KOMMENTAR. Til Oscar-showet i 2015 bar Zendaya en elegant hvid Vivianne Westwood-kjole sammen med lange dreadlocks. I sig selv var det et look, der fik opmærksomhed (Vogue udnævnte hende til »breakout style star«), men i dagene efter ceremonien var det et klip fra mediet E!, der cirkulerede på de sociale medier.
»The hair overwhelms her. I feel like she smells like patchouli oil«, lød det fra mediets rapporter Giuliana Rancic. »Or weed«.
Kommentaren, der trak på stereotyper om sorte amerikanere, der har dreads og ryger hash, fik understreget, at Zendaya ikke hørte til i det fine selskab. Det fik den på det tidspunkt 18-årige skuespiller til at reagere.
»There is already harsh criticism of African American hair in society without the help of ignorant people«, skrev hun blandt andet på Instagram. »My wearing my hear in locs on an Oscar red carpet was to showcase them in a positive light«.
Dengang havde Zendaya stadig ikke andet på skuespil-cv’et end sine roller på Disney Channel. Men episoden, hvor hendes svar på Instagram gik viralt og Oscar-looket blev foreviget som Barbiedukke, medførte en ny form for kendisstatus, som i dag har nået nye højder med hendes hovedrolle i HBO-serien ’Euphoria’, hendes snarlige medvirken i ’Dune’ og Sam Levinsons sort-hvide ’Malcolm & Marie’, der i denne uge udkommer på Netflix.
Faktisk bidrog det ikke bare til at sætte hendes navn på det popkulturelle landkort: Hendes reaktion på hårkommentaren har været med til at slå fast, at Zendaya altid spiller efter sine egne regler.
Et ultimatum
Miley Cyrus, Zac Efron, Selena Gomez og Zendaya har selvfølgelig alle det til fælles, at de fik deres start på Disney Channel. Zendaya var 14, da hun fik sit gennembrud i 2010 med serien ’Shake It Up’. Hun var 19, da hun fik hovedrollen i ’K. C. Undercover’ på samme kanal, og det var her, hun begyndte at presse på for at få indflydelse.
»Det var nødvendigt. Enten gjorde de det, eller også lavede jeg det ikke«, har hun fortalt til The New York Times om at kræve, at serietitlen blev ændret fra ‘Super Awesome Katy’, at hun fik producer-kreditering, og at serien skulle have fokus på en farvet familie. »Det handler om at kende sit værd. Hvis man er i en position, hvor man kan bevæge nålen, så gør det«.
Der har aldrig været nogen synderlig status forbundet med at starte sin karriere på Disney Channel, og som Cyrus og co. har vist, kan det være en kamp at træde ud af kanalens skygge. Derfor har fortællingen om Zendaya siden Disney-årene også været styret af netop det tema: Overskrifterne i portrætter i The New York Times og Vogue har lagt vægt på, hvordan hun med ’Euphoria’ »brød« med sit Disney-image. Men det er ikke et brud, der er kommet ud af det blå.
Siden 2014 har Zendaya arbejdet sammen med Law Roach, stylisten, der kalder sig image architecttm (en betegnelse han har taget patent på) og én stilsikker og stereotypudfordrende offentlig optræden ad gangen har været med til at rykke ved, hvordan man opfatter hende. Det så man ved Oscar-showet i 2015, men også da hun i 2016 mødte op på den røde løber med en David Bowie-inspireret mullet, og da hun sidste år til Critics’ Choice Awards optrådte i en støbt brystplade med lange braids.
Zendayas evne til, med hjælp fra Roach, at klæde sig til lejligheden er en del af forklaringen på, hvordan hun elegant har snoet sig væk fra barnestjernestemplet. Men det, der adskiller Zendaya fra de mange andre velklædte stjerner støbt i hollywoodarkitekternes billede, er, at hendes attitude på den røde løber også kommer til udtryk i de måder, hun aktivt modarbejder kulturer, hun er utilfreds med.
Det viser hendes ultimatum over for Disney, hendes udtalelse om, at hun har gået til casting på roller, der er tiltænkt hvide piger for at skubbe grænsen for, hvilke roller farvede kan castes til, og hendes udtalte støtte til Black Lives Matter-bevægelsen.
»To all my peers out there doing the work in the streets: I see you, I admire you, I thank you«, som hun sagde til de mange sorte amerikanere, der protesterede i løbet af 2020, da hun takkede for sin Emmy for bedste kvindelige skuespiller i en dramaserie – en pris hun vandt som den yngste nogensinde.
Trækker seerne mod mørket
Zendaya er en superstjerne til en tid, hvor mange stiller høje krav til deres idolers moralske kompas.
Emmyen vandt hun selvfølgelig for sit portræt af den deprimerede, unge misbruger Rue i ’Euphoria’. For ved siden af den voksende opmærksomhed omkring hendes person demonstrerede hun med roller i blockbusters som ’The Greatest Showman’ og ’Spider-Man: Homecoming’ også et skuespiltalent, som for alvor fik lov at komme til udtryk i rollen som Rue i Sam Levinsons kontroversielle ungdomsserie.
Zendaya og Rue var på mange måder det perfekte match: Med Zendaya fik Levinsons serie den star-power, der kan trække folk til en så mørk serie, som én af seriens castere har udtalt. Zendaya fik til gengæld mulighed for også i sit kreative virke at arbejde med nogle af de identitetspolitiske emner, hun brænder for, med stor alvor og tyngde.
I dag ligner Zendaya én, der er in it for the long haul. Hun er lykkes med at etablere et navn, der rækker ud over en velkurateret social medie-tilstedeværelse, mens hun samtidig har landet roller hos tidens store instruktører, udfoldet et kolossalt skuespiltalent og spillet hovedrollen i en serie, der formentlig får et langt liv som tidsbillede af at være ung i 10’erne og 20’erne.
Med rollen i ’Malcolm & Marie’ er Zendaya blevet nævnt i Oscar-sammenhæng. Og mon ikke vi snart taler om mere end bare hendes look, når hun stiller op på den røde Oscar-løber.
’Malcolm & Marie’ har premiere på Netflix 5. februar.