David Finchers ikoniske ‘Fight Club’ var ved premieren i 1999 et mesterligt samtidsbillede af maskulinitet i krise. Men små 20 år efter premieren fik filmen en uventet renæssance i incel-bevægelsen og blev blandt andet beskrevet som »manosfærens ultimative håndbog« af Vice.
Her fik filmen efterliv som et referencepunkt for mandefællesskabet, der følte sig repræsenteret af hovedpersonens (Edward Nortons) mindreværdskomplekser, og de så den maskuline Tyler Durden (Brad Pitt) som et efterstræbelsesværdigt ideal om en stærk, handlekraftig mand.
Den diskurs omkring filmen er instruktøren ved dags dato dog helt uforstående overfor, for ham er det en stor misforståelse. Og han gider ikke at indgå i den type diskussion om filmen. Det fortæller Fincher til The Guardian.
»Det er umuligt for mig at forestille mig, at folk ikke forstår, at Tyler Durden er en negativ indflydelse. Folk, som ikke kan forstå det, jeg ved ikke, hvad jeg skal svare dem, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal hjælpe dem«, siger han.
I interviewet anerkender instruktøren, at filmen er blevet en »én af mange grundsten« for bevægelsen, men han fastholder, at det ikke var intentionen: »Vi lavede den ikke til dem (incels, red.), men folk vil se, hvad de ønsker at se i et Norman Rockwell-maleri eller Guernica (Picassos maleri, red.)«.
Selv har Fincher heller ikke haft lyst til at genbesøge filmen: »Jeg har ikke set den i 20 år. Og jeg har ikke lyst til det«, fortalte han til GQ UK. »Det er som at se på billeder fra folkeskolen eller den slags – ’Jep, jeg var der’«, forklarer han.
Fincher er aktuel med hitman-filmen ’The Killer’, der har Michael Fassbender i hovedrollen.