Brakes

Brakes er et sideprojekt i ordets bedste og værste forstand. Bandet består af medlemmer fra blandt andet Electric Soft Parade og British Sea Power – absolut agtværdige navne på den alternative britiske rockscene – som siden 2002 har mødtes på fritidsbasis for at kreere og indspille musik sammen i en udtalt uhøjtidelig tone.

Det kom sig fint til udtryk på sidste års debut ‘Give Blood’. Brakes spillede bragende og bramfrit, og fans af Gang of Four og Maximo Park snildt kunne være med på de korte, men effektfulde knaldperler. Og her er så den gode nyhed: Knaldene har ikke fortaget sig på to’eren, ‘The Beatific Visions’.

Albumanslaget ‘Hold Me in the River’ når knap at gå i gang, før et par snerrende guitarstrenge sparker musikken i bevægelse og frontmand Eamon Hamilton spytter de cockneyengelske tekstbrokker ud på sin særegne, hikkende facon. Yes! Brakes har haft masser af fritid, og den er blevet forvaltet fornuftigt.

Men her er så den dårlige nyhed: De har brugt den på at koge et sammenskudsgilde af støvet country, hidsig britrock og skrøbelig singer/songwriter ned til en pudsigt udseende bouillonterning med… nå ja, lidt for enhver smag. Det er ikke fordi, det sødt sommerpoppede titelnummer, den knugende og tyste ‘Isabel’ eller den iltre punkede ‘Porcupine or Pineapple’ er dårlige sange. De er bare så milevidt forskellige i udtryk og musikalsk fremførsel, at man ikke rigtig har begreb om, hvad Brakes i grunden står for eller vil med deres musik. Og det er tit sideprojektets akilleshæl. Bare ærgerligt, når nu debuten lovede godt for briternes fremtidige fritimer.

Brakes. 'The Beatific Visions'. Album. Rough Trade/A:larm.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af