Det er stadig november, men julestemningen har officielt indfundet sig.
Mariah Careys ’All I Want For Christmas’, den udødelige juleklassiker fra 1994, hænger helt øverst på træet og dingler sammen med Whams ’Last Christmas’ og Bing Crosbys ’White Christmas’.
Som en tidlig julegave har vi besluttet os for at gå slageren helt efter i sømmene. Og endda ved at pakke noget så helligt og uskyldigt som julemusik ind i tung, musikteoretisk analyse – kun på den måde kan vi komme ind til kernen af, hvorfor sangen er blevet så populær og uimodståelig.
Til at dissekere ’All I Want For Christmas’ står to musiknisser klar i form af Niels Jul Bruun og Sofie Kock Aukdal. De er begge musikvidenskabsstuderende, popnørder/-eksperter og Soundvenue-skribenter.
Så hold fast i slæden – nu skyder vi julen i gang. Med lidt hjælp fra Mariah.
Sofie Kock Aukdal: »Hva’ så Niels, er du i julestemning?«
Niels Jul Bruun: »Nej, ikke helt endnu. Jeg føler, julen begynder at komme tidligere og tidligere. Og jeg så det nok hellere gå lidt den anden vej. Hvad med dig?«
Sofie: »Nej, jeg er der heller ikke helt endnu. Men jeg er aldrig bleg for et godt juletrack«.
Niels: »Samme her! Og man kan ikke sige julesang uden at sige ‘All I Want for Christmas Is You’. Når den begynder at komme frem hvert år, så er det altså jul«.
Sofie: »Er ‘All I Want for Christmas Is You’ den bedste julesang nogensinde?«
Niels: »Den er i hvert fald en stærk kandidat. Dens største konkurrent er måske ‘Last Christmas’, men det er som om den her lige er det mere julet«.
Sofie: »Ja, og den er bare virkelig episk. Der er ikke sparet på noget i ‘All I Want For Christmas Is You’ – hverken bjælder, klokker eller vilde popfraseringer«.
Niels: »Apropos fraseringer, så lad os lige snakke lidt om den der intro. Når man starter et nummer sådan, så er stilen ligesom lagt«.
Sofie: »Det må man sige. Jeg tror ikke, jeg er stødt på andre julesange, som starter på den måde. Julesanges primære opgave er jo mest at skabe en særlig stemning, og ofte er sangeren egentlig ikke så vigtig. Men Mariah Carey gør virkelig opmærksom på sig selv i starten af den her sang. Måske er det også derfor, at den stadig er så unægteligt forbundet med hende i modsætning til mange andre julesange, hvor man lidt har glemt, hvem ophavsmanden egentlig er.
Men lad os kaste os ud i den helt store analyse – har du lagt mærke til, at sangen ikke rigtigt har et ægte omkvæd?«
Niels: »Ja, eller også har den kun omkvæd. Versene afsluttes på samme måde med »all I want for christmas is you«, men der er ikke et afgrænset omkvæd på samme måde som i eksempelvis ‘Last Christmas’. Det er ret atypisk for en popsang. Til gengæld er den form for opbygning jo typisk for jule-carols eller julesalmer, som er bygget op af strofer, hvor teksten varieres. Det giver nok også ‘All I Want For Christmas Is You’ en lidt mere julesangs-agtig fornemmelse.
Hvis vi så dykker lidt dybere ned – hvad tror du så ellers, der er med til at gøre den her sang så julet?«
Sofie: »Der er selvfølgelig nogle helt åbenlyse ting i instrumenteringen. Men der er også noget med akkorderne. Jeg har lagt mærke til, at mange julesange tør fylde ud med langt flere akkorder, end almindelige popsange gør, og der er ‘All I Want For Christmas Is You’ ingen undtagelse.
Sangen er fyldt med det man kalder bidominanter, det vil sige akkorder, der ikke helt hører til i den pågældende toneart, men som bliver smidt ind for at skabe musikalsk spænding og forløsning. Linjen »I just want you for my own, more than you could ever know« er eksempelvis fyldt med dem. Jeg havde engang en lærer, der sagde at ‘julen er forudholdenes tid’, og det er virkelig rigtigt! Det er et ægte juletræk at lave melodier og akkordharmoniseringer, som bygger på en idé om musikalsk spænding og forløsning.
Der er især én akkord i sangen, som på magisk vis altid skaber øjeblikkelig julestemning. Den kommer, når hun synger »All I want for christMAAAAS«. På musikteoretisk sprog ville vi nok kalde den en slags molsubdominant – og den er altså en stensikker vinder, når der skal skrives julesange«.
Niels: »Uh ja. Uden at have lavet noget rigtig research vil jeg vove at påstå, at netop den akkord nok er overrepræsenteret i julesange i forhold til ikke-julesange«.
