Jonas Poher Rasmussens danske ’Flugt’ har for længst skrevet sig ind i Oscar-historien.
Den er nemlig den første film nogensinde, der er blevet Oscar-nomineret i kategorierne Bedste Internationale Film, Bedste Dokumentar og Bedste Animationsfilm.
Succesen er således hjemme, allerede inden selve showet løber af stablen natten til mandag dansk tid. Men derfor ville det jo stadig ikke være så tosset, hvis den animerede dokumentarfilm om en afghansk flygtning i Danmark og hans historie også får en statuette eller to med hjem.
Så spørgsmålet er: Hvordan står filmen i de tre kategorier – bør vi blive skuffede, hvis det i sidste ende blot bliver ved nomineringerne, nu hvor den er så imponerende bredt repræsenteret i feltet?
Det korte svar er nej. Vi kan være stolte på dansk film og hele ’Flugt’-holdets vegne, uanset hvad der sker på søndag. At en dansk dokumentar på et relativt lille budget er nået så langt, er i sig selv fuldkommen vanvittigt.
Men lad os se på, hvordan den exceptionelle film står i de tre kategorier, her dagen efter Oscar-akademiets afstemning lukkede tirsdag.
Bedste internationale film: Glem det!
Danmark vandt i den internationale kategori sidste år med ’Druk’, og hvis ’Flugt’ triumferer i år, vil det være første gang siden 1987-88, at det samme land vinder den eksotiske fremmedsprogspris to årgange i træk – dengang var det i øvrigt også Danmark, med ’Babettes gæstebud’ og ’Pelle Erobreren’!
Det sker dog nok næppe, for den japanske ’Drive My Car’ må betegnes som storfavorit. ’Drive My Car’ er nemlig også nomineret i hovedkategorien Bedste Film, og det vil være helt ulogisk, hvis den ikke vinder sin underkategori, når den er den eneste fra denne underkategori repræsenteret i hovedkategorien.
Ryusuke Hamaguchis film om en sorgramt teaterinstruktør er desuden nomineret i den store kategori Bedste Instruktør og Bedste Adapterede Manuskript, hvilket blot understreger dens styrke.
Skulle ’Drive My Car’ kikse – hvis for eksempel nogle i akademiet alligevel synes, at den har fået vel meget medvind – står ’Flugt’ klar i næste linje sammen med Joachim Triers ’Verdens værste menneske’. De to film er meget forskellige: den danske en rørende film om nogle af verdens mest aktuelle tematikker, den anden en sprudlende dramedy om en privilegeret norsk piges eksistentielle problemer.
Begge film har mange fortalere, og det er umuligt at sige på forhånd, hvor kærligheden ville være størst i en verden, hvor Japan ikke var gået i overbevisende udbrud. De to resterende nominerede, Italiens ’The Hand of God’ og Bhutans ’Lunana: A Yak in the Classroom’, er til gengæld helt chanceløse.
Bedste animationsfilm: Et spinkelt håb
’Flugt’ stikker i den grad ud i en kategori, der både historisk og i år er nærmest fuldkommen domineret af børne- eller i det mindste familievenlige film.
En dokumentarfilm har faktisk aldrig tidligere været nomineret i kategorien (’Waltz with Bashir’ opfyldte ikke kriterierne dengang), så det er i sig selv en sejr at se en lille dansk tegnet dokumentar for voksne mænge sig med de store fra Pixar og Disney.
Det betyder dog nok også, at ’Flugt’ er oppe mod overmagten, hvilket i dette tilfælde mest sandsynligt er Disney-hittet ’Encanto’ eller den forrygende Netflix-film ’The Mitchells vs. the Machines’.
Er der håb for Jonas Poher Rasmussen & co. i kategorien, skal det hænges op på, at ’Flugt’ netop stikker så meget ud fra mængden. Man kan forestille sig, at den vil have mange tilhængere i den stigende internationale fløj af akademiet, mens stemmerne til de to førnævnte samt Disneys ’Raya og den sidste drage’ og Pixars ’Luca’ måske vil sprede smørret for tyndt i den mere konventionelle gren af de stemmeberettigede.
Men stadig: Disney har meldt ud, at dem, der har set ’Encanto’ på Disney+, har set den fem gange, mens ’The Mitchell vs. Machines’ er en genialt veludført familiefilm, der både er original, sjov og rørende.
Animationskategorien er som regel forbeholdt netop den type film, og det er nok lovlig rødhvid-optimistisk at tro, at ’Flugt’ kommer til at lave om på det.
Men Danmark vandt jo også EM i ’92 mod alle odds, ikke?
Bedste dokumentar: Den tager vi!
Som rosinen i pølseenden den kategori, hvor ’Flugt’ har klart størst chancer for at triumfere.
Den danske film er nemlig én af to favoritter: Den anden er Questloves ’Summer of Soul’, en historisk funklende film om en skelsættende musikfestival i Harlem 1969, som har stået fuldkommen i skyggen af Woodstock, der foregik halvanden hundrede kilometer væk.
’Summer of Soul’ er en beundringsværdig præstation drevet af unikt arkivmateriale og nutidige interview og er på den måde en mere klassisk dokumentar end ’Flugt’. I USA er Questlove (ikke mindst takket være hans band The Roots’ faste musiktjans hos Jimmy Fallon) et elsket navn, der hersker stor respekt omkring ham i akademiet, og filmen er en milepæl i amerikansk (kultur)historie.
’Flugt’s håb er derfor især den internationale del af akademiet, mens den dog samtidig har fået fornyet relevans i lyset af Ukraine-situationen og de flygtningeproblematikker, der knytter sig til den.
’Summer of Soul’ betragtes af bookmakerne som førstefavorit, og den har vundet de vigtigste priser, som man nærstuderer op til Oscar-showet for at få en idé om, hvilken vej vinden blæser – blandt andet den britiske BAFTA og producerforbundets PGA-pris.
Men det vil ikke undre mig, hvis den bedrøvelige krigssituation i Europa kan få ’Flugt’ til at fremstå som en mere presserende kandidat. Det kan sagtens gøre en forskel – for når filmen samtidig er så mesterligt komponeret og fortalt, uomtvisteligt en mere original filmoplevelse end ’Summer of Soul’ – hvad skulle så holde skeptikerne tilbage?
De utrolige tre nomineringer til ’Flugt’ vidner om en stor veneration over for filmen i akademiet allerede inden Ruslands invasion, men Oscar handler altid meget om zeitgeist, og den tror jeg lige nu er i ’Flugt’s favør over ’Summer of Soul’.
Men intet er givet på forhånd. Det bliver nervepirrende.