For to år siden skabte ’Lady Bird’ ringe i vandet omkring den amerikanske filmbranche. Og det hjertevarme komediedrama kom ikke kun den Oscar-nominerede instruktør Greta Gerwig til gode. Filmen åbnede også døren for en ung skuespiller ved navn Beanie Feldstein.
»Den film ændrede mit liv på så mange måder. Jeg tror, den for evigt vil være det vigtigste punkt på tidslinjen over mit arbejdsliv«, fortæller hun begejstret, da vi fanger hende på en telefonlinje fra USA.
For selvom Feldstein, hvis storebror Jonah Hill allerede er et markant navn i Hollywood, ’blot’ havde en birolle som sympatisk og loyal bedsteveninde til Saoirse Ronans titelkarakter, skulle hendes præstation blive vejen til en rolle på Broadway. Producenterne bag musicalen ’Hello, Dolly!’ havde nemlig også produceret ’Lady Bird’, og her havde de fået øjnene op for Feldsteins talent.
»Det var en livslang drøm, der gik i opfyldelse«, fortæller den 25-årige skuespiller. »Når man er vokset op med at lave teater, er det eneste, man drømmer om, at optræde på Broadway«.
Nu kan der også sættes et stort flueben ved et andet punkt på Feldsteins liste over karrieremål: Hovedrollen i en Hollywood-film. Anledningen for vores telefonsamtale er nemlig den biografaktuelle ’Booksmart’, der er blevet særdeles velmodtaget i hjemlandet bragende flotte anmeldelser og vild hype om dens originale blik på ambitiøse unge teenagepiger. Selv er Feldstein da også mere end tilfreds med sin nye komedie:
»Jeg føler mig så heldig at have været med i ikke bare én, men to film, som ville være mine absolutte yndlingsfilm nogensinde, hvis jeg havde set dem, da jeg selv gik i highschool«, fortæller hun.
Kærlighed ved første blik
Hovedrollen og plakaten deler hun med et andet stortalent, Kaitlyn Dever, og sammen udgør de highschool-venindeparret Molly (Feldstein) og Amy (Dever), der dagen inden deres sidste skoledag finder ud af, at de er gået glip af en masse sjov og ballede. Mens de satte alt ind på at få gode karakterer og dermed komme ind på velrenommerede universiteter, har deres skolekammerater festet og prøvet grænser af. Og de på overfladen ugidelige festaber er alligevel kommet ind på gode colleges.
Den sidste aften på highschool skal derfor udnyttes optimalt. I jagten på den sejeste fest og drømmescoringen bringes de to piger ud på en skør rejse, hvor flere sandheder også kommer på bordet undervejs.
Noget af det bedste ved ’Booksmart’ må være Feldstein og Devers troværdige og særdeles charmerende kemi. Den kommer nok af, at de også i virkeligheden er blevet tætte venner. Fra det allerførste møde, som fandt sted over en frokost med filmens debuterende instruktør, skuespilleren Olivia Wilde, kunne Beanie mærke, at hun havde en god forbindelse til sin skuespilkollega:
»Da Kaitlyn og jeg mødtes første gang, var vi faktisk allerede begge blevet valgt til filmen, hvilket er ret skørt at tænke over. Men da vi mødtes, var det kærlighed ved første blik. Vi sagde: ’Oh my gosh, du er min Amy!’ og ’du er min Molly!’. Vi vidste virkelig, at vi havde noget specielt sammen der«, fortæller hun.
Under produktionen blev deres tætte relation især fremelsket på grund af et sjovt forslag fra instruktøren:
»Olivia sagde: ’Ville det ikke være fantastisk, hvis I to boede sammen? På den måde kan I bruge en masse tid sammen’. Og vi sagde: ’Lad os gøre det!’. Så vi endte med at flytte ind sammen under hele perioden med både prøver og optagelser, og det var ubeskriveligt vigtigt for os. Det gav os bare tiden til at være afslappede, føle os hjemme og lære hinanden at kende. Da vi endelig var på settet, var vi bare så komfortable og tillidsfulde«.
Spillede teater før Jonah
Siden sin amerikanske premiere er ’Booksmart’ blevet sammenlignet ivrigt med den 12 år ældre, nærmest nyklassiske komedie ’Superbad’. Begge film handler da også om et stærkt venskab og om at sige farvel til highschool-tilværelsen med manér. Beanie Feldstein ser de oplagte ligheder med Greg Mottolas ungdomskomedie, der som bekendt har Michael Cera og brormand Jonah Hill i hovedrollerne:
»I ’Superbad’ er der det følsomme øjeblik, hvor de prikker hinanden på næsen. Det er det bedste ved den film – hvordan de virkelig ærer og anerkender den reelle kærlighed mellem to drenge i highschool«, siger hun.
»På samme måde tænker jeg også, at ’Booksmart’ virkelig fejrer venskab. Den gør det på en måde, der er så smuk, fordi den tager to åndssvagt dynamiske, kloge og akademiske piger, der er unikke på deres egen måde, og viser, hvor meget de elsker hinanden. Og samtidig tager filmen os på et utroligt eventyr og lader os grine med dem. Så det er lige dele en eventyrkomedie og et forholdsdrama«.
Selvom Beanie er beæret over ’Superbad’-sammenligningen, har hun dog også visse forbehold:
»Jeg vil gerne citere noget, jeg hørte Olivia sige her forleden: ’Det bliver spændende, når film om piger ikke længere behøver være pigeversionen af en drengefilm. Når de bare kan være deres egne film’«, siger hun.
