Man vs. Bear
‘Bear’ af Marian Engel
‘Bear’ er en bizar fortælling om Lou, en ung bibliotekar der flytter til midten af fucking ingenting i de canadiske skove.
Formålet med denne flytning er egentlig, at hun skal lave inventar på den nyligt afdøde Colonel Carys bo, men Lou bliver hurtigt afledt af det faktum, at der af uforklarlige årsager sidder en bjørn lænket fast i en af skovens hytter. Hun bliver fascineret af bjørnen og bringer den ind i sit nye hjem.
Hvad der følger, er en vanvittig fortælling om den forbudte forelskelse mellem menneske og bjørn.
’Bear’ byder på læseoplevelse, der på mange måder minder om en feberdrøm eller en skovtur på svampe, men er også en interessant fortælling om giftige forholdsdynamikker og det at finde sig selv.
Når det at date Kanye West er blandt dine mere trivielle bedrifter
‘Down the Drain’ af Julia Fox
Julia Fox blev for de fleste nok først et kendt ansigt, da hun i 2019 var muse for Safdie-brødrenes film ‘Uncut Gems’, eller da meget offentligt datede Kanye West umiddelbart efter hans skilsmisse fra Kim Kardashian.
Men hendes liv har været meget mere begivenhedsrigt end dette, og i sin selvbiografi udleverer hun alle detaljerne om en vild opvækst, om at date alle fra narkohandlere til Ye, om at flygte fra politiet og om at blive mor.
‘Down the Drain’ er uden tvivl det mest vanvittige memoir, jeg nogensinde har læst, og for at citere forfatteren selv: »Et mesterværk«.
En af inspirationskilderne til ‘Promising Young Woman’
‘Know My Name’ af Chanel Miller
Mange husker nok navnet Brock Turner grundet hans dom for at have voldtaget en bevidstløs kvinde efter en fest på Stanford University.
Han fik kun seks måneders fængsel, fordi dommeren i sagen var bekymret for, at en højere straf ville ødelægge Turners lovende fremtid som akademiker og elitesvømmer.
Han endte med at blive løsladt efter blot tre måneder.
Gennem hele retsforløbet var der navneforbud i sagen, og offeret var derfor blot kendt i medierne som Emily Doe.
I sine memoirer, ’Know My Name’, frabeder hun sig denne anonymitet og står frem med sit navn, Chanel Miller. Bogen gennemgår kronologisk retsforløbet og alt, der foregik før og efter den skæbnesvangre nat.
Det er en vanvittigt ærlig beretning om at overleve voldtægt og den kultur, der på mange måder påskønner gerningsmænd som Turner.
Bogen har sidenhen været inspirationskilde til Emerald Fennels Oscar-nominerede film fra 2020, ’Promising Young Woman’.
Den mest æggende titel til en selvbiografi ever
’I’m Glad My Mom Died’ af Jennette McCurdy
Jennette McCurdys selvbiografi har en kontroversiel titel, men er en ærlig, dybdegående og velskrevet beretning om at være barnestjerne med en giftig mor og et endnu mere giftigt arbejdsmiljø.
Nogle vil genkende Jennette Mccurdy som Sam Puckett i Nickelodeon-serien ‘iCarly’, og i ‘I’m Glad My Mom Died’ dykker hun ned i de mange traumer, der fulgte af at begå sig på et set, hvor den krænkelsesanklagede Dan Schneider var showrunner.
McCurdy fører læseren gennem sin opvækst og tilpasser sin fortællerstemme efter den alder, hun portrætterer.
Det er en fantastisk bog om en kompliceret mor/datter-relation, der 100 procent retfærdiggør bogens titel.
Feministiske monologer fra forfatteren bag ‘When Harry Met Sally’
‘Love, Loss, and What I Wore’ af Delia Ephron og Nora Ephron
Et skuespil, der består af en række monologer fra forskellige kvinder om skælsættende og intense øjeblikke i deres liv og det tøj, de havde på, da det skete.
Skrevet af Delia og Nora Ephron, der står bag romcom-klassikere som ’When Harry Met Sally’ og ’You’ve Got Mail’.
’Love, Loss, and What I Wore’ er en forfriskende undersøgelse af femininitet, og hvilken betydning beklædning har for individualitet og kønsudtryk. Skuespillet indeholder eksempelvis monologer fra to kvinder, der skal giftes og er i tvivl om, hvad man tager på til et queer bryllup.
Tænk ‘Hannibal’…
‘A Certain Hunger’ af Chelsea G. Summers
En fiktiv selvbiografi skrevet fra perspektivet af en kvindelig seriemorder.
Romanens hovedperson og fortæller, Dorothy Daniels, er i sit livs efterår, og fra sin fængselscelle beretter hun om et begivenhedsrigt liv.
På overfladen er hun en talentfuld skribent på et anerkendt madmagasin, men i virkeligheden gemmer hendes person på noget meget mere dystert. Hun har for vane at slå sine elskere ihjel, så hun nøje kan tilberede et udsøgt måltid af deres kroppe.
Dorothy nyder godt af alle de goder, livet har at byde på. Fra ekstravagante rejser til kåde affærer med gifte mænd. Hun er udspekuleret, skruppelløs og ikke mindst intelligent i en grad, hvor det eneste, der fører til hendes endelige nederlag, er hendes eget hovmod.
Hot girl i 60’ernes L.A. – featuring Jim Morrison og Janis Joplin
‘Slow Days, Fast Company’ af Eve Babitz
En form for kærlighedsbrev til en mand, der aldrig vil komme til at elske forfatteren. I form af essays om alle hendes ekskærester. Sign me the fuck up!
Det er helt sikkert ikke alle, der kender til Eve Babitz som person og forfatter. Men mange er nok stødt på hende uden at vide det. Om det så er i omtale af ekskæresten, Jim Morrison, eller i form af det ikoniske billede, hvor hun spiller skak med kunstneren Marcel Duchamp, nøgen.
’Slow Days, Fast Company’ er en humoristisk beretning om 1960’ernes Los Angeles og Eve Babitz’ liv som en af de oprindelige ’it-girls’, med cameos fra ikoniske figurer som Janis Joplin.
Det er en række fortællinger om romantiske forhold mellem mænd og kvinder, hvor det for en gangs skyld ikke er manden, der automatisk har the upper hand, men derimod Babitz selv.
I ’Slow Days, Fast Company’ viser Eve Babitz, at kvinder ikke behøver at give afkald på deres femininitet for at være kloge, magtfulde og ikke mindst sjove.
At blive genfødt som rasende
’Døbt’ af Anne Katrine Bagai
Anne Katrine Bagais debutroman handler om Miriam, en ung kvinde, der bliver groomet og derefter må forsøge at leve med den erfaring i voksenlivet.
‘Døbt’ er en mangefacetteret beretning om kvindelighed og det at »blive genfødt som rasende«.
Som læser oplever man sit eget raseri, der opstår ud af omsorg for Miriam og det umulige miljø, hun må begå sig i, hvor den bedste hjælp, der er at hente, er fra en lidt for blød psykolog og en prustende terapeutbulldog.
Alligevel formår ‘Døbt’ også at være en overraskende let og humoristisk læseoplevelse, der føles autentisk og relaterbar og giver mulighed for, selv fra en solstol, at blive helt forpustet, når Miriam løber rundt i et industrikøkken og på bedste ’The Bear’-vis råber »DØR!«.