Næsten symptomatisk for London siler regnen ned, da jeg træder ind i Rook & Raven Gallerys monokrome, mælkehvide lokaler i en sidegade til Oxford Street. Den moderne kunst på væggene bliver midlertidigt overskygget af et enkelt tøjstativ med farvestrålende sportswear, der står kurarteret side om side med podiums med sneakers på.
Jeg er blevet inviteret til London for at interviewe Kim Jones. Siden 2011 har briten været kreativ chef hos Louis Vuitton med ansvar for herrekollektionerne i det traditionsrige parisiske modehus. Anledningen til interviewet er dog ikke Louis Vuitton-relateret, men derimod designerens collab med sportsgiganten Nike.
Interviewet er en smule forsinket. Jones sidder åbenbart fast i Londons trafikerede gader efter sin planlagte frokostaftale med ex-fodboldspilleren David Beckham, der sammen med Kanye West og Kate Moss er blandt de prominente navne, der pryder designerens venneliste.
Kim Jones er hurtig til at afbryde mig, da vi indleder interviewet: »Jeg burde tage til København igen. Meget snart«, vil han bare lige sige.
Hans mor er dansker, og selv om han aldrig selv har boet i Danmark, mærker man altså hans perifere tilknytning til landet. En anden ting, man ikke kan undgå at bemærke, er designerens kærlighed til streetwear – et område han i et årti har været pioner indenfor. Også langt inden bølgen med designere som Demna Gvasalia og Virgil Abloh blomstrede op i modebilledet. Nogle kalder sågar Kim Jones kongen af moderne streetwear.
»Jeg har altid lavet streetwear. Rigtigt tøj der er komfortabel at gå i. Og hos Louis Vuitton er det bare blevet mere til luksus-streetwear«, siger Jones, der selv er klædt i en teknisk bomberjakke, en Louis Vuitton-t-shirt, et par løse, stumpede chinos, hvide sportssokker og Nike-sneakeren, som han selv har designet i anledning af Nike-samarbejdet.
John Galliano købte hele afgangskollektionen
Kim Jones er ikke en af modebranchens mest frembrusende personligheder, og muligvis er det derfor, at han er en af de mest indflydelsesrige herredesignere, som de færreste faktisk har hørt om. Ikke desto mindre har han igennem et årti været frontløber, når det er kommet til at blande stilarter og det afslappede streetwear med luksuriøse materialer. Eksempelvis har han gjort det aktuelt at mixe et par jakkesætsbukser med mere afslappede overdele og sneakers. På den måde har han sat sit tydelige aftryk i modelandskabet. Et modelandskab, der ifølge ham selv har udviklet sig enormt hurtigt særligt inden for menswear.
»Markedet er blevet markant større igennem den periode, og konkurrencen er blevet intensiveret. Mænd er meget mere interesseret i moden nu. Den betyder noget for dem«, fortæller Jones, der altid har haft Asien som et stilmæssigt holdepunkt.
»Jeg har altid kigget meget på Japan, hvor mændene er mere modige«
»Jeg har altid kigget meget på Japan, hvor mændene har været meget mere modige og progressive. Igennem min tid som designer er det, som om den japanske måde at gribe tingene an på, er kommet mere og mere til vestens mænd«.
Siden Kim Jones færdiggjorde sin uddannelse på den traditionsrige designskole Central St. Martins i London har hans æstetik været præget af et sammensurium af gaden, sporten og funktionalitet. Faktisk var afgangskollektionen, som Jones kreerede på Central Saint Martins, så imponerende, at den daværende Dior-designer John Galliano købte den af ham.
Herefter gik det stærkt. I 2003 debuterede han med et mærke i eget navn, der forenede streetwear med luksuriøse materialer og inspiration fra sportens verden, alt imens han samarbejdede med en række britiske mærker såsom Mulberry, Alexander McQueen, Hugo Boss, Uniqlo og Umbro. Sådan fortsatte det indtil 2008, hvor designeren lukkede sit eget mærke ned for at tiltræde stillingen som kreativ direktør hos det ærkebritiske mærke Dunhill.
Trods sine stærke evner som designer og mange samarbejder i bagagen spærrede folk for alvor øjnene op, da det blev annonceret. For hvordan skulle en streetwear-designer, der lavede baggy bukser, sneakers, dunveste og samarbejdede med Umbro, kunne vende en vaklende skude hos et engelsk luksusherretøjsmærke med jakkesæt som hovedfokus?
Kritikerne måtte dog sluge deres ord igen, for Jones tilførte ny energi til mærket, hvor forståelsen af suiting fik en helt ny og mere afslappet betydning.
En globetrotter
Derfor var det heller ikke overraskende, at turen i 2011 gik til Louis Vuitton, hvor Jones siden har været et væsentligt aktiv, når den globale herremode sæson efter sæson er blevet defineret og nytænkt. Og Louis Vuitton har været det helt rigtige talerør for designerens æstetiske kunnen, der på imponerende vis har givet det traditionsrige franske modehus en stærk identitet i herrebeklædningen, der mixer den sports- og gadeinspirerede designtilgang med den luksus, som Jones også arbejdede med hos Dunhill, samt hans konstante referencer til verdens kulturer og forskelligheder.
