Lige som man troede, dramaet bag Olivia Wildes imødesete 50’er-dystopiske sci-fi-thriller ’Don’t Worry Darling’ ikke kunne blive værre, spyttede popstjernen Harry Styles, sin medspiller i filmen, Chris Pine i skødet under premieren.
Bortset fra, at det gjorde han selvfølgelig ikke.
Bølgerne kan gå højt på den internationale filmscene, men det er alligevel de færreste stjerneskuespillere, der har følelsesudbrud a la MMA-fightere på slap line.
The internet is divided over what appears to be a clip of Harry Styles spitting on Chris Pine at the #DontWorryDarling premiere. pic.twitter.com/3eQsSPxMor
— Pop Base (@PopBase) September 6, 2022
Men at den tabloide tvivl om ægtheden af Lidoens spyttegate overhovedet blev sået indkapsler perfekt, hvor løbsk tingene er løbet for ’Don’t Worry Darling’.
Allerede før filmens premiere er ’Booksmart’-instruktørens opfølger efterhånden så omgærdet af drama, at det er en hel film i sig selv. Hvor hele internettet selvsagt følger med fra forreste række og analyserer hvert eneste trin fra dens instruktør og cast.
I det ene ringhjørne står den forhadte instruktør Olivia Wilde, hvis instruktørevner og forhold til Harry Styles under optagelserne ifølge nogle har været problematisk, og hvis håndtering af filmens efterfølgende begivenheder endda har lanceret hashtagget #TimesUpOlivia.
I det andet hjørne står darling extraordinaire Florence Pugh, hvis demonstrative stilhed har gjort det sværere at betvivle, at den fortsat ubekræftede fejde er helt forestillet.
Men fortjener Olivia Wilde at blive lagt for had? Hvorfor vil Florence Pugh hellere dø end at reposte hende på Instagram? Hvad har det med Shia LaBeouf at gøre? Og hvorfor er der ingen, der er sure på Harry Styles?
Er der overhovedet nogen mening bag ’Don’t Worry Darling’-dramaets tiltagende labyrintiske latterlighed?
Den bekymringsfri begyndelse
Det startede som en fin og opbyggelig Hollywood-historie helt tilbage i foråret 2020, efter ’Booksmart’-instruktørens næste filmprojekt ved annonceringen startede en budkrig.
På papiret havde ’Don’t Worry Darling’ alle de rigtige ingredienser til moderne Hollywood-succes.
Anerkendt og vellidt kvindelig instruktør (Olivia Wilde, gift med comedydarling Jason Sudeikis) laver et prestigefyldt retrodrama tilsat sit særlige feministiske twist (og en masse oralsex).
Hun caster en af verdens mest fremadstormende unge kvindelige superstjerner (Florence Pugh) over for semi-enfant terrible Shia LaBeouf og tilsat Chris Pine (som ingen vist er sure på).
’Midsommar’-stjernen Florence Pugh er i begyndelsen henrykt over samarbejdet.
Hun deler i sin karakteristiske Instagram-åbenhjertighed begejstringen og fangirler hele tre tags frem til sin kommende instruktør i et opslag :
Senere forlader LaBeouf dog produktionen på grund af »skemakonflikter« (to be continued). Han skiftes ud med Harry Styles, hvis goodwill-popikon på plakaten formentlig kan sælge filmen alene.
I mellemtiden går Olivia Wilde og Jason Sudeikis fra hinanden sidst på efteråret i 2020, og efter nytår beretter Page Six og senere People, at Wilde har fundet sammen med Harry Styles, samt at forholdet har været kendt og synligt under ’Don’t Worry Darling’-optagelserne.
I februar 2021 indhyller Olivia Wilde optagelsernes afslutning med en hjertevarm Instagram-hyldest til Florence Pugh (og et billede hvor de krammer) og efterfølgende et til Harry Styles.
Larmende trailer-tavshed
Da filmens trailer lander i foråret 2022, begynder overdedikerede internetbrugere fra Florence Pughs massive fanskare dog at betvivle idyllen af Wilde og Pughs relation og filmens produktion.
Hovedrolleindehaveren poster ikke traileren på sociale medier og senere på sommeren, deler hun i stedet traileren til Christopher Nolans ’Oppenheimer’, hvor hun har en birolle. Da Olivia Wilde senere krænger sin beundring for Florence Pugh ud i et appreciation post, og Florence ikke deler det, lugtes der for alvor blod.
Florence Pugh undlader efterfølgende at promovere filmen med undtagelse af et enkelt interview i Harper’s Bazaar, hvor hun kritiserer, hvordan filmen er blevet forsimplet til den trailereksponerede cunnilingus-scene med Harry Styles: »Når det bliver reduceret til ens sexscener, eller at se den mest berømte mand i verden gå ned på nogen, er det ikke derfor, vi gør det. Det er ikke derfor, jeg er i den her branche«.