Sofie: »Det tror jeg, du har helt ret i. Den type akkord har en lidt sørgelig, eller i hvert fald vemodig klang, hvilket også er et godt træk at have med i en julesang. Blandingen af det glade og det triste. Og så bjælder selvfølgelig«.
Niels: »Bjælderne er meget vigtige. Jeg tror ikke, et julenummer kan føles helt rigtigt, hvis ikke de er der. Måske er det også noget af det, der gør, at denne her sang rammer så rent; den har både de gode akkorder og den solide sangskrivning – og så en ordentlig spand bjælder oveni«.
Sofie: »Præcis. Og så synes jeg også, der er noget ret unikt ved stemningen. Selv om Mariah Carey synger om at savne én, så er der helt vildt meget optimisme i det hurtige tempo, det overgearede klaver og de lidt sassy korsangere«.
Niels: »Jeg tror virkelig ikke, man skal undervurdere korsangernes rolle, selv om de ikke synger så meget. Den stemning, de skaber, er vigtig – julesange er jo tit noget man synger sammen, både som flerstemmigt kor og som fællessang. Mariah Carey er også multitracket, så det lyder bare en lille smule som om, der er flere, der synger melodien. Og ja, så er det der klaver jo bare helt vildt«.
Sofie: »Det er rigtigt, det med fællesskabsfølelsen. Og at savne én til jul kan mange nok samles om. Snøft…«
Niels: »Det er rigtigt, at der nogle gange kan være noget vemodigt over julen, selv om den også er hjerternes fest. Man kan komme til at tænke over, hvad man måske mangler, eller hvem man ville ønske, man kunne holde jul med.
Er det også det, den her sang handler om? Jeg skal være ærlig og indrømme, jeg aldrig har tænkt så meget over det… Eller er vi ude i en næsten kapitalismekritisk julesang?«
Sofie: »Kapitalismekritisk er måske at stramme den. Men den handler jo ganske rigtigt om ikke at ville have nogle materielle ting til jul – bare den man elsker. Ironisk nok er det her formentligt den sang, Mariah Carey fortsat tjener allerflest penge på. Men altså temaet er da prisværdigt, og det er også blevet kopieret i for eksempel Britney Spears’ ‘Santa Can You Hear Me’ og Ariana Grandes ‘Santa Tell Me’. Sangene fungerer som breve til julemanden, hvor sangerinderne skriver, at det, de ønsker sig allermest, er deres elskede under juletræet«.
Niels: »Ømt! På en måde er det jo nogle af de samme ting, der også er på spil i ‘Last Christmas’ og ‘Driving Home For Christmas’. De handler også om, at man længes eller mangler noget til jul. Især det dramatiske C-stykke i ‘All I Want For Christmas’ tegner faktisk et lidt trist billede. Det er også her sangen i øvrigt – hvis vi skal blive musikteorinørder igen – drejes mod mol gennem en bidominant:
»All the lights are shining so brightly everywhere / and the sound of children’s laughter fills the air / and everyone is singing / I hear those sleigh bells ringing / Santa, won’t you bring me the one I really need?«
Man ser lidt Mariah stå og længes under misteltenen, mens julen sker rundt omkring hende. Synes du ‘All I Want For Christmas’ er en trist sang?«
Sofie: »Det er et ret trist billede, der i C-stykket. Men igen handler det nok om at indkapsle både glæden og vemodigheden i julen. Genius lavede for nylig et interview med Mariah Carey, hvor hun fortæller om, hvordan sangen blev til, og der siger hun, at det var vigtigt for hende at lave en julesang, der bare gjorde folk i vildt godt humør. Derfor er det trods alt bjælderne og de høje klaverroller, der har fået mest plads i sangen«.
Niels: »Klart. Det var vildt vigtigt for hende at fokusere på, at julen først og fremmest er en tid, hvor man skal være glad og være sammen med dem, man elsker. I det interview siger hun i øvrigt også, at hun først var skeptisk omkring at skulle lave hele det julealbum, sangen stammer fra. Men det var vist godt, at Tommy Mottola, hendes daværende mand og pladeselskabs-boss, fik overtalt hende til det. Nummeret har peaket højt på Billboards singlehitliste de seneste to år (og er fast inventar på toppen af ’Holiday 100’), og mon ikke den også dukker op igen i år? Det virker som om, den er kommet for at blive«.
Sofie: »Jamen den har virkelig også alt det, en god julesang skal have – den teatralske intro, klokker, bjælder, spændingsfyldte akkordprogressioner og en uendelig outro med masser af korsang. Jeg synes godt, at man kan kalde det moderskibet af julesange«.