Martin Scorseses legendestatus står ikke til diskussion. Hans næsten 60 år lange karriere er et testamente til en evig kærlighed til filmmediet.
Man kunne beskrive Scorsese med mange ord. »Ungdommelig« er nok ikke ét af dem her i 2023.
Alligevel har han i en alder af 80 år opnået status som regulær Gen Z-maskot takket være sin datter og en tretrinsraket af unge internetbrugeres yndlingsting: TikTok, Letterboxd og en progressivtilgang til sin kunst.
23-årige Francescas TikTok er ellers relativt ubemærkelsesværdig. Den er fyldt med hundevideoer, memes og videoer med hendes far. Standard TikTok-bruger. Var det ikke, fordi hun hedder Scorsese til efternavn.
De fleste fik nok øjnene op for Scorseses andet liv på TikTok for et par uger siden med en video, der bar beskrivelsen »he lowkey slayed«. Her tester Francesca (der har spillet med i Luca Guadagninos HBO-serie ’We Are Who We Are’) sin fars viden i forskellige slangudtryk. Videoen er blevet set over to millioner gange.
Takket være Francesca ved vi nu, at Martin Scorsese ikke kender til udtrykket »sneaky link«, men godt er klar over, hvad »slay« betyder. Måske han kan bruge det i sin næste film?
Der er noget surrealistisk ved at se én af verdens absolut største filmskabere på en platform, der ellers primært består af den absolut letteste underholdning. Men Scorsese har deltaget i sin datters videoer længe. Han danser, spiller skuespil og bliver testet i, om han ved, hvordan en hårelastik ser ud.
Francescas videoer med mesterinstruktøren er helt igennem wholesome. Og han ser virkelig ud til at nyde tiden med sin datter.
Det samme gør hendes følgere. Som en bruger kommenterede: »Jeg elsker de her fandens videoer så meget, det er fedt at se dig og din far bare være så kærlige. Jeg havde aldrig set Martin Scorsese være nuttet på min bingoplade«.
Kongen af Letterboxd
Charmeoffensiven fortsatte, da Scorsese for en uges tid siden meldte sin ankomst på unge filmnørders foretrukne sociale medie: Letterboxd. Han blev hurtigt den mest fulgte bruger med 290.000 følgere i skrivende stund.
Havde man håbet på at få indsigt i Martys tanker om ’Barbie’, eller hvor mange stjerner han ville give den nyeste MCU-film, bliver man slemt skuffet. Indtil videre består hans profil kun af tre lister, der beskriver henholdsvis hans yndlingswidescreen-film, forslag til double feature-filmkørsler og en liste af film restaureret af hans organisation, The Film Foundation.
At Martin Scorsese overhovedet har en Letterboxd, er dog stadig et udtryk for en filmskaber, der er villig til at rykke sig derhen, hvor de unge befinder sig. Forhåbentligt er det kun et spørgsmål om tid, før han begynder at anmelde film med vittige oneliners som en ægte film bro.
Var det ikke nok, har Scorsese også sat kløerne i en anden yndlings-T blandt Gen Z: Timothée Chalamet. Tidligere på året blev det annonceret, at instruktøren har instruereret en reklame for Chanel med den populære skuespiller i hovedrollen som en overdreven version af sig selv. Chalamet har stadig en rolle til gode i en Scorsese-spillefilm, men i anledning af samarbejdet udgav GQ et halv time langt samtaleinterview mellem de to newyorkere.
Det er ikke, fordi Scorsese kan tænkes at have brug for den omtale, et samarbejde med Chalamet unægteligt giver ham. Han lader bare til at have en oprigtig beundring for den unge skuespiller, som skinner igennem i interviewet.
Nu poserer de sammen på Scorseses personlige Instagram, og Chalamet spillede endda kortvarigt sin nye BFF i en SNL-sketch i lørdags. Om der er tale om en ny muse á lá DiCaprio, De Niro og hans hund må tiden vise.
Livslang nysgerrighed
Selvom Scorseses indtog på sociale medier nemt kunne affejes som en snedigt udtænkt pr-strategi af en internetkyndig agent, reflekteres hans nysgerrighed på verden også i hans værker.
’Killers of the Flower Moon’ udstråler måske ikke ligefrem ungdommelighed med en historie sat i 1920’erne og hovedrolleskuespillere på henholdsvis 80 og 48. Men filmen formidler en række progressive værdier og tematikker ved at kaste lys over en ellers overset befolkningsgruppe og del af den amerikanske historie. Ja, fra en hvid mands synspunkt, men alligevel:
Scorsese bruger sin (og Leonardo DiCaprios) magt og gennemslagskraft til at fortælle historien fra en anden vinkel, end den sandsynligvis ville være blevet for blot et årti siden.
Sent i processen begyndte han således at omskrive hele filmen, og medlemmer af Osage-folket blev inddraget som konsulenter på filmen, der rådgav om kostumer, traditioner og sprog:
»Efter et vist tidspunkt indså jeg, at vi lavede en film om alle de hvide mænd. Hvilket betyder, at jeg tog udgangspunkt udefra og ind, og det bekymrede mig«, fortalte han til Time Magazine.
Scorseses karriere har altid været karakteriseret af en stor nysgerrighed og åbenhed. I en stort nyligt interview hos GQ bruger han mange kræfter på at fortælle om alle de projekter, han med sin fremskredne alder aldrig får startet på. Og alle de bøger, han stadig ikke har fået læst.
»Det er for sent for mange af de tråde, jeg gerne ville følge«, siger han.
Men det er tilsyneladende aldrig for sent at blive en viral sensation. Slay.