Phoebe Bridgers’ følsomhed forsvandt i lydproblemer på Haven
Der blev fumlet længe med guitar og mikrofon, inden Phoebe Bridgers skærmet bag et par runde solbriller forsigtigt kunne starte sin koncert. Den 22-årige californiske sangskriver har imponeret med debutalbummet ‘Stranger in the Alps’, hvor en lakonisk humor i tekstuniverset nuancerer det gennemgående melankolske, Bon Iver-inspirerede udtryk. Men de intelligent skårne melodier kom desværre ikke til deres ret under Bridgers’ Haven-koncert, der føltes som én lang lydprøve.
»I need more me«, lød Bridgers’ tidlige bøn til lydmanden, en bemærkning, der var sigende for undertegnedes og åbenbart også hovedpersonens egen oplevelse af koncerten. Den unge sangskriver lagde fra land med de sarte ‘Smoke Signals’ og ‘Funeral’, to af debutalbummets bedste sange, men det var svært at mærke Bridgers i det dårligt afstemte lydbillede, hvor hendes i forvejen let hviskende vokal blev næsten udvisket.
Den bestemt ikke charmeforladte sangskriver trådte dog herefter mere i karakter, både ved hjælp af personlig sludren med publikum (»this song is about why it’s impossible for me to smoke weed«) og afvekslende arrangementer. Under ‘Killer’ lagde hun guitaren og fik i stedet assistance fra klaverakkorder, og på ‘Would You Rather’ agerede et af de mandlige bandmedlemmer stand-in for Conor Oberst. Desværre var også hans vokal så lav, at duetten faldt til jorden.
Energiniveauet steg et par grader, da Bridgers satte strøm til guitaren under ‘Motion Sickness’, men den mere tempofyldte finale var ikke nok til, at Haven for alvor fik lov at mærke den »emotional motion sickness«, der så elegant synges om. Problemerne med monitoren var ærgerlige, men en stærkere vilje til at fremstå sårbar bag det blåsorte brilleglas havde kunnet gøre hele forskellen.
Læs anmeldelse: Phoebe Bridgers ‘Stranger in the Alps’