KOMMENTAR. Horsens, er I klar til Abel Tesfayes fede tunge?
Det spørgsmål var Nordstern Arena Horsens ikke nødt til at forholde sig til forleden. Heldigvis.
For det var rigelig traumatiserende at høre The Weeknd referere til sin »fede tunge«, der skulle hen på Lily-Rose Depp-karakteren Jocelyns »fisse« i den der sexscene i mandagens afsnit af ’The Idol’, der har sørget for tabte kæber, målløse blikke, krummede tær og kaffen galt i halsen verden over.
»Fucking stretch that tiny little pussy«, siger The Weeknds karakter, Tedros Tedros, også i scenen, der føles cirka lige så lang som alle afsnit af ‘Matador’ tilsammen.
Linjen lyder i øvrigt meget som en linje fra Ty Dolla Sign og The Weeknds ’Or Nah’, der også drejer sig om at »stretch that pussy out«. Men mere om forbindelsen mellem The Weeknd-musik og Tedros Tedros-dirty talk senere.
Scenen er svær at sidde igennem. Alle har nok prøvet det der med, at sangtekster lyder latterlige, når man læser dem monotont op uden musik. Det er den følelse, scenen giver.
Jeg cringede i hvert fald så meget, at jeg fik tics i ansigtet. Jeg tror stadig, der sidder en nerve i klemme ved siden af mit ene øje og sitrer som en guitarstreng.
Den britiske udgave af GQ har kaldt det »den værste sexscene i historien«.
Et viralt tweet opsummerer fadæsen sådan her: »Det er vildt, at manden som skabte ‘Trilogy’, har nul sex appeal«.
Men ‘The Idol’-sexscenen har ikke bare for alvor slået fast, at Tesfayes sleazy seriekarakter er en charmebefriet skabelon af en karakter, der ikke ville kunne forføre en kaktus. Den har også undermineret den mytologi, musikeren The Weeknd har bygget op i over et årti.
De fleste reaktioner har nemlig fokuseret på, hvor komisk det hele er. Og det er i virkeligheden den sande fare for The Weeknd.
Intet kan som bekendt slukke enhver seksuel stemning som latter. Tesfayes forfører mister sin magt, når vi griner af ham.
Så når den primære reaktion på hans efter eget udsagn guddommelige evner som forfører er et »HA-HA« a la Nelson fra ’The Simpsons’, er det kryptonit for den angivelige Sex-Superman.
Jeg siger ikke, at The Weeknds karriere er slut eller noget i den dur. Britneys karriere sluttede jo heller ikke efter ’Crossroads’, lige så lidt som Mariah Careys karriere gjorde det efter ’Glitter’. For bare at nævne to skuespillerflop fra store popstjerner.
Men måske vil der alligevel være en eftersmag af Tedros, når The Weeknd i Horsens i aften synger om orgier, stoffer og sine djævelske forførerevner. Måske vil noget af hans aura være gået tabt?
Som minimum har ’The Idol’ i hvert fald punkteret forestillingen om, at Tesfaye kan oversætte sin dystre, dragende karakter til film.
’The Idol’ har gjort The Weeknd mindre spændende. Mindre mystisk. Det er aldrig godt for en popstjerne.
Hvis man virkelig har de lyserøde kontaktlinser i, ja-hatten på og verdens største benefit of the doubt i baglommen, kunne man tolke det som et bevidst valg. At Abel Tesfaye med vilje underminerer den The Weeknd-karakter, han hidtil har bygget op.
Han har jo sagt, at det kunstnernavn er fortid. På sin igangværende turné optræder han med maske. Måske er Tedros Tedros en slags metamord på The Weeknd? En karakter så latterlig, at det bliver umuligt at gå tilbage til den type sleaze, han står for?
Det er nok at give ’The Idol’ for meget credit. Serien ligner primært en forlænget udlægning af The Weeknds egen oprindelige mytologi. En timelang serieversion af handlingen fra den sex- og narkofikserede orgie-r’n’b fra ’Wicked Games’ eller ’The Morning’.
De her tematikker har alle dage været centrale i The Weeknds musik. De fungerer bare væsentlig bedre for ham som sange end som serie.
Man kunne næsten forestille sig Tedros Tedros synge The Weeknds ikoniske linje fra ‘Wicked Games’ til ’Idol’-popstjernen Jocelyn: »Bring the cups, baby, I could bring the drank / Bring your body, baby, I could bring you fame«.
Eller måske er denne simple, knap så stærke formulering fra samme sang mere i tråd med Tedros’ skills som førsteelsker: »Let me seeeeee that ass«.
I ’The Idol’ siger Tesfaye-karakteren noget lignende: »Let me see those titties«.
Man får lyst til at gøre som Jocelyn-karakteren og give sig selv bind for øjnene. Og holde sig for ørerne, før de bliver invaderet af den fede tunge.