Public Service 2006: Pole & Deadbeat – én plus én er tre
Om det var fordi den gamle monopol-radiostation med sine musikalsk opdragende forpligtigelser havde været en tur i Moskva, for at låne nogle af de kemikalier, der holder skyerne væk fra store udendørs parader på Den Røde Plads – eller bare rent held – så var Public Service festivalens eneste udendørsscene velbesøgt af solnydende lyttere på den lille græsplæne, der havde slået sig ned for at få en god dosis dubbet electronica.
Lørdag aften bød på dobbeltkoncert med de to label-kammerater Pole og Deadbeat, samt en kort encounter med deres fælles projekt D&P. Label-indehaveren, tyske Pole, med det borgelige navn Stefan Betke, er kendt som mester af clicks & cuts-genren gennem hans ødelagte Waldorf 4-Pole-filter, der pludseligt begyndte at lave den slags skrattende lyde, der efterhånden er gået hen og blevet kendetegnet for genren. Men som hans indledende time understregede, har han langt mere at byde på. Lydlagene er blevet dybere og mere stemningsfulde og fyldige.
Canadiske Deadbeat, der også svarer navnet Scott Monteith, overtog scenen. Og imens sensommerens sol langsomt gik ned over Ørestaden og de blodtørstige myg blev mere og mere aggressive, serverede Deadbeat en fremragende omgang dyb dubbet techno. Med sin sans for varierende pulserende rytmer og elegante brug af filtre fik han efterhåndet rusket op i publikum, der blev mere og mere danseklare.
Deadbeats inspiration kommer fra dubbet reagge og tysk techno, så det er nærmest selvskrevet, at han udgiver fra Pole’s scape-label. Og der var også lagt op til, at det hele skulle gå op i en højere enhed, da de to musikere stimlede sammen på scenen og leverede endnu mere stemning, mere beat og mere dub. Desværre havde Stefan Betke problemer med sin Powerbook, der ikke rigtig kunne holde synk. Dette gjorde, at man hele tiden blev hylet ud af den, da fejlene tog det meste af opmærksomheden. Og selvom de to herrer professionelt fortsatte, var det nu alligevel som om luften gik lidt af ballonen hen mod slutningen.