Et citat, der sagtens kan læses som en stikpille mod instruktør Olivia Wilde, der i den tidlige promovering af filmen slog højlydt på tromme for sit fokus på kvindelig nydelse og ambitioner om at bringe gode sexscener tilbage.
»Clickbait opspind«?
I lang tid var der god grund til at tro, at ’Don’t Worry Darling’-dramaet mest var fundet på af rygtesmedende TikTok-spåkoner med for meget tid til at male fanden på væggen på grund af nogle some-opslag, løse rygter og et hav af såkaldte »rapporter fra unavngivne kilder tæt på produktionen« (profilen @leilahslife har fulgt sagen i en føljeton med over 10 videoer med millioner af views).
@agirlsaidig my recap of everything #harrystyles #florencepugh #dontworrydarling ♬ original sound – agirlsaid
Undervejs nåede et rygte om et massivt løngab mellem Styles og Pugh også at trække overskrifter, men blev senere manet til jorden som »clickbait-opspind« af Wilde i Variety.
Den påståede fejde mellem Wilde og Pugh blev dog for alvor uundgåelig, da det meddeltes, at Florence Pugh ikke ville stille op til nogen interviews under festivalen, hvilket ellers er kutyme, når man er til stede på en stor festival. Med ’Dune 2’-optagelser som eneste overfladiske undskyldning.
florence pugh when they make her go on the don’t worry darling press tour pic.twitter.com/mjlO8GrlSD
— lex (@gretagerwigflew) August 26, 2022
Og havde man håbet, at ’Don’t Worry Darling’-holdet ville formå at gyde olie på vandene op til filmens premiere i Venedig, håbede man forgæves.
For august bragte adskillige plottwists.
August-kaos med Shia
Mens konflikten mellem Wilde og Pugh blev fremelsket fra Instagram-posts, der aldrig blev delt, blussede en mere beviselig konflikt op mellem Shia LaBeouf og Olivia Wilde en uge før Venedig-premieren.
Hvis forklaring kræver et lille tidshop tilbage til 2020, hvor LaBeouf forlod ’Don’t Worry Darling’-produktionen.
Den skemakonflikt, der forklarede LaBeoufs udskiftning med Harry Styles, skete nemlig, kort forinden den skandaleombruste skuespiller blev anklaget for voldsomme og grove fysiske og psykiske overgreb af ekskæresten FKA Twigs.
Indtil 2022 stod »skemakonflikten« ellers uimodsagt – med undtagelse af en skæbnesvanger kommentar fra Wilde i Variety om, at hendes sets har en »no-assholes policy«.
Men da Olivia Wilde i august giver interview til Variety forud for filmens premiere, lyder det pludselig, at hun fyrede Shia LaBeouf for at skabe et trygt miljø for Florence Pugh.
Kort efter deler LaBeouf en video, hvor Olivia Wilde tager hans parti og forsøger at overtale ham til at blive i håbet om, at han og Pugh kan overkomme deres problemer.
here is the video of olivia telling shia she wants to work it out and that if “miss flo” could “commit” more than it could happen.
please ignore that hashtag on the video I didn’t put it there. pic.twitter.com/vAQPBqPRYE
— sophia (@hellopugh) August 26, 2022
Den store scenestjæler er, da Wilde i den private video siger, at »det her« (nok Shias exit) vil være et »wakeupcall for Miss Flo«. Hvorefter hun giver et afslørende suk og siger, at hun virkelig håber, at denne kan dedikere sig fuldt til projektet.
LaBeoufs callout falder uhyre belejligt sammen med hans aktuelle forsøg på at rense sit Hollywood-ry. Alligevel taler videoen sit klare sprog om, at Olivia Wilde dengang ikke virkede til at ville frelse sin højtelskede »Miss Flo« ved at fyre »Shia, Shia« som hun syngende kalder ham i det tåkrummende klip. Der om ikke andet er endegyldigt bevis på, at der har været problemer fra produktionens start.
I kølvandet på videoen dropper Florence Pughs pressekonferencen i Venedig og dermed alle muligheder for at skulle svare på spørgsmål.
Er det så slut? Desværre er det først der, farcen for alvor tager fat.
Sladderbenzin i Venedig
Da ’Don’t Worry Darling’-castet ankommer til Venedig, føles det næsten som en filmisk forviklingsscene, hvor man bare venter på, at alt går galt.
Florence Pugh og Olivia Wilde står ikke ved siden af hinanden en eneste gang. Styles går viralt først for sin halvbagte kommentar om, at det fede ved filmen er, »at den føles som en film«. Billeder, hvor Chris Pine ser ud til at kede sig enormt over selvsamme udtalelser, gør det samme.
i can’t believe this is real pic.twitter.com/2foB8UWIFc
— h (@rohmerfilm) September 5, 2022
I lyset af begivenhederne og deres plads i medierne er det efterhånden svært at dementere, at noget er gået galt mellem nogen (og nok også, at det er Olivia Wilde og Florence Pugh).
Men hvad? Der er et hav af teorier. Og de fleste af dem er faktisk virkelig kedelige.
