Stoffer og alkohol
Det er umuligt at tale om film om unge i sammenhæng med brud på tabuer uden at tale om Larry Clarks kultklassiker ’Kids’ og Danny Boyles kontroversielle mainstreamhit ’Trainspotting’. Det skyldes ikke mindst, at stoffer i begge film spiller en hovedrolle, og at de er et provokerende indspark i diskussionen om, hvor eksplicit man kan vise en nål i armen på det store lærred uden at give publikum gode idéer.
’Kids’, skrevet af Harmony Korine, følger en gruppe unge i New York i 1995 gennem en af den slags varme dage, hvor sommeren føles endeløs, de selv føler sig udødelige og er rastløse efter kicks fra sex, stoffer og alkohol. I det skotske arbejderkvarter, ’Trainspotting’ placerer os i, er det heroin, der tilbyder Mark og vennerne en vej ud af en mondæn tilværelse.
De er ikke skræmmebilleder af livet som misbruger i stil med dem, man blev præsenteret for i folkeskolen, og filmene er derfor blevet mødt med forargelse. Men man kan ikke se dem uden at forstå, at stoffer og alkohol kommer med en pris. Samtidig sætter de billeder på teenagebehovet for at teste grænser og på, hvor dragende både det euforiske og farlige ved stoffer kan være. Så længe stoffer findes, vil de dukke op i ungdomsmiljøer, og Clark og Boyle tager det på sig at vise selv de mest beskidte dele af det.
‘Trainspotting’ kan ses på Viaplay og Blockbuster. ‘Kids’ kan ses på amerikansk Amazon Prime.
Homoseksualitet og homofobi
Lige så længe homoseksualitet har været et tabu i samfundet, har det også været det i filmverdenen. Ikke-heteroseksuel kærlighed har været overset i romantiske teenagefilm, ligesom vigtige temaer om homofobi og udfordringerne ved at springe ud har været det.
I 1998 fortalte ’Fucking Åmål’ om en lille svensk flække og en hemmelig forelskelse mellem to piger. Med sin rå realistiske stil var den svenske film en opfordring til ikke at give en fuck for smålige normer – men også en skildring af, hvor svært det kan være at gøre, når man også gerne vil passe ind.
’Adeles liv’ fik i 2013 megen opmærksomhed og kritik for de eksplicitte sexscener mellem Adele og Emma. Men den gav os også den episke lesbiske kærlighedsfortælling, hvor homofobien hele tiden latent er til stede, men som mest af alt handler om Adeles udvikling fra teenager til voksen, mens hun lærer sin seksualitet – der tilfældigvis blandt andet er rettet mod piger – at kende.
Barry Jenkins’ 2016-film ’Moonlight’ var overraskelsen, der snuppede Oscar’en for næsen af den all-american musical ’La La Land’, og viste, at en ung sort mands seksualitetsforvirring sagtens kan appellere til et mainstreampublikum. Jenkins’ film viser ikke alene på poetisk vis Chirons forvirring, men vågede også at sætte lighedstegn mellem hård gangstermaskulinitet og undertrykt seksualitet.
’Fucking Åmål’ kan ses på Filmstriben. ‘Adeles Liv’ kan ses på Filmstriben, SF Anytime og Blockbuster. ‘Moonlight’ kan ses på Filmstriben, SF Anytime, Blockbuster og Viaplay.
Luderstemplet og hævnporno
»If you say you haven’t, you’re a prude. If you say you have, you’re a slut. It’s a trap«. Sådan sagde Allison i 1985-klassikeren ‘The Breakfast Club’ og satte ord på den fælde, mange unge, og især unge kvinder, har været fanget i i virkeligheden og i skildringer på film.
I ’Easy A’ fra 2010 klapper fælden om hovedpersonen Olive, da et rygte løber om, at hun har mistet sin mødom. Pludselig er det hele skolens sag, hvor mange hun har sex med, og hun ender med at håndtere situationen ved at tage rollen som easy girl på sig. Det hele afslører bare, hvor selvmodsigende seksualnormer er, og hvor langt alle er villige til at gå for at blive inden for det, der er ’passende’.
Nyere ungdomsfilm har taget dilemmaet op i konteksten af hævnporno, hacking og internettets muligheder for anonymitet. I ’Assassination Nation’ kastes en lille amerikansk by ud i krigstilstande, da en anonym hacker offentliggør hemmeligheder om byens indbyggere. Blandt dem er hovedpersonen Lilys nøgenbilleder, og hun bliver hurtigt afvist af sin familie og gjort til byens syndebuk. I ’Cam’ lever Alice af at være camgirl på FreeGirlsLive, indtil hendes profil overtages af én, der tilsyneladende er hendes klon. Begge film er dystopiske thrillers fra 2018, der udstiller det hykleriske i vores forbrug af porno og billeder af nøgne kvindekroppe og de utroligt lave tanker, vi har om de kvinder, der leverer dem.
