere tydeligt end nogensinde, eftersom hun har bidraget til både Pushas ’Daytona’, Kanyes ’Ye’ og Nas’ ’Nasir’ med iøjnefaldende features. Hendes karriere er nu skudt godt i gang med debut-ep’en ’Glitter’ fra marts.
Næste i rækken er Chicago-rapperen Valee, der med sin stilsikre, afpillede trap formår at gøre forbløffende meget med forbløffende lidt.
Stemmeføringen er hviskende på grænsen til falsetlignende, og ofte er hans numre så kortfattede og selvhvilende, at de klokker ind under to minutter. Major label-debuten er den metatekstuelt navngivne ep ’GOOD Job, You Found Me’, der bjergtager med blot 15 minutters spilletid. Værd at nævne er også Valees gæstefeatures, der typisk fremviser hans formidable næse for flows. Hør bare hans ubesværede, åndeløse levering på Z-Moneys ‘Two 16’s’.
Rosinen i pølseenden er den bare 19-årige New York-knægt Sheck Wes, hvis ominøse, horror-lænende hype-rap tager så mange kegler i undergrunden, at den har landet ham en joint venture mellem G.O.O.D. Music og Travis Scotts Cactus Jack Records. Wes er uden tvivl G.O.O.D.’s mere ubeskrevne wildcard i skrivende stund, men med numre som nedenstående ’Mo Bamba’, ’Live SheckWes, Die SheckWes’, ’Do That’ og ’Chippi Chippi’ har nytilkommeren vist særdeles lovende takter. Han står til at udgive debutprojektet ’Mudboy’ engang i år.
Efter et par tilsyneladende ufokuserede år er G.O.O.D. Music muligvis på rette spor igen med opbygningen af et lille potentielt allstar-hold, der kan føre dem godt ind i fremtiden. 070 Shake er på flere anmelderes læber for tiden, Valee er ved at være en mindre stjerne i Chicago, og Sheck Wes’ kommende projekt kan kickstarte en mindre renæssance for pladeselskabet. Hvis alt går vel, naturligvis.
Skal det lykkes Kanye og Pusha at holde vind i junisejlene, må der tages bedre hånd om talentudviklingen end tidligere. For første gang nogensinde forsøger G.O.O.D. Music at revitalisere bemandingen med ubeskrevne blade, som er nuppet i opløbet. Det giver rum til både at modellere, guide og forfine, men det stiller også store krav til det videre forløb. For intet er mere sørgeligt end spildt talent.
Læs anmeldelse: Kids See Ghosts ‘Kids See Ghosts’