Man kunne nemt forestille sig, at en storebror, der er så velanset i den amerikanske filmindustri, har haft indflydelse på lillesøsters vej ind i skuespillet. Men det er faktisk ikke tilfældet.
»Jonah og jeg støtter hinanden super meget. Han har det mest fantastiske, kreative sind, og jeg elsker alt, han spiller med i og er med til at skabe. Jeg er dybt beæret over at være hans søster, men jeg føler ikke, at han var en del af, at jeg blev skuespiller«, forklarer Feldstein.
»Jeg spillede faktisk skuespil, før han gjorde det. Jeg lavede teater, fra jeg var fem år gammel, og alle, der mødte mig i min barndom, vidste, at det var det her, jeg ville gøre. Jeg kom næsten ud af livmoren syngende og dansende med jazzhænder. Intet kunne stoppe mig!«.
På grund af teaterinteresserne genkender Beanie heller ikke sit eget highschool-jeg så meget i Molly fra ’Booksmart’:
»Hvis jeg selv skulle være med i filmen, ville jeg nok være sammen med karaktererne George og Allen om at lave et murder mystery party aftenen inden sidste skoledag. Jeg var helt sikkert en del af teater-slænget i highschool. Jeg var med i alle musicals, jeg var i koret og dansede. Jeg var i den verden. Men jeg tror, jeg blev lidt mere til en Molly i college. Jeg livede ligesom op akademisk i college og fokuserede meget på studierne«, fortæller hun.
»Men altså, jeg ligner ikke Molly så meget, for hun er en meget forbeholden person, der altid bærer en rustning og ikke vil have folk til at se hendes sårbare side, mens jeg er en meget åben person. Så jeg forbinder mig ikke med hende på det punkt, men jeg føler mig til gengæld meget tilknyttet til hendes intense passion og voldsomme loyalitet over for sine venner«.
Om ikke at sætte folk i boks
En af hovedpointerne i ’Booksmart’ er, at man ikke skal skue hunden på hårene – hvilket man ellers nemt kan komme til i highschool. Her kan folk bliv inddelt i grupperinger og stereotyper som for eksempel football jock-alfahannen og nørden. Feldstein mener dog også, at budskabet er gældende uden for skolekantinen.
»Det, jeg elsker dybt ved filmen, er, at den beder publikum se alle, de møder, som de flerdimensionelle og komplekse mennesker, de er, og ikke per instinkt at dømme nogen ud fra et overfladisk første indtryk«, siger hun.
»Jeg tror, at alle har haft oplevelser, hvor de finder ud af, at de har fejlbedømt nogen – eller at de har fejlbedømt sig selv, eller at andre har fejlbedømt dem. Så jeg tror, det er en universel følelse, der ikke kun begrænser sig til, når man er i highschool, men sker gennem hele livet. Der har bestemt været tidspunkter i mit liv, hvor jeg selv var personen, der satte folk i en boks, og bagefter har fortrudt det«.
Feldstein er eksempelvis glad for den måde, Amy-karakteren i ’Booksmart’ er skrevet. For selvom Amy er homoseksuel og går i highschool, er her ikke tale om en komme-ud-af-skabet-fortælling.
»Alle de film, serier og bøger om homoseksuelle personer, der springer ud, fortæller vigtige historier. Men sammen med Olivia og Katie Silberman (manuskriptforfatter, red.) tænkte vi også over, hvad der sker bagefter. Hvad sker der, når du er sprunget ud, hvad føler du, og hvordan navigerer du i de første hook-ups og den medfølgende akavethed?«, forklarer Feldstein.
»Jeg elsker, hvordan filmen ikke behandler Amys seksualitet anderledes end Mollys seksualitet. De er begge akavede, spændte, opstemte og nervøse. Jeg synes, det er så smukt, hvordan hendes seksualitet er en meget anerkendt og udforsket del af hendes karakter, men at hun ikke er med i filmen for at være ’den homoseksuelle karakter’. Hun er heller ikke den eneste homoseksuelle karakter i filmen, og det, synes jeg, er virkelig fantastisk«.
Fra teater til film
Som nystartet skuespiller i det store Hollywood er især én ting kommet bag på Beanie Feldstein:
»Den største overraskelse for mig har været forskellen mellem at lave teater og film. Det har været meget vildt for mig at lære. I teatret handler det meget om en kollaborativ indsats og om at skabe en fællesskabsfølelse. Men på samme tid gør man meget mere selv, og man har mange forskellige opgaver – jeg lagde for eksempel min egen makeup«, siger hun.
»På en filmproduktion har hver enkelt person en opgave. Der er flere forskellige mennesker, der gør forskellige ting. Mange af de her personer i maskineriet passer et arbejde, som jeg ved absolut ingenting om. Det har været en stor forandring at vænne sig til den overgang«.
Også på film kan man dog knytte tætte bånd. ’Lady Bird’ grundfæstede således et værdifuldt venskab med instruktøren Greta Gerwig:
»På et personligt plan er Greta blevet min mentor, min ven og en del af min familie. Det kan jeg ikke være taknemmelig nok for«.
’Booksmart’ har dansk biografpremiere på torsdag den 20. juni.
Læs også: Seriekvinderne er gået all Slytherin: Her er de tre fremmeste eksempler