’The Breakfast Club’ kan ses på SF Anytime, Blockbuster og Viaplay. ‘Easy A’ og ‘Assassination Nation‘ kan ses på SF Anytime, Blockbuster, Viaplay og Netflix. ‘Cam’ kan ses på Netflix.
Psykiske lidelser
Film virker som et oplagt medie til at forsøge at vise, hvordan man oplever verden, hvis man har en psykisk lidelse. I ’Donnie Darko’ fra 2001 plages teenageren Donnie af søvngængeri og hallucinationer. Han har diagnosen paranoid skizofreni, og at se filmen, hvor tid og rum forvrænges og uhyggelige kaniner taler, er en vigtig påmindelse om, hvor forskelligt vi ser verden.
’Mommy’ udspiller sig i en virkelighed, hvor en lov gør det muligt for familier at sende uregerlige børn væk uden videre forklaring. Teenageren Steve har ADHD og voldelige tendenser og et kompliceret forhold til sin enlige og økonomisk udfordrede mor. Det er et voldsomt portræt af et ungt menneske med en psykisk lidelse og en film om, hvor langt vi er villige til at gå for at hjælpe, og om vi egentlig bare vil gemme det væk, vi ikke forstår.
Herhjemme giver den eksperimenterende ’Team Hurricane’ et kalejdoskopisk indblik i en vennegruppe, der hænger ud i en ungdomsklub. I løbet af filmen bliver mange svære tanker sagt højt, men det er først i takt med, at hun selv tør fortælle det til de andre, at det går op for os, at en af pigerne er i behandling for en spiseforstyrrelse.
‘Donnie Darko’ kan ses på Blockbuster. ‘Mommy’ og ‘Team Hurricane’ kan ses på Filmstriben, SF Anytime og Blockbuster.
Spirende seksualitet
Ligesom sex fylder meget i teenagehoveder, har det til alle tider fyldt meget i teenagefilm. Men det er også et sprængfarligt emne, og mange film viger uden om at konfrontere det, der er allermest blufærdigt, hvis de da ikke gør sex til en farlig ting, man skal holde sig fra eller i det mindste først tænke på, når man er blevet voksen.
Nils Malmros’ ’Kundskabens træ’ er en klar klassiker inden for dansk ungdomsfilm. Og selvom der ikke er noget særligt sexet over, at det er et sikkert hit hos forældre og folkeskolelærere (og præster – jeg så filmen første gang til konfirmationsforberedelse), ligesom det er trættende, at den bibelske forbudte frugt bruges som metafor for de første pubertære tanker, så er der sjældent en film, der har vist så blidt, intimt og klart, hvordan ens udsyn og hjerne forvrænges, når sex kommer ind i billedet.
Hvis der var en akse, hvor ’Kundskabens træ’ var placeret i den subtile ende, så ville vi i den helt – helt – anden ende finde ’American Pie’. Den er grotesk, vulgær og hadet af mange (voksne og anmeldere), og måske netop derfor er den nødt til at være med her som repræsentant for film, der ikke går på kompromis med at illustrere pubertetens pinligste sider.
‘Kundskabens træ’ kan ses på Google Play, iTunes og Blockbuster. ‘American Pie’ kan ses på SF Anytime, Blockbuster og Netflix.
Pubertet og usikkerhed
Følelserne af ensomhed og usikkerhed, der hører teenagetiden til, bliver fremkaldt til perfektion i Bo Burnhams ’Eighth Grade’ fra 2018. Den udspiller sig i en tidssvarende ramme, hvor sociale medier på én gang kan være en måde at række ud, når man føler sig ensom, og et sted, hvor popularitet kan aflæses direkte i visninger og likes. På trods af at kropskomplekser er en nærmest universel oplevelse for unge, er det stadig sjældent, at instruktører gør det, som Burnham gjorde med filmen, nemlig at caste en skuespiller til hovedrollen, som ikke er mindst fem år ældre end den rolle, hun spiller, og faktisk ligner en teenager. Sjældent har en film om at være 14 været så relaterbar. Richard Linklaters ’Boyhood’ er måske filmen om puberteten. Instruktøren er gået til ekstremer for at genskabe både den følelsesmæssige og den fysiske udvikling og har indspillet filmen over 12 år, hvor vi følger hovedperson Mason, fra han er 6, til er han er 18 år. En smuk og poetisk fortælling om den gradvise overgang fra barn til voksen, og hvor overvældende, forvirrende og magisk en tid, det er.
‘Eight Grade’ kan ses på SF Anytime, Blockbuster, Viaplay og Netflix. ‘Boyhood’ kan ses på SF Anytime, Blockbuster, Viaplay og HBO Nordic.