‘Call Me By Your Name’ har badet i lovord hele festivalsæsonen og med god grund: Luca Guadagninos romance er smuk og forførende som en sydeuropæisk sommerdag.
Det er dog ikke alle, der mener, at portrættet af de unge, elskende mænd ramte lutter rene toner, særligt ikke i de hedeste stunder. For mens Elio og Oliver tester lagenerne ivrigt – og selvom de har givet de fleste af os et forkvaklet forhold til abrikoser – vender kameraet sig ofte væk fra deres nøgne kroppe.
Her på siden har skribent Lise Ulrich tidligere kaldt kritikken af sexscenerne »ærgerligt malplaceret«, men det afholder ikke filmens egen manuskriptforfatter fra at gentage den.
I et interview med The Guardian spidder James Ivory filmens våde scener og går samtidig i rette med sin italienske instruktør, der tidligere har udtalt, at det aldrig var planen at vise mere hud på lærredet.
»Når Luca siger, at han aldrig overvejede at have mere nøgenhed med i filmen, så er det totalt usandt. Han sad i det her rum, hvor jeg sidder nu, og talte om, at han ville gøre det, så når han siger, at det var en bevidst æstetisk beslutning at udelade det, er det bullshit«, siger Ivory til The Guardian.
Ivory hævder, at hans manuskript lagde op til mere nøgenhed, men ifølge The Guardian droslede filmen ned for de grafiske sexscener på grund af klausuler i Armie Hammer og Timothée Chalamets kontrakter. Men det huer altså ikke den garvede filmmager.
»Når folk går rundt, før eller efter de har sex, og de er dækket til med lagener, synes jeg, det er falskt. Det har jeg altid syntes«, siger han til The Guardian.
Ivory, der selv har instrueret film som ‘The Remains of the Day’ og ‘A Room with a View’, hyldede ellers både Guadagnino og de mandlige hovedrolleindehavere, da han tidligere på måneden modtog sin Oscar-statuette for bedste adapterede manuskript.