»Jeg finder altid stor inspiration, når jeg rejser. Normalt kigger jeg meget på slutdestinationen som inspiration. Jeg elsker at opleve nye ting, se nye steder og blive inspireret af andre kulturer og mennesker«, siger Kim Jones, der har levet et nomadeliv.
Designerens barndom udfoldede sig i både Ecuador, flere dele af Afrika og til tider i London, og siden dengang har rejser været hverdagskost. Han har adskillige gange fortalt, at han kun kan være på kontoret to uger ad gangen, før han har brug for forandring.
Derfor er det ikke underligt, at rejseinspirationen fylder meget i hans kollektioner for Louis Vuitton. For eksempel bød SS16-kollektionen på streetwear-inspirererede bomberjakker i silke udsmykket med forskellige broderier inspireret af både japansk, indonesisk og kinesisk kultur. AW16-kollektionen, der netop har ramt butikkerne, er langt mere jakkesætsbaseret, men stadig med det afslappede Jones-twist og fyldt med referencer til designerens anden hjemby, Paris.
»Du er bare nødt til at følge med tiden eller dø«
Og så er der selvfølgelig Louis Vuittons SS17-kollektion, der er centreret omkring Afrika, hvor Jones voksede op. Det kom for eksempel til udtryk ved store dyremotiver på flere trøjer og de karakteristiske monogramtasker, da kollektionen i den tidlige sommer blev præsenteret under herremodeugen i Paris.
Men hvordan tackler en globetrotter af Jones’ kaliber et opskruet tempo i et modesystem, der sætter designerne under et meget italesat pres med mange årlige kollektioner? Med overraskende ro.
»Du er bare nødt til at følge med tiden eller dø, tror jeg. Hvis der er en god grund til at lave ting, så skal det gøres. Det gælder om at være organiseret og have det helt rigtige team omkring sig. Så kan det sagtens lade sig gøre, selv om tempoet i modebranchen er skruet op«, siger Jones og fortsætter:
»Selvfølgelig er man presset i et modehus som Louis Vuitton. Men jeg er nået til et punkt i min karriere, hvor man også kan sige nej. Man skal bare være ærlig, og kommer der spændende jobs, så vil man selvfølgelig gerne lave dem«.
Og netop et samarbejde med Nike viste sig at være en af de slags spændende jobs, som Kim Jones gerne ville lave. Her kunne han få muligheden for at vende tilbage til rødderne rent æstetisk og samtidig integrere den rejsefascination, der synes at gennemsyre designerens mindset nærmest uanset, hvad vi snakker om.
»Kollektionerne (NikeLab x Kim Jones, red.) er lavet med udgangspunkt i funktionaliteten, når man rejser. Normalt kigger jeg meget på slutdestinationen, men her baserede vi mere kollektionen på manden på farten. Og når jeg rejser så meget, som jeg gør, føltes det bare helt rigtigt«, fortæller Jones, da han viser items frem fra kollektionerne med Nike. Det første drop blev lanceret i slutningen af juli, mens det andet lige er kommet i butikkerne.
Kim Jones fortæller om sit NikeLab-samarbejde
Sneaker-fanatiker
Faktisk har Kim Jones altid drømt om at lave noget med Nike. Hans passion for sneakers og særligt Nike-sneakers har været en udpræget del af hans liv siden de tidlige teenage-år, hvor Nike Huarache samt Jordan-modeller oftest var og stadig er repræsenteret på designerens fødder.
»Det har altid været en drøm at kunne designe noget for Nike. Mærket og særligt skoene har været en stor del af mit liv. At kunne designe en Nike-sneaker er vel en drengedrøm for alle, er det ikke?« spørger han retorisk og understreger, at han er ret sentimental omkring netop sin designfortolkning af sneakeren.
Og Jones er en sneaker-freak lidt ud over det sædvanlige.
»Jeg har 500-600 par sneakers«
»Jeg har 500-600 par sneakers i mit hus i London og nogle i Paris«, understreger han, imens han fortæller, at det primære farvevalg i NikeLab x Kim Jones-kollektionen er baseret på ikoniske Nike-sneakers som blandt andet Air Max-modellerne, der ligeledes er favoritter i Jones’ store samling.
Efter flere år med luksus-streetwear og mere formelt herretøj i Louis Vuitton- og Dunhill-regi kan Jones nu kortvarigt vende tilbage til sports- og streetwear-rødderne, hvor collabs var en hyppig del af designerens designprocesser. Og han fastslår, at det har været berigende igen at arbejde på tværs af mærker.
»Collabs er en god måde at afprøve ting på. I starten af min karriere tænkte jeg meget på at samarbejde med britiske brands, fordi jeg er en britisk designer, og London virkelig er en menswear-by, fordi den har Savile Row. Paris er mere en couture-by«, siger Jones, der med erfaringen fra begge steder nu kan kombinere kvaliteterne fra de to modemetropoler på bedst mulig måde.
»Jeg elsker også at arbejde i teams, fordi jeg kan lære af folk omkring mig. Det er nok nøgleelementet i mine designsamarbejder. Nye arbejdsmetoder, hvor jeg kan tænke ud af boksen. På den måde kan jeg forene kreativiteten med mine samarbejdspartnere. Og så er det vigtigt, at collabs ikke bare bliver gjort for at gøre det«.
NikeLab x Kim Jones er til salg på Nike.com nu.
Læs også: Nike og Louis Vuitton-designer vil cementere sportens plads i moden – lancerer nyt samarbejde