Strejkerne gennemsyrer Hollywood for tiden. Både manuskriptforfatternes fagforbund WGA og skuespillernes fagforbund SAG-AFTRA kæmper disse dage for bedre vilkår. Og en af årsagerne er AI-teknologien, der er under så hastig udvikling, at mange frygter, at forretningsfolk i Hollywood vil forsøge at spare penge ved at benytte sig af AI frem for rigtige mennesker.
Danske Nicolas Winding Refn er blandt dem, der ikke ville være spor tilfredse med, hvis AI-producerede manuskripter begyndte at fylde mere i Hollywood. Men her handler det ikke kun om arbejdernes rettigheder, men også det kunstneriske produkt.
IndieWire fangede ‘Drive’-auteuren til en lille snak om emnet, hvor han blandt andet fortalte om sine egne erfaringer med at bruge AI-botten ChatGPT:
»Hvis du begynder at stille spørgsmål, der er kontroversielle, eller tematikker, der ikke længere er acceptable, så bryder den sammen. Jeg løb hurtigt ind i den hindring, at hver gang jeg spurgte den om noget, så kom den tilbage med svar som “Jeg er ikke i stand til at kommentere på dette”, eller “Søg professionel hjælp”, eller “Ring til denne hotline”. Og jeg tænkte, tja, måske er det det, der er problemet. Hele årsagen er, at det er forkert at gøre«.
»Hvis dit manuskript bliver godkendt af en chatbot, så er det i min optik et godt advarselssignal om, at du skal skrive det om. Det var interessant at afprøve den, for jeg antog, at jeg skulle benytte den kreativt, men jeg oplevede, at jeg altid var uenig med den. Så jeg stoppede bare med at bruge den, og det var det«.
»Teknologi har hjulpet os, og det har udvidet og givet os muligheder. Så jeg ser AI som et værktøj. Men selvsagt, hvis du bruger det som en erstatning for arbejdskraft, fordi det, du har skabt, så let kan blive kopieret, så er det en meget farlig faktor. Men så vender det tilbage til, hvorfor vi skaber indhold, og hvorfor dette indhold er så let at duplikere«.
»Vi har aldrig før lavet mere indhold i hele indholdsproduktionens historie, og jeg tror at de fleste mennesker bruger deres tid på at finde ud, hvad de skal fravælge at se, frem for hvad de skal vælge at se. Så er det måske ikke også en del af problemet? Jeg tror, at det er et meget mere filosofisk spørgsmål, der er mere komplekst end blot at handle om profit, fordi alt jo bare kommer til at handle om penge for tiden«.
»Jo mere indholdsforladt, des nemmere er det at kopiere. Jeg er på ingen måde en tech-ekspert. Men det er det samme som da alle begyndte at bestille fra Amazon i stedet for at gå ned i den lokale butik – hvad tror du selv, der kommer til at ske? De drejer nøglen om, og så er der én enhed, der styrer det hele, og det er ikke sundt. Så det må være op til folk, hvordan de forbruger og interagerer, for hvis de ikke tager ansvar, så vil teknologi overtage på visse områder«.
»Vi burde egentlig slet ikke tænke over det, for hvis du skaber noget unikt, så kan det aldrig blive duplikeret. Så forbliv tro over for dig selv. Er det ikke det, vi skulle diskutere i stedet, ud over selvfølgelig fordeling af rigdom? Det er en no-brainer. Men måske skulle vi starte med at italesætte, hvorfor vi skaber ting, og hvordan det rent faktisk gør verden til et bedre sted. Fordi det, vi alle burde sige, er, at hvis du skaber fra dit hjerte og din sjæl din egen unikke vision, så kan AI aldrig lave en kopi af det, en kopi af den ægte dig«.
»Det er det, som de her science fiction-serier handler om, når der er AI-personer og robotteknlogi, at der altid er den her mangel på, tja, at det aldrig er dig – aldrig den ægte dig. Det er en kopi af dig, og det er det, vi burde fortælle vores børn, at man skal være tro over for sig selv. Lad være med at følge med systemet, lad være med at forsøge at være som nogen anden. Bare vær dig, den ene individuelle ting, der aldrig kan tages væk. Vi burde hylde det. Vi burde støtte det«.