ANBEFALING. Lola Brookes videoer oser af New York.
I ’Don’t Play With It’-videoen rapper hun i en klaustrofobisk, kiosk-agtig Deli-butik, står på gaden flankeret af uregerlige menneskemængder og er omkranset af alverdens tohjulede køretøjer, der fræser på asfalten, så man næsten føler, man kan fornemme lugten af brændte dæk.
Det er et herligt kaos, og det spejles i sangens aggressive, uregerlige energi.
Brooklyn-rapperen citerer Lil Waynes ’Lollipop’, laver både pistol- og kysselyde som adlibs, og slynger ting ud som »Nah, I ain’t giving no ‘nani to no n*gga just for fun, are you dumb?«
Senest har sangen fået et remix med Latto og City Girls-medlemmet Yung Miami, inklusive endnu en musikvideo, der tydeligvis prøver at overgå originalen.
Shootet blev så vildt, at politiet forsøgte at lukke det ned hele to gange, har Lola Brooke fortalt Complex.
Sådan introducerer man sin ankomst på scenen: Lola Brooke har fået en del hype siden, og hun ligner nu det nyeste gennembrud fra New Yorks blomstrende hiphopmiljø, hvor hun er en af mange stærke kvindelige stemmer.
Efter mange år, hvor byer som Atlanta og Chicago har domineret hiphoplyden, er New York ved at være tilbage.
Siden den siden på tragisk vis afdøde Pop Smoke gav byen en ny superstjerne i 2020, er en række nye rappere brudt igennem. Mange af dem kommer fra det hårde, tunge, ofte kriminelt relaterede drill-miljø, men de tager lyden i nye retninger.
Bandmanrill fra søsterbyen New Jersey og Cash Cobain blander den med Jersey club, Ice Spice har gjort den brutale lyd viral og Fivio Foreign har forsøgt at gøre den mainstream. Især Ice Spice, der er overalt for tiden, føles som et oplagt sammenligningspunkt for Lola Brooke. Og så alligevel ikke.
For i forhold til de ovennævnte rappere er Lola Brooke noget mere klassisk. Hun er ikke underspillet som Ice Spice eller eksperimenterende som Cash Cobain.
Hun er mere en artist i støbningen fra Lil Kim og Foxy Brown: Rappere med komplekse flows, hårde gadefortællinger og konfrontatoriske attituder.
Selv har hun fortalt Billboard, at den bjæffende, hyperaggressive DMX er hendes yndlingsrapper, og at hun også er inspireret af Meek Mills intense rapstil.
I samme interview fortæller hun i øvrigt på ret sjov vis, at hun en dag blev træt af at skrive digte for i stedet at fokusere på at lave maskingeværslyde. God beslutning!
Hendes seneste single, ’So Disrespectful’, er et godt eksempel på, hvor hårdtslående Lola Brookes stil er. Sangen har et simpelt, tungt, klaverdrevet beat, og den bæres til fulde af rapperens Biggie-agtige flow.
På ældre sange som ’My Bop’ kan man høre en klar inspiration fra en af New Yorks andre hårde, kvindelige stemmer: Young M.A. Hør bare de ’OOOUUU’-agtige adlibs.
Selvom – eller måske fordi? – sangene er benhårde, er de gået viralt: TikTok elsker Lola Brookes kompromisløse tilgang, hvor hver bar leveres, som om den burde efterfølges af en knytnæve. Det er musik til sekundet, hvor det hele slår klik.
Det samme kan siges om ‘Don’t Play With ‘It’. Den er tung som en Pop Smoke-sang – især det truende omkvæd med dets geværskudadlibs lyder inspireret af den afdøde New York-stjerne.
Senest er ’Don’t Play With It’ eksploderet på TikTok, hvor selv Kim Kardashian og North West har lavet en video til den. Hvilket – som alle ved – betyder, at klokken har slået kvart i mainstreamgennembrud.
’Don’t Play With It’ har som nævnt siden fået et remix med Latto og Yung Miami, hvilket endnu engang understreger, at vi for tiden har massevis af interessante kvindelige stemmer på hiphopscenen. Både i New York og udover byens grænser.
Udover de to ovennævnte har Lola Brooke allerede samarbejdet med andre nye navne som Flo Milli på ’Conceited’ og New York-rapperen Billy B på ’Don’t Play With It’-originalversionen. Hun har også været med på posse cuttet ’Shabooya’ med Gloss Up, K Carbon, Slimeroni og Aleza.
Lola Brooke har tydeligvis et fokus på at samarbejde bredt. Men udgangspunktet er altid New York. Det er her, hendes sange udspringer fra.
»Jeg taler som en kvindelig artist i New York City« har Lola Brooke udtalt hos Complex.
»Det har folk hørt hele deres liv. De kan gå hjem, og så taler folk præcis som mig. Folk opfører sig på samme måde og har samme energi. Jeg er New York-kultur. De plejede at sige, at jeg var for aggressiv, men det er bullshit. Jeg er som din tante. Jeg er den samme pige, som din mor plejede at være«.
Dén ufiltrerede tilgang skinner igennem hos Brooklyn-rapperen, og det er en af hendes største styrker. Det er ellers ikke altid nemt at turde være sig selv som kvinde i hiphopverden, har Lola Brooke forklaret Billboard:
»Mange piger er bange for at udgive, fordi de er bange for, de ikke er feminine nok. Men det er de. Da jeg var yngre, følte jeg, at det ikke var tilstrækkeligt, men nu ved jeg, at det er det«.