Berlinale: Filmene, vi glæder os mest til på årets festival

På torsdag åbner Coen-brødrenes 'Hil, Cæsar' årets prestigefyldte Berlinale, der løber frem til 21. januar. Vi er på pletten og fremhæver her de mest lovende titler fra festivalprogrammet.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Midnight Special’

Hattricket ‘Shotgun Stories’ (2007), ‘Take Shelter’ (2011) og ‘Mud’ (2012) gør Jeff Nichols til en af tidens allermest spændende amerikanske instruktører. Så ventetiden til hans nye science-fiction-drama, der efterhånden har været undervejs i årevis, har føltes meget lang.

Michael Shannon – Nichols hofskuespiller, der især var suveræn i den stærkeste af de tre film, ‘Take Shelter’ – spiller i ‘Midnight Special’ faren til en otteårig dreng med helt særlige evner. De to er både på flugt fra religiøse ekstremister og loven, og Jordens skæbne kan meget vel hvile i deres hænder.

‘Midnight Special’ er en del af konkurrenceprogrammet. Filmen får verdenspremiere på Berlinalen. Den danske premiere er endnu ikke fastsat.

War on Everyone
‘War on Everyone’

Alexander Skarsgård og Michael Peña folder sig ud som Terry og Bob, to komplet uansvarlige politimænd, der tilsyneladende lægger sig ud med den forkerte skurk i tredje spillefilm af John Michael McDonagh (bror til ‘In Bruges’-instruktør Martin McDonagh).

Den talentfulde irers forrige film, ‘Calvary’ fra 2014, var en funklende perle, der desværre ikke fik dansk biografpremiere, og både i denne og i den sorthumoristiske og reference-glade filmskabers debut, komedien ‘The Guard’, brillerede Brendan Gleeson, henholdsvis som chikaneret sognepræst og chikanerende politimand.

Festivalprogrammet lover, at McDonaghs nye komedie, ‘War on Everyone’, som han sædvanligvis både har skrevet og instrueret, skulle være »bitter, hyperaktiv og tragikomisk« og fyldt med henvisninger til politifilm og krimiserier.

‘War on Everyone’ er en del af Panorama-programmet og får verdenspremiere på Berlinalen.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Fuld knald på biopics

2015 var med ‘The End of the Tour’, ‘Love & Mercy’, ‘Steve Jobs’ og ‘Straight Outta Compton’ et stærkt år for biopics.

I festivalens konkurrenceprogram indgår ‘Genius’ med Colin Firth som forlagsredaktøren Max Perkins, der i 1920’erne redigerede manuskriptet til ‘Look Homeward, Angel’ af Thomas Wolfes (spillet af Jude Law). Nicole Kidman er forfatterens kone, Aline Bernstein, og Guy Pearce og Dominic West fra ‘The Wire’ og ‘The Affair’ medvirker som F. Scott Fitzgerald og Ernest Hemingway.

Årets Berlinale præsenterer i Special Gala-programmet portrætter af to betydningsfulde skikkelser inden for musikken og litteraturen. ‘Miles Ahead’ er en hyldest til jazz-legenden Miles Davis af Don Cheadle, der ses i hovedrollen og selv instruerer, og i ‘A Quiet Passion’ af Terrence Davies (‘Distant Voices, Still Lives’, ‘The Deep Blue Sea’) spiller Cynthia Nixon den amerikanske 1800-tals-digter Emily Dickinson.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Danmark er i vælten

Danmark er pænt repræsenteret på årets festival.

Thomas Vinterbergs drama ‘Kollektivet’ med Ulrich Thomsen og Trine Dyrholm, der fik dansk premiere 14. januar, er en af de 18 film, der konkurrerer om Berlinalens hovedpris, Guldbjørnen.

Lone Sherfig har skrevet manuskriptet til Pernilla Augusts svensk-danske koproduktion ‘Den alvorlige leg’ med Michael Nyqvist og Mikkel Boe Følsgaard. Filmen, der foregår i begyndelsen af 1900-tallet, er baseret på Hjalmar Söderbergs kærlighedsroman.

Endvidere vises spillefilmdebuterende Ali Abassis psykologiske drama ‘Shelley’. På rollelisten er Ellen Dorrit Petersen (‘Blind’) og rumænske Cosmina Stratan, der på Cannes-festivalen 2012 vandt prisen for bedste skuespillerinde for sin rolle i Cristian Mungius ‘Beyond the Hills’. Den norske, herboende Sturla Brandth Grøvlen, som stod for det imponerende, Sølvbjørn-vindende kameraarbejde til long take-filmen ‘Victoria’ fra sidste år, er den ene af filmens to cinematografer.

Festivalen er også begyndt at give plads til serier. Sidste år kunne man således se de to første afsnit af DR’s ‘Bedrag’, og i år er kommende serier instrueret af henholdsvis Hella Joof og Susanne Bier en del af programmet.

TV 2-serien ‘Bedre skilt end aldrig’, som Joof står bag, og Mette Heeno er hovedforfatter på, har Maria Rossing og Peter Plauborg i de bærende roller som ægteparret, der finder det svært at få ført beslutningen om at skulle skilles ud i livet. Serien får dansk premiere 7. marts.

‘The Night Manager’, som Bier instruerer alle afsnit af, bygger på en roman af John le Carré. Det er en engelsk-spansk produktion på seks afsnit til BBC og AMC med blandt andre Tom Hiddleston, Olivia Colman og Hugh Laurie i hovedrollerne. Den får amerikansk tv-premiere den 19. april.

Desuden er Heidi Elise Christensen og Signe Byrge Sørensen, der var nogle af kræfterne bag Joshua Oppenheimers Oscar-nominerede ’The Look of Silence’, aktuelle som producere på dokumentarfilmen ‘Les sauteurs’ , hvor Abou – en migrant fra Mali, der selv har ført kameraet over en periode på 16 måneder – drømmer om et liv i Europa.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Dokumentarer

På dokumentarfilmfronten finder man tunge drenge som Alex Gibney (‘Enron: The Smartest Guys in the Room’, ‘Taxi to the Darkside’, ‘Going Clear: Scientology and the Prison of Belief’) og Michael Moore (‘Bowling for Columbine’, ‘Fahrenheit 9/11’, ‘Sicko’).

Gibneys ‘Zero Days’ afslører, at USA og Israel i håb om at sabotere Irans it-systemer angiveligt skulle have udviklet en type computervirus, der meget vel kan have åbnet Pandoras æske, når det kommer til at beskytte sikkerheden for it-infrastrukturen hos verdens stater.

I Moores ‘Where to Invade Next’ drager den polemiske instruktør ud i verden for at finde eksempler fra andre lande på, hvordan USA kunne blive et bedre sted at leve.

Alene i festivalprogrammet finder man 75 andre dokumentarfilm, og der er selvfølgelig endnu flere på markedet, European Film Market. Heriblandt Sundance-titlerne ‘Richard Linklater: Dream is Destiny’, der følger independent-filmskaberens karriere fra ‘Slacker’ til ‘Boyhood’, og ‘Lo and Behold, Reveries of the Connected World’, hvor Werner Herzog undersøger de eksistentielle konsekvenser af vores forhold til nutidens og fremtidens teknologi.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af