Felix De Luca – camouflageklædt feststarter
Allerede ved aftenens andet nummer bragede en håndfuld af Felix De Lucas camouflageklædte venner ind på scenen med champagneflasker og entusiastisk kropsprog. Signalet var klart: Aftenen skulle fejres. Koncerten skulle være en fest. Bastunge feststartere som Kanye Wests ’Mercy’ og ’Higher Ground’ af TNGHT bragede ud over publikum. Det virkede. Men til gengæld forsvandt aftenens hovedperson lidt i de hektiske beats.
Den københavnske rapper ankom ellers med ’The Rebirth of an Artist’ i bagagen, en ekstremt vellykket ep der parrer hans hæse og insisterende flow med produceren Don’t Ax’s beats. Som en af de få i landet formår Felix De Luca at rappe på engelsk både stilsikkert og uden accent.
Læs også: Min Roskilde Festival: DJ John Vincent
Numrene fra ep’en, der dyrker en tåget, atmosfærisk lyd, ikke ulig amerikanske samtidige som ASAP Rocky, forandrede stemningen. Væk var festen, som Felix De Luca ellers så ivrigt forsøgte at besværge, men til gengæld blev lyden noget mere nuanceret. Især numre som det uhyggelige og gotiske ’Ashes to Ashes’ (der kom på, idet solen gik ned!) eller trekantsdramaet på ’Bad Kinda Good’ fungerede perfekt. Begge numrenes gæster, henholdsvis Benny Jamz og Barbara Moleko, kom på scenen.
Læs også: Fem Roskilde-anbefalinger: Hiphop til folket
Men ep’en er kun seks numre lang, og man fornemmede et vis pres om at fylde tiden ud. Diverse mindre kendte gæsterappere fik lov til at præsentere numre, og Felix De Luca fik publikum til at råbe »fuck dig« eller bare »åh«. Men så kunne man jo glæde sig til det næste af de gyldne numre fra ep’en.