Timber Timbre
Canadiske Timber Timbres fjerde album er som taget ud af en gyserfilm i sort/hvid. Hvinende strygere maler skrækindjagende stemningsbilleder, klaverer spiller smukt hjemsøgte rockabilly-valse, reverb-indhyllede guitarer illuderer gotiske ødelandskaber, alt imens forsanger Taylor Kirk besynger kærlighedens afgrunde med sin skæbnesvangre croon: »There is a cross on a mountain baby / There is a cross glowing over your head / Please break this spell you have me under / Every heart is a lonesome hunter«.
‘Creep on Creepin’ on’ vidner om et band, der langsomt er ved at definere deres helt eget særegne, uheldsvangre lydunivers, hvor 50’er-rock’n’roll, horror-soundtracks og ‘Twin Peaks’ blandes sammen til en stærkt forførende mikstur. En musikalsk formel der så småt tog form på den fine, selvbetitlede albumforgænger, men som i det herrens år 2011 fremstår stærkere afgrænset, ja momentvis direkte perfektioneret.
Hør for eksempel det urovækkende sømandskor på åbningsnummeret ‘Bad Ritual’, det valsende, forstyrrede titelnummer, den sortnistrede coolness på ‘Black Water’, ‘Lonesome Hunters” dramatiske skæbneblues eller de mange deciderede uhyggelige, instrumentale mellemspil, som på herligt angstfremkaldende vis binder albummets musikalske enkeltdele sammen til en fortryllende helhed.
‘Creep on Creepin’ on’ er et helt igennem fremragende album. Stilsikkert eksekveret, fokuseret på at skabe stemningsmættet, lyddesign, men med vældig, kompositorisk kraft. Timber Timbre har ganske enkelt taget et monumentalt kvantespring hen imod det sublime.