Den mest insisterende forklaring går på, at Styles og Wilde fandt sammen på settet på en måde, der satte instruktørens professionalisme på spil.
Til denne forklaring hører det, at Pugh efter sigende er venner med Wildes ekskæreste Sudeikis (gennem sin egen ekskæreste Zach Braff) og derfor fandt forholdet mellem Styles og Wilde ubehageligt. Derudover spiller det konfliktende syn på vigtigheden af filmens »kvindelige nydelse« måske også ind.
Hvem har vundet?
Som det ser ud nu, står Florence Pugh til at kunne gå fra miseren som sejrherre i sit virale lilla Valentino-sæt.
Me showing up late to work with Starbucks pic.twitter.com/2ivcsnQT5F
— Ira the Third (@iramadisonthree) September 5, 2022
Under sit ophold i Venedig har hun ikke udsendt andet end smil, glæde og takker – til Valentino for hendes kjole. Til Tiffany for hendes diamanter. Til Valentino for hendes læbestift og makeupartisterne, der lagde den. Til sin bedstemor som hun havde med på den røde løber. Til Chris Pine for at agere ekstrafotograf med hendes private kamera på den røde løber. Til Venedig Film Festival. Publikummet. Cast og crew.
Men i hvert fald ikke til Wilde.
Samtidig er hendes præstation på lærredet blevet fremhævet af kritikerne som ’Don’t Worry Darling’s absolutte trumfkort.
På pressekonferencen i Venedig gav Olivia Wilde ikke ved dørene i detaljegrad med kommentaren:
»Når det gælder al den tabloide sladder og al larmen derude, så fodrer internettet sig selv. Jeg føler ikke behov for at bidrage til det. Jeg tror, det er tilstrækkeligt ernæret«.
Senere har hun i et Vanity Fair-interview tilføjet, at »det er sjældent, at folk forventer det bedste fra magtfulde kvinder«. Her udtaler hun, at hun ikke havde så meget som fem sekunder til at blive distraheret under optagelserne, og filmens fotograf Matthew Libatique afviser selv et rygte om, at han måtte træde til for at instruere flere scener.
En ny meningsløs gabestok
Men selvom hun har rost Florence Pugh til skyerne ved enhver given lejlighed, kan Olivia Wilde ikke sige noget for at få bragt tingene i orden nu. Så havde hun nok gjort det.
Alt det, Florence Pugh ikke siger, taler højere. Og det er næppe forkert at antage, at Wilde som filmens instruktør bærer en del af skylden for, hvad end der er gået galt.
Men selvom det er håbløst at ty til forklaringer om, hvad mandlige instruktører har praktiseret gennem hele filmhistorien, er hastigheden, med hvilken Olivia Wilde blev skurkificeret i internettets gabestok på grund af påstået utroskab, symptomatisk, skræmmende og grænsende til misogyn.
Det samme er den fordummende idé om, at Florence Pugh bevidst vil sætte ild i hele internettet på grund af moralsk troskab til sin ekskæreste Zach Braffs kammerat Jason Sudeikis.
Mens det ikke er en nyhed, at internettet ikke lader et potentielt meme-moment gå til spilde, føles ’Don’t Worry Darling’-affæren alligevel anderledes.
Selvom hate og shitstorms længe har ageret fast følgesvend for store filmfranchises, er det sjældent, at et mestendels brødløst backlash rammer en prestigeproduktion med Oscar-ambitioner – og uden lyssværd og superhelte.
Ulig andre Hollywood-konflikter post-MeToo går snakken ikke på overgreb, ulighed eller grænseoverskridende adfærd. Der er ikke debatter om racisme eller repræsentation som i de mere woke pr-storme. Selvom anmeldernes foreløbige modtagelse af ’Don’t Worry Darling’ fra Venedig har været med mådehold, er der ikke tale om bundskraber-memeficering a la ’House of Gucci’.
Den kedelige forklaring er nok, at selv de bedst lagte planer kan gå galt, og at en fed instruktør muligvis er en dårlig chef. At ’Don’t Worry Darling’-produktionen blev besværet af corona-senfølger. At springet fra coming of age-comedy til historisk genrehybrid bragte udfordringer med sig i bedste ’den svære toer’-stil.
Hvilket indtil videre nok er det tætteste, vi kommer på at forstå, hvordan og hvorfor internettet har siddet klistret til skærmen, mens Lidoen forvandlede sig til en moderne ’Mean Girls’-kantine, hvor hver eneste blikretning (og mundvandsdråbe) blev fluekneppet ud af proportioner.
’Don’t Worry Darling’ har leveret drama med TikTok-tække og den finere internationale filmscene som glamourøst bagtæppe. Når den outrerede sladderprolog forhåbentlig snart er omme, bliver det spændende at se, om publikum vil følge lige så interesseret med i den faktiske film som i Harry Styles malplacerede mundvand.
’Don’t Worry Darling’ kan ses på HBO Max.