Kommentar: Nu er Oscar-kapløbet det mest spændende i årevis

Vores faste Oscar-ekspert Mads Kjær Larsen vurderer Oscar-ræset, efter ’The Revenant’ vandt en af de vigtigste branchepriser i weekenden.
Kommentar: Nu er Oscar-kapløbet det mest spændende i årevis

Sidst i januar løb ’The Big Short’ med det amerikanske producentforbunds pris (PGA). Ugen efter vandt ’Spotlight’ bedste ensemble-prisen hos skuespillerforbundet (SAG). Og lørdag aften vandt Alejandro Gonzalez Iñárritu (’The Revenant’) så instruktørforbundets pris (DGA) – i øvrigt for andet år i træk, som den første nogensinde!

Hvis man finder ekstra glæde i en Oscar-uddeling, hvor spændingen nærmest kan skæres ud som blokke af is mellem scenen og de stolerækker, der er fyldt op med hovedrige og hændervridende superstjerner, så er der nok ingen tvivl om, at man med rette kan se mere end almindeligt frem til årets uddeling, der finder sted søndag nat 28. februar. For det bliver en neglebider af rang!

Udover i år er det sket fire gange siden 1995, at tre forskellige film er løbet med de tre store branchepriser, der leder op til Oscaruddelingen, og som normalt er de vigtigste indikatorer for, hvilken film der løber med hovedprisen.

Oscar 2
Som skemaet viser, er Oscaren for bedste film i to af de nævnte tilfælde endt ved PGA-vinderen (i det ene tilfælde endda en delt PGA-vinder) og i to tilfælde hos DGA-vinderen. Det antyder, at SAG er den mindst pålidelige indikator for en bedste film-Oscarvinder af de tre hæderkronede forbund.

Dette understreges, hvis vi tager et kig på alle vinderne hos alle tre forbund siden 1995 og sammenligner med den senere Oscarvinder. SAG har peget på den ’rigtige’ film i 10 ud af 20 årgange, hvorimod PGA og DGA har peget på den senere Oscarvinder henholdsvis 14 og 15 gange i samme tidsrum.

Hertil skal det siges, at i 8 ud af de 20 årgange pegede alle tre forbund på den samme senere Oscarvinder, mens alle tre forbund tog fejl i 1995, da ’Braveheart’ slog ’Apollo 13’, på trods af at de tre brancheforbund havde peget på sidstnævnte.

Men står ’Spotlight’ som SAG-vinder med de dårligste odds af de tre film, så bør det understreges, at det faktisk er sket to gange siden 1995, at en film med en SAG-pris vandt Oscaren for bedste film, på trods af at den var oppe imod en film, der havde vundet både PGA og DGA, nemlig i 1998, hvor ’Shakespeare in Love’ slog ’Saving Private Ryan’ og i 2005, hvor ’Crash’ slog ’Brokeback Mountain’.

Altså: Vi må regne med, at en film, der enten har vundet PGA, SAG eller DGA – uanset hvilken af dem – har en ganske reel chance for at snuppe Oscaren.

Flest førstepladser er ikke nok

Når det er sagt, så viser historikken trods alt, at DGA og PGA er bedre indikatorer end SAG. Historisk er DGA den allerstærkeste indikator for bedste film-hæderen i Oscarsammenhæng, hvilket kunne antyde, at ’The Revenant’ er en lille favorit til at vinde Oscaren sidst i februar.

Der er dog især én anden faktor, der peger på, at ’The Big Short’ (stadig) er kneben favorit i årets kapløb, og det er, at PGA-vinderen hvert år i de sidste syv årgange har matchet Oscarvinderen, og at dette 100 % sammenfald mellem PGA og Oscar i den periode passer med det tidspunkt, hvor en regelændring i Akademiet gjorde, at man gik over til det præferentielle stemmesystem. PGA har nemlig benyttet sig af det præferentielle stemmesystem i samme tidsperiode, et kompliceret system, hvis udgangspunkt er, at medlemmerne rangerer deres favoritter fra ét til ti.

Statistikere med forstand på tabuleringen af stemmer inden for det ’nye’ og det ’gamle’ stemmesystem har bekræftet, at det nye åbner op for, at en film med mange anden- og tredjepladser kan vinde Oscaren, selvom den ’taber’ målt på antallet af førstepladser.

’The Revenant’ har vundet momentum

Fordi PGA som det eneste forbund benytter sig af samme stemmesystem som det, Akademiet gik over til i 2008, mener mange eksperter, at PGA har overtaget DGA’s traditionelle position som den sikreste Oscar-strømpil.

Det præferentielle stemmesystem favoriserer det, vi kan kalde for konsensusfilm (film med mange første-, anden- og tredjepladser) snarere end film, der splitter stemmeskaren (mange førstepladser, men også mange sidstepladser). Det er her ’The Big Short’ og ’Spotlight’ nok har en fordel i forhold til ’The Revenant’, der har fået en mere blandet modtagelse end sine to konkurrenter. ’The Revenant’ vil få mange passionsstemmer, men den vil nok også falde tungt igennem på mange stemmesedler fra de medlemmer, der ikke er til en 165 minutter lang macho- og voldsfantasi ført an af en gryntende hovedperson uden særlig mange replikker.

Jeg vil umiddelbart vurdere, at stemmesystemet primært tilgodeser ’Spotlight’, en meget sober film, som de fleste må kunne være enige om at værdsætte (hvilket understøttes af filmens skyhøje metacritic- og rottentomatoes-værdier). Mange anden- og tredjepladser kan skubbe ’Spotlight’ først i mål, fordi den ligner den sikreste konsensuskandidat af de tre.

Det, der taler til ’The Revenant’s fordel, er, at den synes at have genvundet et stærkt momentum på et afgørende tidspunkt. Det betyder noget, at DGA falder to uger efter PGA. For det er nu, jernet skal smedes. At Iñárritus film er blevet et overraskende stort biografhit skader naturligvis heller ikke.

Mine favoritter lige nu

Det er dog fortsat værd at indvende, at det faktum, at Iñárritu personligt vandt tre Oscars sidste år (som producent, instruktør og forfatter på ’Birdman’) historisk set stiller ham i en vanskelig situation i Oscar-sammenhæng (en film af den samme instruktør har aldrig vundet for bedste film to gange i streg før). Desuden er det bekymrende for filmens chancer, at den ikke har opnået en manuskriptnominering (’Titanic’ er den eneste film i nyere tid, der vandt for bedste film uden en forfatternominering).

Jeg hælder fortsat til, at ’The Big Short’s PGA-sejr bliver udslagsgivende, men det er klart, at ’The Revenant’ har et momentum, der gør den til en lige så farlig modstander som den bidske bjørn, der overfalder Leo i ’The Revenant’, og så er der altså lige den krølle, at ’Spotlight’ meget vel kan være den af de tre film, der får mest gavn af det præferentielle stemmesystem.

Terningerne er kastet. Det bliver uhyggeligt tæt hele vejen til målstregen…

1. The Big Short (40 %)
2. The Revenant (35 %)
3. Spotlight (25 %)
4. Mad Max: Fury Road (-)
5. Room (-)
6. The Martian (-)
7. Bridge of Spies (-)
8. Brooklyn (-)

Hold Oscar Night i Empire Bio med Soundvenue og forpremiere på ‘Room’ – læs mere og køb billet HER.

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af